توسعه زیست بوم کار آفرینی در حوزه سلامت
به گزارش گروه جامعه ،لادن گیاهی با اشاره به اینکه کمک به توسعه و شبکه سازی در زیست بوم کار آفرینی حوزه سلامت از اهداف این رویداد است، گفت: فناوران حوزه سلامت، در سه محور نوآوری در امنیت و سلامت غذا و تغذیه، فناوری اطلاعات در سلامت و تجهیزات پزشکی و توانبخشی در این رویداد گردهم میآیند.
وی اظهارداشت: هدف از رویداد اینوتک سلامت، کمک به توسعه و شبکه سازی در زیست بوم کار آفرینی حوزه سلامت است، و برای اینکه به این هدف برسیم تلاش میکنیم تا حد ممکن تمامی اجزایی که در ایجاد این زیست بوم نقش دارند در قالب برنامههای مختلف در این رویداد با فناوران و نوآوران نوپای مرتبط با محورهای رویداد دیدار و گفتگوی موثر در جهت تسریع ورود به بازارهای هدف را داشته باشند.
گیاهی افزود: اینوتک فرصت مغتنمی برای ارتباط فناوران با افرادی است که نیازهای فناورانه بازار را به خوبی میشناسند، مسیر ورود به بازار و توسعه محصول را طی کرده اند و با آگاهی از چالشهای موجود در هدف گذاری واقع بینانه میتوانند مشاورههای موثری ارائه دهند، مشاورههای مدیریتی و تیمی تجربه شده را داشته اند، به دنبال سرمایه گذاری در حوزه سلامت هستند، بخشی از بازار محصول را مدیریت میکنند و در جذب شرکتها در شتاب دهنده ها، پارکها و مراکز رشد دانشگاهی و خصوصی حضور دارند.
دبیرعلمی سومین رویداد اینوتک سلامت ادامه داد: در واقع فناورانی که در سه محور فنآوری اطلاعات در سلامت، امنیت و سلامت غذا تغذیه و تجهیزات پزشکی و توانبخشی، دارای محصول اولیه و یا ایدهای هستند که مستندات اولیه و کافی برای آنها وجود دارد جز مخاطبین اصلی و شرکت کنندگان این رویداد هستند که حضور آنها به صورت تیمی توصیه میشود. مراکز رشد، پارکهای علم و فن آوری، شتاب دهنده ها، شرکتهای تبادل گر فناوری، شهرکهای صنعتی، شرکتهای مشاوره مدیریتی، صندوقهای سرمایه گذاری، خیرین حوزه سلامت، نهادها و ارگانهای بازارساز محصولات از جمله مخاطبین دیگر رویداد هستند که میتوانند تیمهای شرکت کننده را ارزیابی و جذب نمایند.
گیاهی گفت: تهیه نمونه اولیه محصول تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از مراحل راه اندازی یک کسب و کار دانش بنیان است، مسائل بسیار زیادی برای اینکه یک محصول تولید شده بتواند راه ورود به بازار را ایجاد کند باید سپری شود که نیاز به حضور افراد با تخصصهای مختلف در تیم دارد اخذ مجوزهای تولید و فروش، محاسبه دانش فنی، قیمت گذاری محصول، معرفی محصول، شناسایی رقبا، استراتژی ورود به بازار، مذاکره، تحلیل بازار، رصد فرصتها و تهدیدها به اندازه تولید نمونه اولیه محصول نیاز به کار تیمی تخصصی دارد و فناوران باید پیش از اتمام نمونه اولیه با این موارد آشنایی داشته باشند و به تکمیل نیروی تخصصی تیم خود فکر کنند.
وی اضافه کرد: سعی میکنیم برنامه را به صورتی تنظیم کنیم که بیشترین امکان تعامل و تبادل شرکت کنندگان با صاحب نظران، بازار، سرمایه گذاران و سیاستمداران فراهم شود. از دومین رویداد اینوتک سلامت تاکید بر این بوده که اینوتک سلامت نباید یک رویداد سخنرانی محور باشد بلکه باید فرصتی باشد تا صاحبان علم، تجربه و اقتصاد دور هم جمع شوند تا بتوانند در به فعلیت رسیدن پتانسیلهای موجود و فرصتها، بحث و گفتگو و شبکه سازی داشته باشند.
دبیرعلمی سومین رویداد ملی اینوتک سلامت بیان داشت: نتیجه محور بودن رویداد دغدغه جدی برگزار کنندگان رویداد ملی اینوتک سلامت است. در حال حاضر تنظیم جلسات هماهنگی موضوع پانلها، کارگاهها و دعوت از منتورها در هر محور در دستور کار جدی کارگروههای علمی دانشگاههای همکار رویداد قرار دارد.
گیاهی ادامه داد: در چند ماه گذشته جلسات متعددی در معاونت فناوری وزارت بهداشت برای برنامه ریزی رویداد و ایجاد فرصت مشارکت دانشگاههای مختلف برگزار شد که نهایتا مسئولیت هر محور را یک دانشگاه برعهده گرفت. هریک از دانشگاههای همکار مسئول تشکیل کارگروههای علمی، تجربی و اقتصادی برای انتخاب مسئولین پانل ها، موضوعات کارگاه ها، نشستهای دو طرفه و منتورینگ شرکت کنندگان با همکاری و هماهنگی دبیرخانه مرکزی هستند.
وی اضافه کرد: رویداد ملی اینوتک سلامت رویداد مهم کارآفرینی و فناوری اختصاصی حوزه سلامت است که برای سومین بار در کشور توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دفتر توسعه فناوری و همکاری سه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از ۱۳ تا ۱۵ تیر ۹۷ در سالن همایشهای رازی برگزار خواهد شد.