الزامات اعطای نمایندگی فروش الکترونیکی بلیت به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد
به گزارش گروه اقتصاد ، رضا جعفرزاده اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی مکلف هستند مجوز نمایندگی فروش الکترونیکی بلیت را به دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز از سازمان هستند، اعطا کنند.
وی افزود: در صورتی که شرکتهای هواپیمایی بر خلاف دستورالعمل تدوین شده اقدام و یا در صورت بروز هرگونه تخلف و یا شکایات واصله از اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت ذیربط نسبت به سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع نظارتی پاسخگو خواهد بود.
جعفرزاده با بیان اینکه کنترل و نظارت بر نحوه فعالیت و عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی بر عهده شرکتهای هواپیمایی است، افزود: مسئولیت تخلفات صورت گرفته به عهده هر یک از شرکتهای هواپیمایی اعطا کننده مجوز فروش بلیت الکترونیکی است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: همچنین براساس تکالیف مقرر در بند ۳ دستورالعمل مذکور، کلیه دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری موظفند در صورت تمایل به توسعه فعالیت و استفاده از بستر الکترونیکی نسبت به اخذ مجوز مندرج در دستورالعمل صدرالذکر بابت ارائه خدمات و فروش بلیت الکترونیکی اقدام کنند.
وی افزود: در صورت فروش الکترونیکی بلیت و عدم رعایت الزامات و شروط مندرج در دستورالعمل و احراز هرگونه تخلف و یا شکایات واصله، علاوه بر اعمال مجازات مقرر در آیین نامه نحوه نظارت بر دفاتر موصوف و دستورالعمل مورد اشاره اعم از تعلیق و یا لغو، مسئولیت جزایی و نیز جبران کلیه خسارات وارده به شکات از بابت فروش بلیت برعهده دفاتر مذکور خواهد بود.
جعفرزاده با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی مجاز به توزیع بلیت و ایجاد تعهد در مقابل اشخاص ثالث قبل از دریافت مجوز از سازمان نیستند، افزود: رعایت دستورالعملها و بخشنامههای سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی الزامی است و شرکتهای هواپیمایی ملزم هستند چگونگی فروش و توزیع بلیتهای خود را مدیریت و از فروش بلیت و یا عقد قرارداد با مراکز فروش قبل از دریافت مجوز از طرف سازمان هواپیمایی کشوری خودداری کنند.