وقتی تیلاپیا از قزل آلا سبقت می گیرد!
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: با توجه به هزینه های بالای تولید و استمرار واردات تیلاپیا، بسیاری از تولیدکنندگان به سبب کاهش قیمت خرید محصول؛ مزارع خود را رها کردهاند.
خبرگزاری میزان -
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه واردات تیلاپیا توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: هم اکنون قیمت قزل آلا در مقایسه با تیلاپیا به سبب فزونی کیفیت بالاتر است که متاسفانه به سبب کاهش قدرت خرید ارزانی ملاک خانوارهاست، درحالیکه با ممنوعیت واردات و حمایت از تولیدکنندگان، افراد به سمت و سوی خرید قزل آلا سوق داده میشوند.
این گزارش میافزاید: در چند روز گذشته محمد پورکاظمی رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات با اشاره به اینکه امکان پرورش تیلاپیا در کشور وجود ندارد، گفت: علی رغم مجوزهایی که در سالهای گذشته از سوی دولت برای پرورش ماهی تولید تیلاپیا در موسسه تحقیقات علوم شیلات بافق یزد داده شد، اما محیط زیست مجوز پرورش تیلاپیا در مزارع پرورشی نداده است.
با این وجود به نظر میرسد که واردات سالیانه ۱۲ هزارتن ماهی تیلاپیا با ارزش بالغ بر ۲۰ میلیون دلار ادامه یابد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، آرش نبیزاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی از نابودی تولید قزل آلا خبر داد و گفت: با توجه به نابودی مزارع قزل آلا در سال ۹۳، دولت هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نیاورد و تنها با تلاش خود مجدد تولید را احیا کردند.
وی افزود: با وجود گرفتاریهای متعدد تولیدکنندگان، عرضه قزل آلا در بازار مصادف با تیلاپیا شد که این امر با انتقاد شدید تولیدکنندگان روبرو شد.
نبی زاده با انتقاد از واردات تیلاپیا از چین بیان کرد: با وجود آنکه چین اجازه واردات قزل آلا ایرانی به کشورش را نمیدهد، جای سوال است که چرا به راحتی از چین تیلاپیا وارد میکنیم.
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: سه سال متوالی است که با سازمان شیلات بر سر واردات تیلاپیا مشاجره داریم و مسئولان امر توقف واردات را امروز و فردا میکنند.
وی با اشاره به اینکه واردکنندگان تیلاپیا محدود هستند، افزود: سازمان شیلات به جد از واردکنندگان تیلاپیا حمایت میکند که با پیگیریهای مکرر تولیدکنندگان از نمایندگان مجلس جهت بازسازی صنعت قزل آلا خواهان ممنوعیت واردات در یک دوره پنج ساله هستیم.
به گفته این مقام مسئول؛ با توجه به کاهش سرانه مصرف ماهی، واردات تیلاپیا معنا ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که مسئولان سازمان شیلات از افزایش تعرفه واردات تیلاپیا خبر میدهند، تصریح کرد: افزایش تعرفه واردات تیلاپیا صحت ندارد، چراکه واردکنندگان تحت عنوان ماهی صنعتی با تعرفه پایینی اقدام به واردات میکنند.
نبی زاده با اشاره به اینکه میزان واردات تیلاپیا کاهش نیافته است، بیان کرد: هم اکنون در استانهای دور افتاده فیله تیلاپیا در بازار توزیع میشود و اظهارات مسئولان دولتی مبنی بر کاهش واردات تیلاپیا توهین به تولیدکنندگان است.
این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون با رصد در بازار کشور بیش از ۱۰ هزارتن فیله تیلاپیا میتوان جمع آوری کرد.
به گفته وی؛ ممنوعیت واردات تیلاپیا برای مدت زمان ۳ تا ۵ سال جهت اصلاح ساختار تولید قزل آلا و به دست آوردن بازار امری ضروری است.
وی با اشاره به کیفیت بالای تولید قزل آلا در کشور گفت: کیفیت قزل آلای تولیدی در حد سالمون نروژ است، اما متاسفانه در سالهای اخیر با جایگزینی تیلاپیا در سبد خانوار، بسیاری از تولیدکنندگان مزارع خود را رها کردهاند.
نبی زاده با انتقاد از این امر که آمار تولید ۱۶۰ هزارتن قزل آلا واقعی نیست، بیان کرد: با توجه به هزینههای بالای تولید و کاهش قیمت خرید محصول، تولیدکنندگان تمایلی نسبت به تولید ماهی قزل آلا ندارند به طوریکه در شرایط کنونی امکان رقابت با شرکتهای بزرگ از آنها سلب شده است.
واردات تیلاپیا توجیه اقتصادی ندارد
وی افزود: با وجود گرفتاریهای متعدد تولیدکنندگان، عرضه قزل آلا در بازار مصادف با تیلاپیا شد که این امر با انتقاد شدید تولیدکنندگان روبرو شد.
نبی زاده با انتقاد از واردات تیلاپیا از چین بیان کرد: با وجود آنکه چین اجازه واردات قزل آلا ایرانی به کشورش را نمیدهد، جای سوال است که چرا به راحتی از چین تیلاپیا وارد میکنیم.
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: سه سال متوالی است که با سازمان شیلات بر سر واردات تیلاپیا مشاجره داریم و مسئولان امر توقف واردات را امروز و فردا میکنند.
وی با اشاره به اینکه واردکنندگان تیلاپیا محدود هستند، افزود: سازمان شیلات به جد از واردکنندگان تیلاپیا حمایت میکند که با پیگیریهای مکرر تولیدکنندگان از نمایندگان مجلس جهت بازسازی صنعت قزل آلا خواهان ممنوعیت واردات در یک دوره پنج ساله هستیم.
به گفته این مقام مسئول؛ با توجه به کاهش سرانه مصرف ماهی، واردات تیلاپیا معنا ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که مسئولان سازمان شیلات از افزایش تعرفه واردات تیلاپیا خبر میدهند، تصریح کرد: افزایش تعرفه واردات تیلاپیا صحت ندارد، چراکه واردکنندگان تحت عنوان ماهی صنعتی با تعرفه پایینی اقدام به واردات میکنند.
نبی زاده با اشاره به اینکه میزان واردات تیلاپیا کاهش نیافته است، بیان کرد: هم اکنون در استانهای دور افتاده فیله تیلاپیا در بازار توزیع میشود و اظهارات مسئولان دولتی مبنی بر کاهش واردات تیلاپیا توهین به تولیدکنندگان است.
این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون با رصد در بازار کشور بیش از ۱۰ هزارتن فیله تیلاپیا میتوان جمع آوری کرد.
به گفته وی؛ ممنوعیت واردات تیلاپیا برای مدت زمان ۳ تا ۵ سال جهت اصلاح ساختار تولید قزل آلا و به دست آوردن بازار امری ضروری است.
وی با اشاره به کیفیت بالای تولید قزل آلا در کشور گفت: کیفیت قزل آلای تولیدی در حد سالمون نروژ است، اما متاسفانه در سالهای اخیر با جایگزینی تیلاپیا در سبد خانوار، بسیاری از تولیدکنندگان مزارع خود را رها کردهاند.
نبی زاده با انتقاد از این امر که آمار تولید ۱۶۰ هزارتن قزل آلا واقعی نیست، بیان کرد: با توجه به هزینههای بالای تولید و کاهش قیمت خرید محصول، تولیدکنندگان تمایلی نسبت به تولید ماهی قزل آلا ندارند به طوریکه در شرایط کنونی امکان رقابت با شرکتهای بزرگ از آنها سلب شده است.
واردات تیلاپیا توجیه اقتصادی ندارد
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه واردات تیلاپیا توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: هم اکنون قیمت قزل آلا در مقایسه با تیلاپیا به سبب فزونی کیفیت بالاتر است که متاسفانه به سبب کاهش قدرت خرید ارزانی ملاک خانوارهاست، درحالیکه با ممنوعیت واردات و حمایت از تولیدکنندگان، افراد به سمت و سوی خرید قزل آلا سوق داده میشوند.
این گزارش میافزاید: در چند روز گذشته محمد پورکاظمی رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات با اشاره به اینکه امکان پرورش تیلاپیا در کشور وجود ندارد، گفت: علی رغم مجوزهایی که در سالهای گذشته از سوی دولت برای پرورش ماهی تولید تیلاپیا در موسسه تحقیقات علوم شیلات بافق یزد داده شد، اما محیط زیست مجوز پرورش تیلاپیا در مزارع پرورشی نداده است.
با این وجود به نظر میرسد که واردات سالیانه ۱۲ هزارتن ماهی تیلاپیا با ارزش بالغ بر ۲۰ میلیون دلار ادامه یابد.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *