گسترش شایعه در رسانه های اجتماعی، "معضل جدید هند" در کنترل خشونت ها
به گزارش سرویس بین الملل ، همزمان با گسترش استفاده از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان، هند نیز از این فناوریِ سودمند و در عین حال خطرناک بی نصیب نمانده و در تلاش است از این تهدید و فرصت همزمان به شکل مطلوب و در جهت ارتقا ارتباطات اجتماعی بهره بگیرد.
از بین تمام رسانه های اجتماعی که هم اکنون در سرتاسر جهان مورد استفاده مخاطبین قرار می گیرند ، شرکت رسانه اجتماعی ' واتس آپ' توانسته است دل هندی ها را برباید.
براساس گزارش عملکرد سالیانه این شرکت در 2017 ، تعداد کاربران فعال این رسانه در هند در ماه فوریه سال 2017 میلادی به بیش از 200 میلیون نفر رسیده است.
در سال 2016 نیز بیش از 16.32 درصد از جمعیت هند به رسانه های اجتماعی دسترسی داشته اند. 'یوتیوب'، 'فیس بوک' و 'واتس آپ' محبوب ترین رسانه های اجتماعی در هند هستند.
از هر چهار نفر در هند یک نفر دارای یک گوشی هوشمند است. در کشوری که دارای جمعیتی معادل 1.3 میلیارد نفر است، این آمار یعنی 300 میلیون نفر در هند دارای گوشی هوشمند هستند. هند بزرگ ترین بازار خدماتی شرکت 'واتس آپ' در جهان است.
اما محبوبیت این رسانه اجتماعی در هند دارای جنبه های منفی نیز می باشد. اطلاعات غلط، شایعات و پیام های دروغین در رسانه های اجتماعی به سرعت منتشر می شوند. در آخرین موارد انتشار شایعه و اخبار دروغ در واتس آپ که در هند اتفاق افتاد، گروهی از مردم محلی خشمگین، چند فرد بی گناه را به قتل رساندند.
رشد کاربران واتس آپ در هند با یک موج سیاسی و فعالیت اجتماعی و مذهبی در این کشور همراه شده است. احزاب سیاسی، به خصوص حزب حاکم بهارتایا جانتا پارتی (بی جی پی) به صورت گسترده برای انتشار تبلیغات خود از این رسانه اجتماعی استفاده کرده اند.
بسیاری از گروه های مذهبی و اجتماعی وابسته به حزب بی جی پی نیز در واتس آپ بسیار فعال می باشند. حزب بی جی پی سعی کرده تا ذبح گاو و همچنین خوردن گوشت این حیوان را که از نظر هندو ها مقدس است، در هند متوقف کند. در این راستا گروه های اجتماعی زیادی با هدف مقابله با کشتار گاو در واتس آپ بوجود آمده اند. این گروه ها به صورت فعال افرادی را که مظنون به خوردن گوشت گاو و ذبح آن هستند مورد هدف قرار داده اند.
در ماه سپتامبر سال 2015، در یک روستا در نزدیکی دهلی نو پایتخت هند، یک گروه محلی محافظت از گاو به یک فرد مسلمان که مظنون به خوردن گوشت گاو شده بود حمله کرده و وی را به قتل رساندند. این گروه همچنین فرزند وی را نیز به شدت مجروح کردند. پلیس به این مورد رسیدگی نکرد اما انتشار خبر آن در شبکه اجتماعی واتس آپ باعث زمینه های سازی برای رفتاری مشابه در ایالت های دیگر هند شد.
تمام روند شکل گیری این حادثه اجتماعی تلخ به کمک شبکه اجتماعی واتس آپ شکل گرفت به طوری که فیلم این فرد در حال خرید گوشت گاو برای اولین بار در واتس آپ منتشر شد و سپس افراطیون این فیلم را بین خود منتشر کردند. خبرنگار روزنامه پرتیراژ و معروف هندو، در زمان وقوع این حادثه نوشت: مردم این خبر را خواندند و شنیدند، اما آنها علیه فردی که به خیال خودشان جرمی مرتکب شده بود به پلیس شکایت نکردند، آنها مستقیم به روستای او رفته و وی را به قتل رساندند چون واتس آپ داشتند و می توانستند به راحتی هماهنگ شوند، تصمیم بگیرند و اجرا کنند.
کالیانی چادا یک استاد رشته رسانه در دانشگاه 'ماریلند' نیز در مقاله ای نوشته است: اگرچه تنش میان گروه های مختلف اجتماعی در هند وجود داشته است اما 'واتس آپ' در حال تقویت این تنش در اندازه و اشکال بی سابقه است. بنابراین واتس آپ در بسیاری جهات نه تنها انتشار اخبار دروغ است بلکه انتشار آنها با عواقب مستقیم است.
مقامات هندی تاکنون نتوانستند در ایجاد قانون های مربوط به استفاده از واتس آپ در این کشور به سرعت عمل کنند. شرکت واتس آپ نیز اعلام کرده است که کنترل انتشار اخبار جعلی کاری پیچیده است.
آلن کاوو یک مهندس در شرکت واتس آپ گفت: یکی از چالش های بزرگ در کنترل پیام های منتشر شده در واتس آپ، کد گزاری شدن پیام ها است. این یکی از مهم ترین خدمات واتس آپ است که به حفظ حریم شخصی و امنیت کمک می کند. اما همین ویژگی دستیابی به منبع خطرناک ترین پیام های منتشر شده در واتس آپ را با مشکل روبرو می کند.
پراتیک سینها موسس رسانه ' ای ال تی نیوز'(Alt News) نیز در همین رابطه گفت: پیام های واتس آپ رمزگذاری شده اند. این رسانه به یک وسیله اصلی جهت انتشار شایعات تبدیل شده است. مردم می دانند که حتی اگر آنها اخباری را منتشر کنند که ممکن است به پیامدهای فاجعه بار مانند کشته شدن انسانی منجر شود، هنوز هم مصونیت قانونی زیادی خواهند داشت.
/