ضرورت برخورد جدی با مشاوران تلفنی کلاهبردار
جعفر برداره معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در رابطه با کلاهبرداریهای جدید تلفنی اظهار کرد: دستگاههای متولی این امر باید نسبت به پیشگیری از وقوع کلاهبرداری با استفاده از شبکههای هوشمند مخابراتی که به بهانه ارائه خدماتی مثل مشاورههای پزشکی، اعلام وضعیت قبولی در آزمون ها، مشاوره دادن به مردم و... انجام و باعث تحمیل هزینههای بالا برای تماس گیرنده میشود پیشگیری کنند.
وی با تأکید بر اهتمام جدی این معاونت در کاهش نرخ ورودی پروندهها به دستگاه قضایی در استان تهران بیان کرد: در این خصوص نشستی به منظور بررسی ساز وکارهای پیشگیری از کلاهبرداری با استفاده از شبکههای هوشمند مخابرات و پنلهای ارسال پیامک به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران برگزار گردید.
برداره افزود: در این نشست که جانشین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران، بازپرس ناحیه ۳۱ دادسرای عمومی و انقلاب تهران (ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای)، مشاور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس اداره دعاوی شرکت مخابرات ایران، کارشناس حراست شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، افسر تحقیق مبارزه با جرائم رایانهای فتا، معاون امور تجسسی پلیس پیشگیری تهران، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران، رئیس اداره مبارزه با کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران و کارشناسان حضور داشتند، حضار به بحث و تبادل نظر پیرامون شبکههای هوشمند شرکت مخابرات ایران پرداختند.
این مقام قضایی بیان کرد: علاوه بر این در این جلسه مسائلی همچون تبیین مسئولیت حقوقی و کیفری شرکتها در خصوص عدم امکان تعهد به ضرر ثالث در قراردادها، ضرورت اطلاع رسانی و آگاه سازی صوتی به مخاطبین در شبکههای هوشمند شرکت مخابرات ایران از میزان هزینه مکالمه برای تماس گیرنده و اطلاع رسانی در انتهای پیامکها و ضرورت شفاف سازی اطلاعات هویتی استفاده کنندگان از این سیستمها مورد تأکید قرار گرفت.