درآمد شهرداری از طرح ترافیک جدید چقدر است؟
طرح ترافیک جدید که ورود تمامی خودروها را با پرداخت عوارض به این محدوده مجاز میداند، برای شهرداری تهران درآمد روزانه میلیاردی خواهد داشت.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی ، با تصمیم شهرداری تهران مقررات عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک و زوج یا فرد قرار است از سال ۹۷ تغییر کند. بر این اساس تردد همه خودروها در این ۲ محدوده به شرط پرداخت عوارض آزاد خواهد بود.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک در این ارتباط گفت: با بیان اینکه در طرح جدید حداقل میزان پرداختی ۹ هزار و ۶۰۰ و حداکثر آن ۳۶ هزار تومان خواهد بود، اظهار کرد: برای تردد در محدوده زوج و فرد هم حداقل پرداختی ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و حداکثر آن ۱۲ هزار تومان خواهد بود.
اما بر اساس آماری که محسن هاشمی رفسنجانی در شورای شهر تهران مطرح کرده است، اکنون روزانه حدود ۱۲۳ هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک با مجوز تردد میکنند و با توجه به آمار پلیس راهور مبنی بر تردد حدود ۴ میلیون خودرو در تهران در روز، میتوان حدس زد که با اجرای طرح جدید درآمد هنگفتی نصیب شهرداری تهران میشود.
به عبارت دیگر اگر فرض کنیم سال آینده نیز همین ۱۲۳ هزار خودرو روزانه وارد طرح ترافیک میشوند و میانگین ۹۶۰۰ و ۳۶ هزار تومان هزینه را نیز لحاظ کنیم؛ ۲ میلیارد و ۸۰۴ میلیون تومان وارد خزانه شهرداری خواهد شد.
البته پیش بینی کارشناسان این است که با حذف مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و آزاد شدن تردد برای تمامی خودروها، تعداد خودروهای موجود در محدوده طرح ترافیک افزایش ۲ برابری داشته باشد.
همچنین گفته میشود که عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تنها برای ۲ ساعت تردد است و بعد از ۲ ساعت در صورت خروج از محدوده و ورود مجدد، عوارض دیگری بر مبنای پیک ترافیک لحظه ورود، به حساب مالک خودرو افزوده میشود.
طرح جدید همچنین با حذف محدوده زوج یا فرد و تعیین عوارض برای این محدوده نیز درآمد هنگفتی را روانه خزانه شهرداری تهران خواهد کرد.
اگر تعداد خودروها را بر مبنای آمار راهور ۴ میلیون بدانیم و نیمی از آنها را اکنون روزانه مجاز به تردد در زوج و فرد لحاظ کنیم، به عدد ۲ میلیون خودرو در محدوده زوج یا فرد میرسیم.
حال اگر فرض کنیم که تنها نیمی از این خودروها وارد محدوده زوج یا فرد میشوند، به عدد یک میلیون خودرو میرسیم که با توجه به میانگین عوارض وضع شده، ۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان عوارض روزانه خواهد بود.
در این مورد نیز کارشناسان پیش بینی تردد بیش از یک میلیون خودرو را در روز داشته اند و با توجه به اینکه در بسیاری از ساعات روز محدوده زوج یا فرد و طرح ترافیک دارای ترافیک سنگین است، حداکثر عوارض از خودروها اخذ خواهد شد.
اما بر مبنای همین ورود حداقلی، روزانه ۱۰ میلیارد و ۵۶۴ میلیون تومان به خزانه شهرداری واریز میشود و با توجه به برنامه شهرداری تهران برای خرید اتوبوسهای ۸۰۰ میلیونی فرانسوی، میتوانیم انتظار خرید حدود ۱۳ دستگاه اتوبوس در روز را داشته باشیم.
از آنجا که شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک او وعده استفاده از عوارض ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد برای توسعه حمل و نقل عمومی را دادهاند، شهروندان نیز انتظار دارند تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه یعنی یک ماه بعد از اجرای طرح جدید، تغییرات را در حمل و نقل عمومی حس کنند.
شهرداری تهران با عوارض ورود به طرح ترافیک و زوج یا فرد میتواند ماهانه بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تهیه کند و این موضوع یعنی انقلابی بزرگ در عرصه حمل و نقل عمومی، البته به شرطی که این عوارض در محل مناسب که همان توسعه حمل و نقل عمومی است، هزینه شود.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک در این ارتباط گفت: با بیان اینکه در طرح جدید حداقل میزان پرداختی ۹ هزار و ۶۰۰ و حداکثر آن ۳۶ هزار تومان خواهد بود، اظهار کرد: برای تردد در محدوده زوج و فرد هم حداقل پرداختی ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و حداکثر آن ۱۲ هزار تومان خواهد بود.
اما بر اساس آماری که محسن هاشمی رفسنجانی در شورای شهر تهران مطرح کرده است، اکنون روزانه حدود ۱۲۳ هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک با مجوز تردد میکنند و با توجه به آمار پلیس راهور مبنی بر تردد حدود ۴ میلیون خودرو در تهران در روز، میتوان حدس زد که با اجرای طرح جدید درآمد هنگفتی نصیب شهرداری تهران میشود.
به عبارت دیگر اگر فرض کنیم سال آینده نیز همین ۱۲۳ هزار خودرو روزانه وارد طرح ترافیک میشوند و میانگین ۹۶۰۰ و ۳۶ هزار تومان هزینه را نیز لحاظ کنیم؛ ۲ میلیارد و ۸۰۴ میلیون تومان وارد خزانه شهرداری خواهد شد.
البته پیش بینی کارشناسان این است که با حذف مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و آزاد شدن تردد برای تمامی خودروها، تعداد خودروهای موجود در محدوده طرح ترافیک افزایش ۲ برابری داشته باشد.
همچنین گفته میشود که عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تنها برای ۲ ساعت تردد است و بعد از ۲ ساعت در صورت خروج از محدوده و ورود مجدد، عوارض دیگری بر مبنای پیک ترافیک لحظه ورود، به حساب مالک خودرو افزوده میشود.
طرح جدید همچنین با حذف محدوده زوج یا فرد و تعیین عوارض برای این محدوده نیز درآمد هنگفتی را روانه خزانه شهرداری تهران خواهد کرد.
اگر تعداد خودروها را بر مبنای آمار راهور ۴ میلیون بدانیم و نیمی از آنها را اکنون روزانه مجاز به تردد در زوج و فرد لحاظ کنیم، به عدد ۲ میلیون خودرو در محدوده زوج یا فرد میرسیم.
حال اگر فرض کنیم که تنها نیمی از این خودروها وارد محدوده زوج یا فرد میشوند، به عدد یک میلیون خودرو میرسیم که با توجه به میانگین عوارض وضع شده، ۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان عوارض روزانه خواهد بود.
در این مورد نیز کارشناسان پیش بینی تردد بیش از یک میلیون خودرو را در روز داشته اند و با توجه به اینکه در بسیاری از ساعات روز محدوده زوج یا فرد و طرح ترافیک دارای ترافیک سنگین است، حداکثر عوارض از خودروها اخذ خواهد شد.
اما بر مبنای همین ورود حداقلی، روزانه ۱۰ میلیارد و ۵۶۴ میلیون تومان به خزانه شهرداری واریز میشود و با توجه به برنامه شهرداری تهران برای خرید اتوبوسهای ۸۰۰ میلیونی فرانسوی، میتوانیم انتظار خرید حدود ۱۳ دستگاه اتوبوس در روز را داشته باشیم.
از آنجا که شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک او وعده استفاده از عوارض ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد برای توسعه حمل و نقل عمومی را دادهاند، شهروندان نیز انتظار دارند تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه یعنی یک ماه بعد از اجرای طرح جدید، تغییرات را در حمل و نقل عمومی حس کنند.
شهرداری تهران با عوارض ورود به طرح ترافیک و زوج یا فرد میتواند ماهانه بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تهیه کند و این موضوع یعنی انقلابی بزرگ در عرصه حمل و نقل عمومی، البته به شرطی که این عوارض در محل مناسب که همان توسعه حمل و نقل عمومی است، هزینه شود.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *