طرح ترافیک جدید عین بی عدالتی است/ درآمدزایی شهرداری از تغییرات طرح/ چرایی اجرایی نشدن طرح ترافیک موتورسیکلتها
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مسئولان شهرداری تهران خبر از حذف طرحی داده اند که حدود ۴۰ سال در پایتخت قدمت داشته است.
از سالها قبل، محدودیتهایی برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران در نظر گرفته شده بود و حال گفته میشود قرار است این محدودیتها برداشته شده تا شهروندان به ازای پرداخت وجه، قادر به تردد در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد باشند.
در حال حاضر انتقاداتی به تغییرات طرح ترافیک وارد است. باید دید شورای شهر تهران، این تغییرات را به تصویب میرساند یا خیر.
ابوالفضل قناعتی، عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه توضیحاتی را در رابطه با ضعفهای طرح مطرح شده از سوی شهرداری ارائه کرده است.
در شورای قبلی تنها بحث طرح LEZ مطرح بود
وی در این باره گفت: در شورای قبلی شهر تهران بحث حذف کلی طرح ترافیک مطرح نبود و تنها مباحثی مبنی بر اجرای طرح LEZ مطرح شد که این موضوع نیز به سرانجام نرسید.
وی افزود: محتوای طرح قبلی LEZ به طور کلی با تصمیمات جدید اتخاذ شده از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران متفاوت است.
بیشتر بخوانید: واکنشهای مثبت و منفی در رابطه با تغییرات طرح ترافیک ادامه دارد
ساز و کار تغییر در طرح ترافیک فراهم نیست
عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به فراهم نبودن ساز و کار اجرای تغییرات در بحث طرح ترافیک سال ۹۷ اظهارکرد: در شرایط کنونی، ساز و کار اجرای تغییرات در طرح ترافیک سالیانه فراهم نیست و ایرادات زیادی نیز به پیشنهادات جدید مطرح شده وارد است.
قناعتی با اشاره به ایرادات وارد شده به محتوای تغییرات جدید طرح ترافیک تصریح کرد: باید برای ایجاد تغییرات، ظرفیت سازی میشد، اما این اتفاق نیافتاده علاوه بر آن، محتوای طرح نیز ایرادات قابل توجی دارد.
وی با انتقاد از موضوعات مطرح شده از سوی مسئولان حال حاضر شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مسئولان شهرداری تهران مدعی شده اند که در دوره جدید، فروش طرح را نخواهند داشت، اما طرح جدیدی که از سوی شهرداری مطرح شده نیز نوعی درآمدزایی است.
عضو سابق هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مسئولان شهرداری در طرح جدید، اعلام کرده اند که شهروندان باید مبلغی را به عنوان شارژ در نظر بگیرند تا از طریق آن، وارد محدوده طرح ترافیک شوند.
قناعتی با بیان اینکه " نباید شرایطی فراهم شود که هر فردی پول دارد بتواند وارد محدوده طرح ترافیک شود" گفت: اصل تعیین محدوده طرح ترافیک به این خاطر بود که برای ترددها محدودیت ایجاد کنیم و نباید اکنون شرایطی فراهم شود که هر فردی پول داشت بتواند وارد محدوده طرح ترافیک شود.
ایجاد بی عدالتی در پایتخت با اعمال تغییر در طرح ترافیک
وی تاکید کرد: مسئولان شهرداری تهران یکی از دلایل خود برای تغییر در وضعیت طرح ترافیک را ایجاد عدالت در پایتخت اعلام میکنند، اما باید تاکید شود که اقدامات جدید شهرداری عین بی عدالتی است.
عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص وضعیت تاکسیهای تهران در صورت اعمال برخی تغییرات در طرح ترافیک تصریح کرد: یکی از امتیازاتی که اکنون برای تاکسیهای شهر تهران در نظر گرفته شده، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک است. در صورتی که شرایط برای ورود تمام خودروها به محدوده طرح فراهم شود، مسافربرهای شخصی با پرداخت مبلغ تعیین شده میتوانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند.
قناعتی ادامه داد: بدون شک تعداد قابل توجهی از مسافربرهای شخصی حاضر هستند هر روز برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبالغی را بپردازند، زیرا در محدوده طرح، وضعیت جا به جایی مسافر بسیار بهتر از سایر نقاط تهران است.
وی با بیان اینکه " برای اجرای عدالت، شهرداری باید ورود به محدوده طرح را رایگان اعلام کند" خاطرنشان کرد: اجرای عدالت در شرایطی محقق میشود که تمام خودروها اجازه ورود رایگان به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند. در شرایطی که این اتفاق به هیچ وجه ممکن نیست، نمیتوان از اجرای عدالت با اخذ وجه از مردم، یاد کرد.
بیشتر بخوانید: نگاه شهرداری به طرح ترافیک جدید کاسبکارانه است
تصمیمات شهرداری تهران عجولانه است
عضو سابق هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصمیمات شهرداری برای اعمال تغییر در طرح ترافیک را اقدامی عجولانه دانست و بیان کرد: اینکه مسئولان شهرداری تهران به یکباره بحث اعمال تغییر در طرح ترافیک را مطرح کرده اند، نشان دهنده تعجیل در این کار است. اقدام شهرداری و بیان جزئیات طرح، تصمیم بسیار عجولانهای است.
قناعتی افزود: بهتر است مسئولان شهرداری تهران تمام نظرات موافق و مخالف را بشنوند و بعد از آن، تصمیم گیری لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه " بدون شک آزاد اعلام شدن ترددها در محدوده طرح ترافیک سبب افزایش ترافیک و آلودگی هوا میشود" اظهارکرد: آزاد اعلام شدن ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک سبب افزایش ترددها به این محدوده شده و بدون شک ترافیک و آلودگی هوا در این مناطق افزایش پیدا میکند.
عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با ارائه آماری از تعداد خودروهایی که در حال حاضر در محدوده طرح ترافیک تردد میکنند تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار خودور مجوز سالیانه ورود به محدوده طرح ترافیک را در اختیار دارند و ۲۰ هزار خودرو نیز با طرحهای روزانه وارد محدوده طرح میشوند، اما پیش بینی میشود اگر اجازه ورود تمام خودروها به محدوده طرح داده شود، شاهد تردد تعداد قابل توجهی خودرو در محدوده طرح ترافیک خواهیم بود.
افزایش ترددها در محدوده طرح ترافیک با تغییرات جدید
قناعتی ادامه داد: پیش بینی میشود در صورت صدور اجازه ورود تمام خودروها به محدوده طرح ترافیک در ازای پرداخت پول، از مجموع ۳ میلیون خودرویی که در تهران تردد میکنند، به طور میانگین ۱۰ درصد خودروها وارد محدوده طرح ترافیک شوند.
وی با ارائه هشداری مبنی بر ورود خودروهای اقشار متمول پایتخت به محدوده طرح ترافیک خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد متمول جامعه پیشتر اعلام کرده بودند که حاضر هستند در ازای پرداخت وجه طرح ترافیک سالیانه، اجازه ورود به محدوده را پیدا کنند، اما در نهایت به دلیل محدودیتهایی که وجود داشت، اجازه ورود به این خودروها داده نمیشد.
عضو سابق هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر بسیاری از افراد شاغل در محدودهای مانند بازار تهران، به این خاطر که طرح ترافیک در اختیار ندارند با موتورسیکلت و یا تاکسی در محل کار خود حاضر میشوند، اما اگر شرایط برای ورود تمام خودروها به محدوده فراهم شود، قطعا بخش قابل توجهی از کسبه بازار نیز وارد محدوده میشوند.
قناعتی برنامه ریزی نشدن برای جایگاه پارک خودروها در محدوده طرح ترافیک را یکی از معضلات طرح جدید شهرداری برای حذف طرح ترافیک در سال ۹۷ دانست و اذعان کرد: در ورودی محدوده طرح ترافیک و در مسیرهای اصلی، جا برای پارک خودروها اندک است و در طرح جدید شهرداری تهران، برای جای پارک خودروها برنامه ریزی نشده است.
انتفاع شهرداری از تغییرات قابل کتمان نیست
وی با اشاره به درآمدزایی شهرداری تهران از تغییرات در طرح ترافیک سالیانه در سال ۹۷ بیان کرد: در بحث طرح ترافیک، اکنون انتفاع شهرداران از سوی مسئولان شهری مطرح شده، اما این روند بدون شک راهی برای انتفاع شهرداری تهران است و این موضوع قابل کتمان نیست.
عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با ارائه پیشنهادی به شهرداری تهران اظهارکرد: پیشنهاد من این است که مسئولان شهرداری تهران، زمانی را صرف شنیدن نقطه نظرهای مطرح شده در رابطه با ضعفهای طرح ترافیک کرده و بعد از آن، در این باره تصمیم گیری کنند.
قناعتی افزود: تصمیمات یکباره میتواند تبعات منفی به همراه داشته باشد و این شهروندان هستند که با این تصمیمات متضرر خواهند شد.
وی در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای بررسی و تصویب تغییرات در طرح ترافیک سالیانه تصریح کرد: تصمیم گیری و تایید جزئیات جدید طرح ترافیک نیازمند بازه زمانی ۳ ماهه است و بدون شک در این برهه زمانی و مدت زمانی که تا پایان سال باقی مانده است، شورای شهر در تصویب جزئیات طرح ترافیک با کمبود زمان مواجه خواهد شد.
عضو سابق هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه " فرمانداری تهران نیز باید تغییرات طرح ترافیک را تایید کند" خاطرنشان کرد: این طور نیست که تنها شهرداری و شورای شهر بخواهند در رابطه با طرح ترافیک اظهار نظر کرده و برای تغییرات تصمیم گیری کنند بلکه پس از تایید مصوبه، در نهایت باید موضوع در فرمانداری تهران نیز به تایید برسد.
تغییر در طرح ترافیک در بازه زمانی اندک عملیاتی نیست
قناعتی تغییر در طرح ترافیک سال ۹۷ را اقدامی غیر عملیاتی دانست و اذعان کرد: در این بازه زمانی، به نظر میرسد که اعمال تغییرات در طرح ترافیک سالیانه ممکن نباشد و اگر چنین نشود شاهد مشکلات بعدی خواهیم بود.
وی ادامه داد: مسئولان شهرداری تهران ثبت نام برای دریافت طرح ترافیک سال ۹۷ را متوقف کرده اند و اگر طرح جدید شهرداری نیز به تصویب نرسد، بدون شک موضوع تصمیم گیری در رابطه با طرح ترافیک به سال آینده موکول خواهد شد و شهرداری باید طرحهای سال ۹۶ را برای مدت زمانی تمدید کند.
کارتهای شناور اشخصاص باطل نشده است
عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موضوعات مطرح شده پیرامون جمع آوری کارتهای طرح ترافیک شناور موجود در شهر تهران تصریح کرد: تعداد طرحهای شناوری که پیش از این صادر شده، قابل توجه بوده است، اما شهرداری تهران اعلام کرده که تنها ۶۰۰ طرح شناور را باطل کرده است.
وی افزود: افرادی که دارای طرح ترافیک شناور بوده اند، میتوانند از طرحهای خود استفاده کنند و این کارتها تا پایان سال اعتبار خواهند داشت. طرحهای باطل شده، مشمول طرحهای شناور اشخاص نبوده است.
قناعتی با اشاره به طرحهای شناوری که اعضای شورای شهر در اختیار داشته اند خاطرنشان کرد: در دوره قبلی شورای شهر تهران، اعضای شورا در زمان ۴ سال فعالیتشان، طرح ترافیک شناور در اختیار داشتند و این احتمال وجود دارد که اعضای فعلی شورا نیز طرحهای شناور داشته باشند.
بیشتر بخوانید: پاسخ به شایعات حذف طرح ترافیک سالیانه
چرایی اجرایی نشدن طرح ترافیک موتورسیکلتها
عضو سابق هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مباحث مطرح شده در شورای قبلی شهر تهران در رابطه با طرح ترافیک ویژه موتورسیکلتها اذعان کرد: در شورای قبلی شهر تهران موضوع طرح ترافیک ویژه موتورسیکلتها مطرح و قرار شد شهرداری تهران ساز و کار این کار را فراهم کند، اما شاهد بودیم که این کار موفقیت آمیز نبود.
وی ادامه داد: آن زمان به شهرداری اعلام کرده بودیم که پیش از فراهم شدن زیرساخت ها، در رابطه با اجرای طرح موضوعی مطرح نشود، اما به یکباره اعلام شد که موتورسیکلتها باید برای دریافت طرح ترافیک ثبت نام کنند و این موضوع سبب ایجاد استرس در سطح جامعه شد.
قناعتی با اشاره به فرصت ۳ ماهه شورای شهر وقت به شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در زمان شورای قبل، بر اساس یک مصوبه، به شهرداری تهران ۳ ماه فرصت داده شد که برای فراهم کردن ساز و کارهای لازم، ۳ ماه فرصت دارد، اما شاهد ارائه پیشنهادات از سوی مسئولان شهرداری تهران نبودیم.
عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ثبت نامهای صورت گرفته از صاحبان موتورسیکتهای سطح شهر تهران اظهارکرد: بعد از ارائه فرصت ۳ ماهه از سوی شورای شهر به شهرداری برای ارائه پیشنهادات در حوزه طرح ترافیک موتورسیکلت ها، به یکباره اعلام شد که صاحبان موتورسیکلتها باید در یک سایت متعلق به شهرداری ثبت نام کنند، اما پس از ثبت نامهای صورت گرفته، در این باره تصمیم گیری نشد.
وی در خصوص ادعای مطرح شده از سوی مسئولان شهرداری تهران مبنی بر مطالعات ۳ ساله معاونت حمل و نقل و ترافیک در رابطه با جزئیات حذف طرح ترافیک سالیانه اذعان کرد: مسئولان شهرداری تهران در حال حاضر مدعی شده اند که بیش از ۳ سال است که مطالعاتی را در رابطه با حذف طرح ترافیک داشته اند، اما باید اعلام شود که هیچ گاه در شورای قبلی شهر تهران در رابطه با این مطالعات، اطلاع رسانی نشده بود.
قناعتی تاکید کرد: از سوی مسئولان وقت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تنها در رابطه با طرح LEZ مباحثی مطرح شده بود و آن زمان صحبت از تقسیم بندی سن خودروها و چگونگی نحوه ورود آنها به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک مطرح بود.
عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سقفی که پیش از این برای فروش طرح ترافیک روزانه در نظر گرفته شده بود اظهارکرد: پیش از این برای ورود ۱۰۰ هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک مجوز سالیانه صادر شده بود و در کنار آن، برای فروش طرحهای ترافیک روزانه محدودیتهای اعمال شده بود، اما با تغییرات جدید، هیچ محدودیتی برای ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک مطرح نیست و همین موضوع مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.