طرحی برای درآمدزایی یا ایجاد عدالت/ واکنش‌های مثبت و منفی در رابطه با تغییرات طرح ترافیک ادامه دارد

9:07 - 15 دی 1396
کد خبر: ۳۸۳۵۴۳
واکنش‌های مثبت و منفی به تغییرات مطرح شده از سوی شهرداری تهران در رابطه با طرح ترافیک سال ۹۷ همچنان ادامه دارد.

طرحی برای درآمدزایی یا ایجاد عدالت/ واکنش‌های مثبت و منفی در رابطه با طرح ترافیک ادامه داردبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، چند روز قبل از مطالعاتی که طی ۳ سال گذشته در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صورت گرفته بود، پرده برداری شد.

بر اساس این مطالعات، قرار شده تغییراتی در طرح ترافیک تهران ایجاد شود.

مسئولان شهرداری تهران این تغییرات را برای ایجاد عدالت در تردد خودرو‌ها در سطح شهر اعلام کرده اند، اما عده دیگر از جمله کارشناسان حاضر در حوزه، این طرح را نوعی اقدام برای کسب درآمد می‌دانند.

طی روز‌های گذشته اظهارنظر‌های زیادی در رابطه با جزئیات طرح ترافیک مطرح شده و باید دید با این حجم مخالفت‌ها آیا این تغییرات در سال ۹۷ اعمال خواهد شد یا خیر.

در حال حاضر طرح پیشنهادی از سوی شهرداری تهران برای اعمال تغییر در طرح ترافیک هنوز به شورای شهر ارسال نشده و در این شرایط اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع ابراز نارضایتی کرده اند.

محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص دلایل اصرار شهرداری تهران به اعمال تغییر در مجوز‌های طرح ترافیک می‌گوید: پیش از این شاهد بودیم که مدیریت شهری با توزیع غیرعادلانه طرح ترافیک و کارت شناور به دنبال ابزار قدرت خود در شهر بوده و به صورت سلیقه‌ای به تعدادی از ارگان‌ها و نهاد‌ها طرح ترافیک و کارت شناور ارائه می‌شد.

وی می‌افزاید: طبق گزارشات به دست آمده ۴۴۱ مرکز اعم از مراکز دولتی، خصوصی، نهادها، ارگان‌ها و اصناف طی سال‌های گذشته از شهرداری تهران طرح ترافیک دریافت می‌کرده اند.

معاون شهردار تهران در خصوص تصمیمات اتخاذ شده برای بازنگری در طرح ترافیک سالیانه می‌گوید: در دوره جدید مدیریت شهری تصمیم گرفته بازنگری در طرح ترافیک انجام دهد. بدون شک با اجرای طرح جدید ترافیک در سال ۹۷میزان آلایندگی هوا و آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد و ما پیش‌بینی می‌کنیم ۲۰ درصد شاهد کاهش ترافیک در سال آینده باشیم.

طرح جدید مطرح شده با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. بسیاری مدعی هستند که شهرداری تنها برای درآمدزایی به دنبال اعمال تغییر در طرح ترافیک سال ۹۷ است.

سید هادی هاشمی، رئیس پلیس اسبق راهور تهران در این باره به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: طرح جدید ارائه شده برای محدوده طرح ترافیک، بیشتر به دنبال پر کردن خزانه شهرداری تهران است. این طرح اگرچه می‌تواند رانت‌های گذشته را از بین ببرد، اما باعث می‌شود ترافیک و آلودگی هوا بیشتر شود.

وی می‌افزاید: قطعا با اجرای طرح جدید ترافیک از سوی شهرداری، ترافیک و آلودگی در مناطق مرکزی شهر افزایش می‌یابد. آنچه مهم است این است که شهرداری برایش آلودگی و ترافیک مهم نیست و می‌خواهد از این طرح کسب درآمد کند.

این کارشناس ارشد ترافیک، می‌گوید: شهرداری با تغییر زمان‌های ورود به طرح ترافیک و اعلام برخی ساعات به عنوان پیک، می‌داند که اگر یک چهارم خودرو‌های واجد شرایط هم وارد محدوده شوند درآمد طرح‌های ثابت را به دست آورده و اگر خودرو‌های بیشتری بیایند، سود بیشتری نصیب شهرداری می‌شود.

در این رابطه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ورود پیدا کرده و برخی از آن‌ها مخالف خود را اعلام کرده اند.

علیرضا رحیمی، عضو مجمع نمایندگان تهران در این باره می‌گوید: طرح ترافیک جدید ۴ برابر گران‌تر از طرح ترافیک فعلی خواهد بود و مسئولان شهرداری تهران نباید هزینه کاهش آلودگی تهران را از جیب شهروندان تامین کنند.

وی می‌افزاید: این طرح برای اجرا زود هنگام است و به نظر می‌رسد که قابلیت اجرا در سطح کلان تهران را ندارد.

پلیس نیز نظر مثبتی در رابطه با طرح ترافیک سال ۹۷ ندارد

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران در خصوص حذف طرح ترافیک از سال آینده می‌گوید: این طرح از سوی شهرداری تهران ارائه شده که بر اساس آن پیشنهاد شده فروش کارت طرح ترافیک حذف و شارژ کارت جایگزین شود. از سوی دیگر بر اساس این طرح پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح در مرحله بررسی پلیس است می‌گوید: از نظر ما هنوز این طرح ابهاماتی مانند مشخص نبودن میزان تقاضای سفر روزانه، فشار به معابر پیرامونی زوج و فرد با پولی کردن این محدوده و ... دارد.

رئیس پلیس راهور تهران با تأکید بر این‌که باید ابعاد اجتماعی و انتظامی طرح پیشنهادی شهرداری تهران بررسی شود می‌گوید: به طور قطع اجرایی شدن این طرح تصمیم صرف یک نهاد یا سازمان نیست و حداقل نیازمند مصوب شدن در شورای ترافیک شهر تهران و شورای شهر تهران است.

وی می‌افزاید: باید با روش‌های جدید میزان استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهیم چرا که این امر یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا و ترافیک است.

رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص این‌که آیا اجرای این طرح به سال آینده می‌رسد یا خیر؟ می‌گوید: اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود شاید برسد؛ولی احتمال اجرایی نشدن آن هم با این فرصت کم، زیاد است. 

اعضای شورای شهر تهران، طی مدت زمان اخیر مخالفت‌هایی را در رابطه با طرح شهرداری تهران اعلام کرده اند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: جزئیات طرح ترافیک برای اجرا در سال ۹۷ در حال بازنگری کلی است و بدون شک در بحث طرح ترافیک در سال آینده با تغییراتی مواجه خواهیم بود.

وی می‌افزاید: جلسات مختلفی در خصوص تغییرات طرح ترافیک در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده و همچنان نیز این جلسات ادامه دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دو جانبه بدون بازنگری‌ها در رابطه با کلیات و جزئیات طرح ترافیک می‌گوید: هم در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و هم در کمیسیون عمران شورای شهر بازنگری‌هایی در رابطه با طرح ترافیک در حال انجام است و این طور نیست که تنها مسئولان شهرداری به دنبال ایجاد تغییر در طرح ترافیک باشند. ما نیز در شورای شهر به دنبال ایجاد کردن شرایطی برابر برای شهروندان تهرانی هستیم و اعتقاد ما این است که همه شهروندان باید از شرایطی یکسان برخوردار باشند.

علیخانی در خصوص چگونگی تصویب تغییرات در بحث طرح ترافیک سال ۹۷ می‌گوید: اگر قرار به تغییر در شرایط طرح ترافیک باشد، کلیات و جزئیات موضوع از سوی معاونت عمران و حمل و نقل شهرداری به شورای شهر ارسال شده و پس از آن، اعضای شورای شهر تغییرات را به رای گذاشته و موضوع به تصویب می‌رسد.

طرحی که از سوی شهرداری تهران مطرح شده، باید ابتدا در شورای شهر تهران به تایید رسیده و در نهایت در شورای عالی ترافیک مطرح شود.

بدون شک پیش از تایید شورای عالی ترافیک، اجرایی شدن تغییرات در طرح ترافیک سال ۹۷ امکان پذیر نخواهد بود.

پوریا محمدی، دبیر شورای عالی ترافیک در این باره به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: مصوبه حذف طرح ترافیک سالیانه هنوز به شورای عالی ترافیک ارجاع نشده و تصمیم گیری‌ها در این زمینه قطعی نیست.

وی می‌افزاید: این مباحث تنها در حد برخی پیشنهادات بوده و هنوز هیچ تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

دبیر شورای عالی ترافیک با اشاره به مطرح نشدن موضوع حذف طرح ترافیک سالیانه می‌گوید: موضوع حذف طرح ترافیک و سایر جزئیات طرح در سال ۹۷ هنوز قطعی نیست و در این رابطه مطلبی به شورای عالی ترافیک ارجاع داده نشده است.

محمدی در خصوص مباحث مطرح شده در شورای شهر تهران مبنی بر جزئیات طرح ترافیک سال ۹۷ می‌گوید: در جلساتی که پیش از این با مسئولان شهر تهران داشته ایم به موضوع حذف طرح ترافیک و اعمال برخی جزئیات در طرح اشاره شده، اما هیچ کدام از این موضوعات قطعی نیست.

وی شورای عالی ترافیک را تصمیم گیرنده نهایی در رابطه با جزئیات طرح ترافیک دانسته و می‌افزاید: در شرایطی که شورای شهر تهران موضوع اعمال تغییر در طرح ترافیک سالیانه را به تصویب برساند، این مبحث در شورای عالی ترافیک مطرح و این شورا تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه خواهد بود.

در حال حاضر اظهار نظر‌ها در رابطه با تغییرات در طرح ترافیک تهران بسیار زیاد است. اظهار نظر‌هایی که هم مثبت است و هم منفی و باید دید که آیا طرح جدید قابلیت اجرایی شدن را دارد یا خیر.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *