آغاز مطالعات مرتبط با طرح ترافیک از ۳ سال قبل/ اعلام قیمت نهایی مجوز ورود به محدوده از سوی شورای شهر/ شهرداری به دنبال درآمدزایی نیست
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، از زمانی که مسئولان شهرداری تهران، موضوع تغییر در طرح ترافیک سال ۹۷ را اعلام کرده اند، حواشی مختلفی پیرامون این موضوع ایجاد شده است.
برخی این طرح را محلی برای افزایش درآمد شهرداری تهران دانسته اند و عدهای دیگر مدعی شده اند که با اجرای این طرح، بدون شک عدالت برقرار خواهد شد و تمام خودروها میتوانند تردد آسان تری به محدوده طرح ترافیک داشته باشند.
برای بررسی زوایای پیشنهاد جدید مطرح شده از سوی شهرداری تهران در رابطه با اعمال تغییرات در طرح ترافیک سال ۹۷، گفت و گویی را با شهریار افندی زاده، قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران داشته ایم.
وی در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: از سال ۵۸ در شهر تهران شاهد مطرح شدن موضوع طرح ترافیک بودیم و از آبان ماه سال ۵۸ این طرح اجرایی شد.
وی افزود: از سال ۵۹ طرح ترافیک طی ساعاتی خاص اجرایی شد. بر همین اساس، خودروها صبحها از ساعت ۶:۳۰ تا ساعت ۱۷:۰۰ تنها با داشتن مجوزهای لازم اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را داشتند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت از سال ۸۴ اظهار کرد: از سال ۸۴ شاهد اجرایی شدن طرح زوج و فرد به غیر از اجرای طرح در محدوده اصلی بودیم و اکنون شاهد هستیم حدود ۳۸ سال است که محدودیتهایی مرتبط با طرح ترافیک در شهر تهران اجرایی شده است.
آغاز مطالعات مرتبط با طرح ترافیک از ۳ سال قبل
افندیزاده در خصوص مطالعات صورت گرفته در رابطه با اعمال برخی تغییرات در نحوه تردد خودروها به محدوده طرح ترافیک تصریح کرد: از ۳ سال قبل در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطالعاتی در رابطه با اعمال برخی تغییرات در نحوه ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک صورت گرفت و اکنون قرار است نتیجه این مطالعات را در قالب تغییرات جدید شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کلانشهرهای دنیا موضوع طرح ترافیک مطرح است خاطرنشان کرد: مطالعاتی را در خصوص طرح ترافیک در برخی از شهرها از جمله میلان، لندن، سنگاپور و ... داشتیم و مشخص شد در این شهرها نیز قوانینی برای ورود خودروها به برخی از محدودههای شهر اعمال میشود.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ارائه آماری از وضعیت محدوده طرح ترافیک در شهر تهران اذعان کرد: در حال حاضر ۳۲ کیلومتر از مساحت شهر تهران به محدوده طرح ترافیک اختصاص یافته و تنها ۱۲۰ هزار خودرو مجاز به ورود به این محدوده هستند.
افندیزاده ادامه داد: از تعداد ۱۲۰ هزار خودروی مجاز به محدوده طرح ترافیک ۱۰۰ هزار خودرو دارای طرح دائمی بوده و رانندگان ۲۰ هزار خودروی دیگر نیز مجوز روزانه ورود به طرح را دریافت میکنند.
وی در خصوص مساحت تعیین شده برای محدوده زوج و فرد اظهار کرد: ۸۸.۵ کیلومتر از مساحت شهر تهران به محدوده زوج و فرد اختصاص یافته که ۴۹۵ هزار وسیله نقلیه بدون احتساب تاکسیها در این بخش تردد دارند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با اقدامات صورت گرفته به منظور اجرای تغییرات طرح ترافیک گفت: از ۴ ماه قبل بررسیهایی را انجام دادیم که بر مبنای آن تغییرات جدید را در حوزه طرح ترافیک اعمال کنیم و تمام تلاش ما این است که ضعفهای قبلی در بحث طرح ترافیک در تغییرات جدید از میان برود.
باید در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی اقدامات اساسی انجام شود
افندیزاده با بیان اینکه باید در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی اقدامات اساسی انجام شود، خاطرنشان کرد: اولین موضوع که در کشورهای توسعه یافته به آن توجه شده، بهبود شرایط حمل و نقل عمومی و انتقال مد حمل و نقل از وسایل نقلیه شخصی به وسایل نقلیه عمومی است.
وی ادامه داد: ما نیز با اعمال تغییرات در شرایط ورود به محدوده طرح ترافیک باید به دنبال افزایش وسایل حمل و نقل عمومی با محوریت مترو باشیم. مردم باید به راحتی قادر به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باشند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اشکالات طرح ترافیکی که در حال حاضر اجرا میشود، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار خودرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را دریافت میکنند که اگر تعداد خودروهای موجود در شهر تهران را حدود ۴ میلیون وسیله در نظر بگیریم بدون شک در حق بسیاری از رانندگان برای ورود به محدوده طرح ترافیک اجحاف شده است.
عدم رعایت عدالت اجتماعی یکی از دلایل اعمال تغییرات در قوانین مرتبط با طرح ترافیک سالیانه
وی عدم رعایت عدالت اجتماعی را یکی از دلایل اعمال تغییرات در قوانین مرتبط با طرح ترافیک سالیانه اعلام کرد و گفت: در طرح قبلی شاهد رعایت نشدن عدالت اجتماعی بودیم، زیرا بسیاری از افراد از ورود به محدوده طرح ترافیک محروم بودند و عدهای دیگر نیز بدون ضوابط وارد محدوده طرح میشدند.
افندیزاده با ارائه آماری از تعداد صاحبان خودروهایی که در محدوده زوج و فرد سکونت دارند تصریح کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته، ۵۶۰ هزار نفر در محدوده طرح ترافیک سکونت داشته که دارای خودرو هستند و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز در محدوده زوج و فرد سکونت دارند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص تخلفات صورت گرفته از سوی برخی شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: هزینه در نظر گرفته شده برای جریمه خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک میشوند در حال حاضر ۴۰ هزار تومان است و بسیاری از رانندگان خودروها برای دور زدن قوانین و عدم پرداخت این مبلغ، اقدام به تخلف میکنند.
وی افزود: در بسیاری از مواقع دیده شده که افراد ثروتمند جامعه یک خودرو با پلاک زوج و یک خودرو با پلاک فرد خریداری میکنند تا برای ترددها با مشکل مواجه نشوند. این اقدام بدون شک اجحاف در حق افرادی است که از توان مالی بالایی برخوردار نیستند.
۵۵ درصد سفرهای روزانه در شهر تهران سفرهای کاری و آموزشی است
افندیزاده با اشاره به سفرهای غیرکاری شهروندان در محدوده پرتردد شهر، خاطرنشان کرد: ۵۵ درصد سفرهای روزانه در شهر تهران سفرهای کاری و آموزشی بوده و ۴۵ درصد سفرها غیرکاری است. افراد میتوانند سفرهای غیرکاری خود نظیر خرید کردن، حضور در مراکز تفریحی، ورزشی و ... را به ساعات غیرپیک منتقل کنند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص مذاکرات صورت گرفته با کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: برای اجرای سیاستهای جدید طرح ترافیک، مذاکراتی را با اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران داشتهایم و این کمیسیون به طور تخصصی در رابطه با اعمال تغییرات در طرح ترافیک سالیانه نظر خود را اعلام خواهد کرد.
افندیزاده ادامه داد: پیشنهاد شهرداری تهران بعد از اینکه در شورای حمل و نقل و ترافیک مورد بررسی قرار گیرد برای قیمتگذاری نهایی به شورای شهر میرود و در نهایت آنجا مبالغ نهایی اعلام میشود.
به دنبال افزایش تراکم خودروها در محدوده طرح ترافیک نیستیم
وی با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش تراکم خودروها در محدوده طرح ترافیک نیستیم، اذعان کرد: در حال حاضر برخی ادعا میکنند که با اعمال تغییرات در طرح ترافیک تعداد خودروهایی که مجوز ورود به محدوده طرح را پیدا میکنند؛ افزایش مییابد، اما باید تأکید شود که این پیشبینیها به هیچوجه درست نیست، زیرا در تغییرات جدید، رانندگان خودروها سفرهای خود را مدیریت خواهند کرد.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص ضریب پایه در نظر گرفته شده برای قیمت ورود به محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: ضریب پایه در نظر گرفته شده که اکنون تنها یک پیشنهاد است ۲۰ هزار تومان بوده و شورای شهر تهران میتواند این رقم را کاهش دهد.
افندیزاده ادامه داد: در تغییرات جدید، ضریب مکانی نیز لحاظ شده و شهروندان در روزهای پنجشنبه و جمعه میتوانند بدون پرداخت هزینه، وارد محدوده طرح ترافیک شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه ساعاتی به عنوان ساعات پیک ترافیک در نظر گرفته شده است؟، گفت: در طرح جدید پیشنهادی ما ساعت پیک ۶:۳۰ صبح تا ۱۰:۰۰ صبح و بعدازظهر از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۰۰ در نظر گرفته شده و اگر فردی قبل از ساعت ۱۰:۰۰ صبح وارد محدوده طرح ترافیک شود و قبل از ساعت ۱۶:۰۰ از محدوده خارج شود ضریب یک برای این ورود به محدوده طرح در نظر گرفته میشود.
در همین رابطه بخوانید: پاسخ به شایعات حذف طرح ترافیک سالیانه
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص ضریب آلایندگی در نظر گرفته شده برای خودروهای هیبریدی خاطرنشان کرد: ضریب تعیین شده برای خودروهای هیبریدی یک دهم است و با این کار تلاش کردهایم مردم را به خرید خودروهای هیبریدی تشویق کنیم.
افندیزاده افزود: اگر افراد دارای خودروهای با معاینه فنی برتر باشند ضریب تعیینشده برای آنها هشت دهم بوده و ضریب تعیین شده برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی نیز ضریب یک است.
برای روزهای بسیار آلوده شهر تهران نیز برنامه داریم
وی با بیان اینکه برای روزهای بسیار آلوده شهر تهران نیز برنامههایی را داشتهایم، اظهار کرد: در تغییرات جدید ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک در روزهایی که هوا بسیار آلوده است تنها در شرایطی ممکن میشود که راننده خودرو باید برای ورود به محدوده طرح ۵۰ درصد بیشتر از مبلغ روزهای عادی وجهه بابت ورود پرداخت کند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فراهم شدن شرایط برای تردد خودروها در روزهای زوج و فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک خودرو میتواند در محدوده زوج و فرد تنها ۳ روز تردد داشته باشد که با تغییرات جدید، رانندگان هر خودرو میتوانند در صورت علاقه با پرداخت وجهی مشخص در تمام روزها در محدوده طرح زوج و فرد تردد کنند.
افندیزاده با اشاره به ارتباط مستقیم قیمتهای تعیینشده برای مجوزهای طرح ترافیک با کاهش تعداد خودروها در محدوده طرح تصریح کرد: باید به این موضوع توجه شود که هرچه قیمت طرح ترافیک افزایش پیدا کند، تعداد خودروهایی که وارد محدوده میشوند کمتر میشود، اما تأکید ما این است که در بحث طرح ترافیک عدالت اجرایی شود.
در بحث طرح ترافیک به دنبال درآمدزایی نیستیم
وی با تأکید بر اینکه درآمد شهرداری تهران از محل طرح ترافیک نیست، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه در اعمال تغییرات در بحث طرح ترافیک به دنبال درآمدزایی نیستیم، زیرا شهرداری اگر به دنبال درآمدزایی بود از سایر سیستمها از قبیل: پارک خودروها در حاشیه خیابانها درآمدزایی میکرد.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: در طرح جدید به شهروندان این اجازه داده شده که هر وقت بخواهند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند و ساعت تردد خود را نیز در مبنای مبالغ تعیین شده مدیریت کنند.
افندیزاده در رابطه با مبالغ پیشنهادی برای اخذ از خودروهایی که خواهان ورود به محدوده زوج و فرد هستند اظهار کرد: پیشنهاد ما برای تردد خودروها در ساعات غیرپیک ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و تردد در ساعات پیک ۱۲ هزار تومان است.
درآمد شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک
وی در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک چه میزان درآمد دارد؟، گفت: در طرحی که در حال حاضر شاهد اجرای آن هستیم شهرداری مبلغی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته، اما در تغییرات جدید به این خاطر که نگاه ما به هیچ وجه درآمدزایی نیست، مبلغی را برای کسب درآمد شهرداری در نظر نگرفتهایم.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص انتقادات مطرح شده در شورای شهر تهران در رابطه با تصمیم شهرداری برای اعمال تغییرات در بحث طرح ترافیک اظهار کرد: بدون شک پیشنهاد شهرداری تهران در رابطه با طرح ترافیک سالیانه و طرح زوج و فرد به شورای شهر ارسال و این شورا تصمیمگیرنده نهایی در رابطه با تغییرات خواهد بود.
افندیزاده تأکید کرد: قیمت نهایی برای ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک از سوی اعضای شورای شهر تعیین خواهد شد و شهرداری تنها پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه میکند.
وی با اشاره به در نظر گرفتن برخی استثنائات برای گروههای خاص اذعان کرد: در طرح ترافیک جدید، استثنائاتی برای گروههای خاص نظیر جانبازان، معلولان و بیماران خاص در نظر گرفته شده و این افراد همانند قبل میتوانند خدماتی را در حوزه طرح ترافیک دریافت کنند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: یکی از اصلیترین برنامههای شهرداری تهران، برنامه ریزی برای کاهش ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک است و امیدوار هستیم با برنامههایی که داریم بتوانیم اقدامات تاثیرگذاری در این زمینه داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: آخرین تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با طرح ترافیک سال ۹۷