جبران عقب ماندگی های تحصیلی در مناطق زلزله زده کرمانشاه /وجود 31 هزار دانش آموز در مناطق زلزله زده
رضوان حکیمزاده در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص وضعیت تحصیلی دانشآموزان مناطق زلزلهزده گفت: در حال حاضر تیم راهبران آموزشی وزارت آموزش و پرورش به همراه معاون آموزش ابتدایی استان کرمانشاه مسئولیت رسیدگی به وضعیت معلمان و دانشآموزان مناطق زلزلهزده را بر عهده دارند.
براین اساس به منظور ارتقاءّبخشی آموزش در دانشآموزان وضعیت مصدومیت و تدریسی دانشآموزان این منطقه مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر کانکسها و چادرهای مربوط به برگزاری کلاسهای درس دایر است.
وی افزود: در زلزله استان کرمانشاه ۷۶ دانشآموز و ۲ معلم فوت شدهاند که در کل ۳۱ هزار دانشآموز در حال حاضر در این مناطق زلزلهزده حضور دارند. از زمان وقوع زلزله کرمانشاه تاکنون دانشآموزان مصدوم و بستری در بیمارستانها تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش قرارگرفته و با سرکشیهای انجام شده از لحاظ تهیه پوشاک، لوازمالتحریر و ارائه کانکس به برگزاری کلاسها اقدامات جدی صورت گرفته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه دانشآموزان مصدوم زلزله از بیمارستانها و مراکز درمانی مرخص شدهاند و تحت مشاوره و درمانهای روحی و روانی ۲۵ خیّر آموزشی قرار دارند.
وی عنوان کرد: در طی وقوع زلزله استان کرمانشاه بسیاری از امکانات تحصیلی از جمله کتابها و مدارس از بین رفتند. بر این اساس با کمک خیرین آموزشی امکانات لازم تهیه و کتب مربوطه جهت ادامه آموزش دانشآموزان فراهم شده و در دسترس آنها قرار گرفته است. همچنین چند دانشآموز کرمانشاهی که در حین وقوع زلزله خانوادههای خود را از دست داده بودند تحت پوشش اقوام خود قرار گرفته و در کنار دیگر دانشآموزان مشغول به تحصیل هستند.
حکیمزاده در ادامه گفت: بنابر تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد شرایط تحصیل دانشآموزان مناطق زلزلهزده تمامی معلمان و دانشآموزان محصل شناسایی شده و در کانکسهای مربوط به آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند. در این بین دانشآموزانی که از لحاظ مصدومیت در شرایط ادامه تحصیل قرار ندارند، مراحل درمانی خود را طی کرده و با بررسیهای انجام شده تا زمان امکان یادگیری تحت آموزش قرار گرفته و عقبماندگیهای تحصیلی آنها جبران خواهد شد.
وی افزود: راهبران آموزشی با حضور فعالانه در مناطق زلزلهزده کرمانشاه شرایط لازم برای آموزش را فراهم کرده و به وضعیت تحصیلی دانشآموزان از نزدیک رسیدگی میکنند بر این اساس در صورت لزوم آموزشهای لازم به خیرین حاضر در منطقه ارائه شده تا در زمینه اداره کلاسهای درس کمبود معلمان در این مناطق جبران شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص عقبماندگی برخی از دانشآموزان زلزلهزده از ایام امتحانات گفت: با توجه به شرایط منطقهای استان کرمانشاه تفاوتهای بسیاری در شرایط تحصیلی دانشآموزان وجود دارد. بنابراین تصمیمگیری به منظور برگزاری نحوه امتحانات در این مناطق بر عهده آموزش و پرورش استان است. این درحالی است که برنامهریزیهای لازم با رعایت اصول ابلاغ شده و براساس آن تصمیمگیریهای لازم اتخاذ میشود.
وی عنوان کرد: خوشبختانه سنجش سطح تحصیلی دانشآموزان در مقاطع ابتدایی بر اساس نمره انجام نمیشود، بنابراین با بررسی شرایط هریک از دانشآموزان سعی شده است در کوتاهترین زمان ممکن عقبماندگیهای تحصیلی جبران و بهصورت منعطف با برگزاری نحوه امتحانات برخورد شود.
حکیمزاده اذعان داشت: براساس تصمیمگیریهای صورت گرفته در سیستم آموزش و پرورش ارزشیابیهای کیفی و توصیفی تحصیلی دانشآموزان براساس مهارتهای آنها صورت میگیرد و به منظور وجود شرایط متفاوت در هریک از خانوادههای زلزلهزده راهکارهای تحصیلی براساس تفاوتهای دانشآموزان ارائه شده و سنجشها صورت میگیرد.
وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر وضعیت تحصیلی دانشآموزان کرمانشاهی تحت کنترل است و جز تعداد محدودی از دانشآموزان آسیبدیده تحت درمان، همه دانشآموزان زلزلهزده مشغول به تحصیل هستند و تلاش شده است از لحاظ کیفیت و ارتقای آموزشی مدتزمان عقبماندگیهای تحصیلی جبران شود.