فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام می شود
به گزارش گروه جامعه ،باقر لاریجانی در ارتباط مجازی که با نشست منطقه ۳ آمایشی کشور برقرار کرد، گفت: از جمله مهمترین توفیقهای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این است که مسئولین دانشگاهها را برای مباحث آموزش گردهم میآورد و خوشحالیم که با تشکیل مناطق آمایشی دانشگاههای مناطق همکاری خوبی با یکدیگر دارند.
لاریجانی به الگوی تدوین بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامه از تمام اسناد بالادستی مرتبط کشور استفاده شده و در ابتدای دولت دوازدهم با بازبینی اسناد بالادستی کشور، برنامههای کلان کشوری و نظرات دانشگاهها این بستهها بازنگری شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هدف از بسته مرجعیت علمی در دانشگاههای کشور این است که ماموریت ملی دانشگاه تعیین شود و اساتید بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند.
استفاده دانشگاهها از منابع خارج از دانشگاه برای اجرای ماموریتها
وی خاطرنشان کرد: ما میخواهیم دانشگاهها نقشهای ملی و بین المللی داشته باشند و از منابع خارج از دانشگاه برای اجرای این ماموریتها استفاده کنند.
لاریجانی به اقدامات کمیسیون ملی کتب مرجع اشاره کرد و گفت: فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مهم است که دانشگاهها محیط خود را به صورت فعال رصد کنند و متناسب با نیازهای حال و آینده نظام سلامت و پیشرفت فناوریهای روز دنیا نسبت به گسترش آموزش علوم پزشکی اقدام کنند.
راه اندازی کمیسیون ملی آموزشهای مهارت
وی از راه اندازی کمیسیون ملی آموزشهای مهارتی نام برد و گفت: دانشگاهها و موسسات خصوصی که آمادگی برگزاری دورههای مهارتی در حوزه علوم پزشکی را دارند میتوانند به این کمیسیون اعلام کنند و نسبت به ارائه این آموزشها با مجوز وزارت بهداشت اقدام کنند.
لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله نیروی انسانی کشور در دست تدوین است، اظهار داشت: مناطق آمایشی میتوانند در برش منطقهای این برنامه نیازهای خود را مدنظر قرار دهند و تفاهم نامههایی با هر یک از مناطق در این زمینه منعقد میشود.
طراحی دورههای مجازی کارآفرینی برای دانشجویان علوم پزشکی
وی از برنامه ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای توسعه مهارتهای کسب و کار و کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی سخن گفت و افزود: دورههای مجازی کارآفرینی در حال طراحی است و هدف این است که دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی ما بتوانند از راه تولید علوم ثروت آفرینی نمایند و به سمت دانشگاههای نسل سوم حرکت کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف از آمایش سرزمینی ایجاد شبکه همکاری بین دانشگاههای کلان منطقه است، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد که وزارت علوم و دانشگاه آزاد هم از الگوی آمایش مشابه پیروی کنند تا شبکه تبادلات علمی گسترده در مناطق ایجاد شود.
راه اندازی رشتههای بین رشتهای در دانشگاههای علوم پزشکی
وی با تاکید بر لزوم توجه به رشتههای بین رشتهای گفت: تا زمان توسعه الگوی آمایش در تمام نهادهای علمی کشور دانشگاههای علوم پزشکی باید با استفاده از ظرفیتها و گروههای خود نسبت به راه اندازی رشتههای بین رشتهای اقدام کنند.
لاریجانی بر لزوم توجه به ظرفیت بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی سلامت تاکید کرد و گفت: تجارب خوبی در این زمینه در منطقه ۳ آمایشی وجود دارد که لازم است با استفاده از الگوی ابلاغی وزارت بهداشت گسترش یابد.
وی از گسترش مأموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور سخن گفت و اظهار داشت: اجرای مأموریتها طی همین مدت کم دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته و موفقیتهای ملی با اقدامات مناطق در سطح ملی و در زمینههای مثل گسترش علوم پرستاری، ترافیک، دندانپزشکی و ... به دست آمده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تشکیل کمیتههای اخلاق در آموزش و شورای اخلاق در دانشگاههای علوم پزشکی را از دیگر دستاوردهای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: راه اندازی سامانه Education Iran باعث شده دانشگاهها بتوانند ظرفیتهای خود را در سطح بین المللی معرفی کنند و امروز دانشگاههای علوم پزشکی کشور بزرگترین برگزار کننده آزمونهای بین المللی هستند.
وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی و ظرفیتهای این دانشگاه گفت: از دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتظار میرود از این ظرفیت استفاده کنند و با ساز و کاری بسترهای ارائه برنامههای درسی به صورت مجازی را فراهم کنند.
اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستانهای آموزشی
لاریجانی از اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستانهای آموزشی خبر داد و گفت: نتایج اعتباربخشی در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی تصویب شده و به دانشگاهها فرصت داده شده تا چنانچه نکتهای در این خصوص وجود دارد منعکس کنند.
ارزیابی مثبت مرکز پژوهشهای مجلس از بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سایر دستاوردهای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مرکز پژوهشهای مجلس مطالعهای بر روی اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام داده که در مجموع ارزیابی مثبتی از این امر داشته است. نتایج این گزارش به زودی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ و منتشر میشود.
وی با بیان روند بازبینی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه اقدام سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت برای اجرای این بستهها طراحی شده و از دانشگاههای خواسته شده تا دو سطح راهبردی و عملیاتی این برنامه را متناسب با ظرفیتها و نیازهای دانشگاه تکمیل کنند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: هدف این است که تمامی سطوح در ستاد و دانشگاههای علوم پزشکی بدانند چه برنامهای را در حوزه آموزش دنبال کنند و امیدواریم اجرای این اقدامات بسترهای مناسبی برای تحولات بنیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور فراهم کند.