رویکردهای نظام صنفی رایانه ای نیاز به تحول دارد

10:23 - 05 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۸۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
یک فعال صنعت آی‌تی گفت: نظام صنفی باید متناسب با گسترش سهم بازار IT و تکنولوژی، وظایف خود را گسترش دهد و برای این امر نیازمند بازتعریف جدیدی در وظایف خود است.

شهاب جوانمردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص شرایط بازار IT و نظام صنفی آن گفت: شاکله نظام صنفی شامل مواردی همچون قانون، فرآیند‌ها اثرگذاری‌ها و برنامه‌ها باید متناسب با نقش IT در بازار هم‌اکنون باشد که متأسفانه در شرایط فعلی این نظام صنفی متناسب با نرم‌افزار‌ها و شرایط ۱۲ سال گذشته طراحی شده است.


وی افزود: همان‌طور که تکنولوژی در این مدت تغییرات بسیار گسترده‌ای داشته و از یک نقش ابزاری و نهایتاً تسهیل‌گر ابتدا تبدیل به یک عامل توانمندسازی و سپس تبدیل به شریک استراتژیک کسب و کار‌ها شده و در این روزگار سهم گسترده‌ای از کسب و کار‌ها به فضای بازتعریف روی آورده‌اند، صنف نیز نیاز به تغییر دارد.


این کارآفرین آی‌تی تصریح کرد: در دنیای امروز کسب و کار‌ها به مفاهیم اقتصاد اشتراکی روی آورده‌اند و نبود تکنولوژی به معنای مرگ کسب و کار است؛ در این شرایط صنف نیز باید فرآیند و جایگاه ارتباطاتش را با شریک‌ها و اعضای بالادست، هم‌رده و پایین‌دست خود تغییر داده تا بتواند به وظیفه خود عمل کند.


جوانمردی عنوان کرد: اگر در گذشته صنعت IT یک صنعتی با سهم حدود یک دهم درصد در تولید ناخالص داخلی بوده در این روزگار شاهد افزایش سهم آن به حدود ۳ درصد هستیم و این به این معناست که صنف مربوطه نیز باید متناسب با این رقم فکر و ایده داشته یاشد و ایفای نقش کند.


مدیرعامل فناپ با تأکید بر اینکه حوزه فناوری اطلاعات باید آماده باشد تا فعالیت‌هایی که پیش از این توسط دولت صورت می‌گرفته را در اختیار بگیرد، اظهار کرد: صنف مربوطه باید سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و تنظیم روابط را در دست بگیرد تا بتواند پاسخگوی مصرف‌کننده و عرضه‌کننده باشد.


این صاحبنظر حوزه IT با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها و مسئولیت‌های هیئت مدیره دوره جدید باید بازتعریف صنف باشد، گفت: صنف با توجه به بازتعریفی که در فضای تکنولوژی و در حوزه ICT رخ داده باید تغییر و تحول را در ذات خودش نهادینه کند، زیرا ما در دوره‌های زمانی کوتاه‌تری شاهد تغییر تکنولوژی هستیم که به دنبال آن سهم این بازار افزایش می‌یابد.


جوانمردی خاطرنشان کرد: گسترش این بازار به معنای گستره اثرگذاری فناوری در شئونات مختلف زندگی مردم و کسب و کار‌ها و امورات دولتی است و صنف نباید صرفاً یک نهادی برای تنظیم روابط و حفظ حقوق شرکت‌های کوچک و متوسطی باشد که کل خواسته‌های آن‌ها به موضوعاتی مانند مالیات یا بیمه یا موارد مشابه اختصاص یابد، زیرا این موارد حداقل‌هایی هستند که باید وجود داشته باشند، ولی بسنده کردن به آن‌ها مناسب شأن این صنف نیست.


وی در پایان افزود: این موضوع که تا چه میزان در این حوزه قدرت چانه‌زنی داریم، خود جای تامل دارد، زیرا وقتی ما خود را کوچک تعریف می‌کنیم قدرت چانه‌زنی هم کاهش می‌یابد به همین دلیل اول باید متناسب با جایگاه خود، خود را تعریف کنیم و پس از آن نقش‌های جدید را برای صنف خودمان تثبیت کنیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *