ایران، تنها تیم جام جهانی که لباس میخرد!
داستان پیراهن تیم ملی فوتبال ایران همچنان داستانی پربحث است؛ بعد از آنکه تیم ملی، پیراهنهای بیکیفیت «آل اشپورت» را به تن کرد، به برند عجیبوغریب «جیووا» رسید که این برند هم هیچ یک از استانداردهای لازم برای اسپانسری یک تیم در عرصه بینالمللی را نداشت.
خبرگزاری میزان -
کدام قرارداد، کدام آدیداس؟
حالا در فاصله چندماه تا شروع رقابتهای جام جهانی خبر رسیده که فدراسیون فوتبال نتوانسته با مسئولان آدیداس به توافق برسد و خبری از عقد قرارداد نیست! این موضوعی است که روز گذشته، صفیالله فغانپور، مسئول حقوقی فدراسیون، به «تسنیم» گفته است: «ما لباسها را خریداری خواهیم کرد و قرارداد اسپانسری نیست. قرارداد ما هم با تخفیف خیلی خوب است که به مدت یک سال بسته شده و تا پایان جام جهانی اعتبار داریم. با این قرارداد میتوانیم لباسها را با قیمت خوب خریداری کنیم».
نحوه خریدن لباس برای تیم ملی
همانطور که گفته شد در یکی، دو قرارداد قبلی فدراسیون فوتبال با برندهای تأمینکننده لباس تیم ملی، یک شیوه رایج شده بود؛ برای مثال، قراردادی به ارزش ٥٠٠ هزار دلار بسته میشد که هیچ پولی ردوبدل نمیشد، بلکه ایران اجازه داشت به اندازه ٥٠٠ هزار دلار البسه وارد کند. درصورتیکه ایران بیش از ٥٠٠ هزار دلار به البسه نیاز پیدا میکرد، باید دیگر دست به خرید میزد؛ هرچند که خریدهای اضافی را هم با تخفیف تهیه میکرد. در همکاری با آدیداس موضوع متفاوت است، چون ظاهرا ایران هر مقدار لباس که بخواهد، میتواند بخرد ولی دیگر هیچ بخشی از این لباسها رایگان نخواهد بود بلکه فقط با تخفیف ٧٠ درصدی در اختیار تیم ملی قرار خواهد گرفت. در کنار این موضوع و اتفاق عجیب، باید اشارهای به دو فدراسیون ژاپن و کرهجنوبی کرد که سالهاست از طریق بستن قراردادهای حرفهای با دو برند آدیداس و نایک، نه تنها باکیفیتترین پیراهنهای دنیا را به تن میکنند بلکه مبلغ مشخصی از این دو کمپانی هم دریافت میکنند؛ چون پوشیدن این برندها را نوعی تبلیغ برای کمپانیهای مذکور میدانند. در ایران، اما تا اینجا همهچیز برعکس است.
پای وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان است؟
نکته عجیبی که در ماجرای قرارداد نبستن با آدیداس وجود دارد، این است که ابتدای راه مسئولان فدراسیون فوتبال خیلی سفت و سخت خبر میدادند که با آدیداس قرارداد رسمی امضا میکنند. حتی عنوان شد از لباسهای رسمی ایران برای جام جهانی که توسط این کمپانی تولید شده در اسفندماه رونمایی میشود، اما به ناگاه در میانههای راه این «قرارداد» جایش را به «خرید» داد تا امضای آخر صورت نگیرد. طبق شنیدهها، مسئولان فدراسیون فوتبال همه کارهای لازم برای امضای قرارداد با این برند آلمانی را انجام داده بودند ولی به ناگاه با دستورالعملی مواجه میشوند که مجبور به قطع همکاری اسپانسری با آدیداس میشوند.
یوز برمیگردد؟
بخش مهم تغییرات لباس تیم ملی از زمان همکاری نصفهونیمهاش با آدیداس مربوط به حذف یوزپلنگ ایرانی از روی پیراهن تیم ملی بود؛ آن زمان که بحث همکاری با این برند صورت گرفت، مسئولان فدراسیون فوتبال میخواستند هرطور شده نقش یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی نقش ببندد، ولی این کمپانی با این ادعا که زدن برچسب و حک نقش این یوز، کیفیت پیراهن را پایین میآورد، حاضر به انجام چنین کاری نشدند. بااینحال مسئولان آدیداس از فدراسیون فوتبال ایران خواستند اگر اصرار به انجام چنین کاری دارند؛ یعنی اینکه حتما یوزپلنگ ایرانی روی پیراهنها حک شود، باید به این کمپانی زمان لازم برای طراحی داده شود تا خللی در «درایفیت» بودن این پیراهنها به وجود نیاید و از کیفیتش کاسته نشود. ظاهرا این اتفاق رخ داده و در سری جدید پیراهنی که آدیداس برای تیم ملی طراحی کرده، یوزپلنگ با رعایت استانداردهای جهانی روی پیراهن ملیپوشان حک شده و در جام جهانی دوباره خودنمایی خواهد کرد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، بعد از رویکارآمدن رئیس جدید در فدراسیون فوتبال، یکی از نخستین اقداماتی که در دستور کار قرار گرفت، تأمین لباسِ باکیفیت برای تیم ملی بود؛ همان زمان بود که مسئولان فدراسیون فوتبال خبر دادند با یکی از معتبرترین برندهای لباس در دنیای ورزش به توافق رسیدهاند. برند مذکور، «آدیداس» بود؛ یکی از دو برند بزرگ تولیدکننده البسه ورزشی در دنیا. البته بهمحض مطرحشدن همکاری با این برند آلمانی، خبر رسید که کمپانی «جیووا» از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده و این نهاد باید غرامت سنگینی به طرف مقابل بپردازد. بااینحال، موردی که همواره در یکی دو دهه گذشته، محل بحث و انتقاد بوده، این است که هیچگاه در فدراسیون فوتبال کسی نتوانست مثل یک تیم ملی حرفهای در این زمینه وارد عمل شود و مثل تیمهای مطرح دنیا و البته مثل چندین تیم دیگر در آسیا، با این برندها به توافق برسند و درآمدزایی کنند؛ اوج هنری که فدراسیونیها به خرج داده بودند، این بود که مثلا در قرارداد با آلاشپرت و جیووا به توافق رسیده بودند که پولی نپردازند و تا اندازه سقفی مشخص، لباس رایگان وارد کنند! با رویکارآمدن مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به نظر میرسید این مشکل حل شده است، چراکه همان روزهای نخست عنوان شد صحبتهای اولیه با آدیداس انجام شده و بهزودی این برند بهعنوان «اسپانسر» تیم ملی معرفی میشود. اگرچه جزئیات زیادی از این توافق به بیرون درز نکرد، ولی اهالی فدراسیون معتقد بودند که قرارداد مذکور کاملا حرفهای بوده و از این به بعد مثل تیمهای حرفهای در دنیا رفتار خواهد شد.
کدام قرارداد، کدام آدیداس؟
حالا در فاصله چندماه تا شروع رقابتهای جام جهانی خبر رسیده که فدراسیون فوتبال نتوانسته با مسئولان آدیداس به توافق برسد و خبری از عقد قرارداد نیست! این موضوعی است که روز گذشته، صفیالله فغانپور، مسئول حقوقی فدراسیون، به «تسنیم» گفته است: «ما لباسها را خریداری خواهیم کرد و قرارداد اسپانسری نیست. قرارداد ما هم با تخفیف خیلی خوب است که به مدت یک سال بسته شده و تا پایان جام جهانی اعتبار داریم. با این قرارداد میتوانیم لباسها را با قیمت خوب خریداری کنیم».
مطرحکردن این صحبتها به خودیخود جای تعجب و شگفتی دارد، چون در عین ناباوری تیم اول آسیا و تیمی که به عنوان دومین کشور توانسته جواز حضور در رقابتهای جام جهانی را بگیرد، حالا باید در تورنمنت پیشرو با پیراهن خریداریشده به میدان برود. اگر نخواهیم عنوان شود ایران تنها کشور حاضر در جام جهانی است که «اسپانسر پیراهن» ندارد، باید گفته شود یکی از معدود کشورهای حاضر در جام جهانی است که اسپانسر ندارد و برای تیمش لباس خریداری میکند تا در جام جهانی به میدان برود.
نحوه خریدن لباس برای تیم ملی
همانطور که گفته شد در یکی، دو قرارداد قبلی فدراسیون فوتبال با برندهای تأمینکننده لباس تیم ملی، یک شیوه رایج شده بود؛ برای مثال، قراردادی به ارزش ٥٠٠ هزار دلار بسته میشد که هیچ پولی ردوبدل نمیشد، بلکه ایران اجازه داشت به اندازه ٥٠٠ هزار دلار البسه وارد کند. درصورتیکه ایران بیش از ٥٠٠ هزار دلار به البسه نیاز پیدا میکرد، باید دیگر دست به خرید میزد؛ هرچند که خریدهای اضافی را هم با تخفیف تهیه میکرد. در همکاری با آدیداس موضوع متفاوت است، چون ظاهرا ایران هر مقدار لباس که بخواهد، میتواند بخرد ولی دیگر هیچ بخشی از این لباسها رایگان نخواهد بود بلکه فقط با تخفیف ٧٠ درصدی در اختیار تیم ملی قرار خواهد گرفت. در کنار این موضوع و اتفاق عجیب، باید اشارهای به دو فدراسیون ژاپن و کرهجنوبی کرد که سالهاست از طریق بستن قراردادهای حرفهای با دو برند آدیداس و نایک، نه تنها باکیفیتترین پیراهنهای دنیا را به تن میکنند بلکه مبلغ مشخصی از این دو کمپانی هم دریافت میکنند؛ چون پوشیدن این برندها را نوعی تبلیغ برای کمپانیهای مذکور میدانند. در ایران، اما تا اینجا همهچیز برعکس است.
پای وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان است؟
نکته عجیبی که در ماجرای قرارداد نبستن با آدیداس وجود دارد، این است که ابتدای راه مسئولان فدراسیون فوتبال خیلی سفت و سخت خبر میدادند که با آدیداس قرارداد رسمی امضا میکنند. حتی عنوان شد از لباسهای رسمی ایران برای جام جهانی که توسط این کمپانی تولید شده در اسفندماه رونمایی میشود، اما به ناگاه در میانههای راه این «قرارداد» جایش را به «خرید» داد تا امضای آخر صورت نگیرد. طبق شنیدهها، مسئولان فدراسیون فوتبال همه کارهای لازم برای امضای قرارداد با این برند آلمانی را انجام داده بودند ولی به ناگاه با دستورالعملی مواجه میشوند که مجبور به قطع همکاری اسپانسری با آدیداس میشوند.
اگرچه مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال میگوید مشکلات تبلیغات محیطی در فوتبال باعث عدم عقد قراداد با آدیداس شده است، ولی به نظر میرسد دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده فدراسیون فوتبال نتواند با آدیداس به توافق نهایی برسد؛ از قرار معلوم، این وزارت پیشنهاد اتحادیه پوشاک را یک دستورالعمل کلی کرده که مانع از همکاری آدیداس با تیم ملی ایران میشود. به نظر میرسد تصمیم این اتحادیه سنگ اصلی پیش پای فدراسیون فوتبال در راه عقد قرارداد حرفهای با این برند آلمانی گذاشته است، البته برای رسیدگی به چرایی این موضوع کافی است سری به صحبتهای شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک، در تاریخ ١٦ اردیبهشت ٩٦ زد؛ جایی که او گفته: «بر اساس دستورالعمل صادرشده برای فعالیت برندهای معروف پوشاک، این بخش باید به اندازه ۲۰ درصد از ارزش ریالی فعالیت خود را در ایران، اقدام به تولید پوشاک کند که با انجام این روند، امکان ادامه فروش کالا را در بازار کشور خواهند داشت». طبق شنیدهها، همین بند، کار عقد قرارداد با آدیداس را مختل کرده، چون مسئولان این کمپانی آلمانی حاضر به این نشده اند که بخشی از فعالیتهایشان را به ایران بیاورند و به مسئولان فدراسیون فوتبال گفته اند اگر نیاز به تأمین چیزی دارند میتوانند از نمایندگی آنها در دوبی تهیه کنند. اگرچه هنوز هیچ اظهارنظر رسمیای دراینباره صورت نگرفته، ولی از قرار معلوم بخشی از این «آماتوربودن» تیم ملی ایران از لحاظ تأمین لباس در جام جهانی به شیوه اسپانسری، به گردن وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
یوز برمیگردد؟
بخش مهم تغییرات لباس تیم ملی از زمان همکاری نصفهونیمهاش با آدیداس مربوط به حذف یوزپلنگ ایرانی از روی پیراهن تیم ملی بود؛ آن زمان که بحث همکاری با این برند صورت گرفت، مسئولان فدراسیون فوتبال میخواستند هرطور شده نقش یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی نقش ببندد، ولی این کمپانی با این ادعا که زدن برچسب و حک نقش این یوز، کیفیت پیراهن را پایین میآورد، حاضر به انجام چنین کاری نشدند. بااینحال مسئولان آدیداس از فدراسیون فوتبال ایران خواستند اگر اصرار به انجام چنین کاری دارند؛ یعنی اینکه حتما یوزپلنگ ایرانی روی پیراهنها حک شود، باید به این کمپانی زمان لازم برای طراحی داده شود تا خللی در «درایفیت» بودن این پیراهنها به وجود نیاید و از کیفیتش کاسته نشود. ظاهرا این اتفاق رخ داده و در سری جدید پیراهنی که آدیداس برای تیم ملی طراحی کرده، یوزپلنگ با رعایت استانداردهای جهانی روی پیراهن ملیپوشان حک شده و در جام جهانی دوباره خودنمایی خواهد کرد.
منبع:شرق
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *