عملکرد در زمینه کاهش تلفات جادهای با وجود افزایش تعداد خودرو و تعداد سفرها، مثبت است/ یکی از آثار توسعه حمل و نقل ریلی کاهش تلفات جادهای است
به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه میزان تلفات جادهای در کشور قابل قبول نیست و باید برای کاهش تلفات چارهای اندیشیده شود، بر لزوم تدوین یک نقشه راه با برنامه زمانبندی مشخص با اهداف کمی تاکید کرد به گونهای که وظایف و تکالیف هر دستگاه و منابع مالی مورد نیاز نیز مشخص باشد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازی در خصوص جلسات کمیسیون بهبود ایمنی راههای کشور و تدوین نقشه راه بهبود ایمنی راههای کشور، از دستگاههای مرتبط بخاطر مشارکت در تدوین این برنامه قدردانی کرد و از وزیر راه و شهرسازی خواست، این نقشه راه و راهکارهای عملی آن را در قالب یک سند ملی برای تصویب در جلسه هیات وزیران مطرح کند.
جهانگیری عملکرد دستگاههای مرتبط با ایمنی راههای کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با وجود افزایش تولید خودرو و افزایش تعداد سفرها، خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر تلفات جادهای بوده ایم که نشان میدهد دست اندرکاران این بخش، موضوع ایمنی جادهها را وجهه همت خود ساخته اند.
وی افزود: خوشبختانه موضوع ایمنی جادهها و کاهش تلفات موضوعی است که مورد اتفاق همه جریانات سیاسی، شخصیتها و مسئولین کشور است بنابراین اگر راهکارهای اطمینان بخشی برای کاهش تلفات جادهای و ایمنسازی جادههای کشور تدوین شود، بی تردید از حمایت ملی در کشور برخوردار خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور همچنین بر اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی و کاهش حمل و نقل جادهای در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه حمل و نقل ریلی از سیاستهای قطعی در کشور است که یکی از آثار آن کاهش تلفات جادهای است و این موضوع در برنامههای وزارت راه و شهرسازی با جدیت پیگیری میشود و در بودجه سال ۹۷ کل کشور نیز به عنوان یک جهت گیری دنبال خواهد شد.
در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و رییس اورژانس کشور نیز حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی توضیحاتی در خصوص اهمیت موضوع ایمنی راههای کشور و اینکه این موضوع در سازمان ملل یک دهه را به خود اختصاص داده است بیان کرد و افزود: موضوع تلفات جادهای و ایمنی راهها، یک موضوع جهانی پراهمیت است که همه کشورها سرمایه گذاریهای وسیعی در این زمینه انجام میدهند.
دکتر آخوندی افزود: مدیریت ایمنی راه، زیرساختها، خودروهای ایمن، رفتار ایمن رانندگان و امداد و نجات پس از حوادث، پنج محور اصلی در موضوع ایمنی جادهها محسوب میشوند که کمیسیون ایمنی راههای کشور نیز با تمرکز بر این پنج محور، پس از برگزاری جلسات متعدد، نقشه راهی برای بهبود ایمنی راههای کشور تدوین کرده است.
وی سپس گزارشی از اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش تلفات جادهای و ایمنسازی راههای کشور و برنامههای در دست اقدام ارائه کرد و به تشریح جزئیات نقشه راه بهبود ایمنی راههای کشور و ملزومات اجرای این برنامه پرداخت.
در این نشست پس از بحث و تبادل نظر پیرامون نقشه راه بهبود ایمنی راههای کشور، مقرر شد این نقشه راه و راهکارهای عملی آن مجددا در کمیسیون ایمنی راههای کشور مورد بازبینی قرار گیرد و در قالب سند ملی، در جلسه هیات دولت برای تصویب مطرح شود.