بازیهای کامپیوتری یا موبایلی، ممکن است صرفا یک «بازی» نباشند/ موافقت وزیر ارتباطات با ایجاد «ساختار تنظیمکننده»/ تقلیل ساختار سازمان مدیریت بحران در حد یک ستاد هماهنگی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل معتقد است بازیهای کامپیوتری یا موبایلی، ممکن است صرفا یک «بازی» نباشند. این بازیها در بسیاری از مواقع در جامعه ما «رفتارسازی»، «باورسازی» و «هنجارسازی» انجام میدهند و در میان بچهها و بدنه اجتماعی مردم رسوخ میکنند. «تولید بازار بازیهای اسلامی و ایرانی»، «آگاهسازی کودکان، نوجوانان و جوانان از آسیبهای بازیهای مخرّب» و همچنین «بکارگیری مکانیزم کنترل در سطح ملی»، از جمله راهکارهایی هستند که در زمینه مقابله با بازیهای ناهنجار کامپیوتری و موبایلی، باید مورد توجه قرار گیرند.
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، درباره «فیلترینگ برخی بازیها و اپلیکیشنهای موبایلی»، «روند امدادرسانی به زلزلهزدگان غرب کشور» و «دلیل بینظمیهای موجود در سرپلذهاب بعد از وقوع زلزله»توضیحاتی ارائه کرد.
آسیبهای اپلیکِیشنهای موبایلی با فیلتر کردن یک بازی حل نمیشود
میزان: پس از حادثههایی که بر اثر استفاده از بازی «نهنگ آبی» در سطح جهانی و حتی در ایران پیش آمد، شاهد فیلتر شدن این بازی موبایلی بودیم. به نظر شما صرف فیلترینگ میتواند راهکار مناسبی باشد؟
سردار جلالی: موضوع آسیب بازیهای رایانهای و اپلیکیشنهای موبایلی با فیلتر کردن یک بازی حل نمیشود. بر فرض یک بازی را فیلتر کردیم، بلافاصله یک بازی دیگر را به جای آن طراحی میکنند. موضوع این است که ما در حوزههای مختلف سایبری اعم از محصولات فرهنگی و غیرفرهنگی، نیاز به یک ساختار تنظیمکننده داریم که مقررات و قوانین را بنویسد، سرّه و ناسرّه را تشخیص دهد و درست و غلط را بیان کند که متاسفانه فاقد چنین ساختاری هستیم.
میزان: آیا فقدان این ساختار، مضاف بر پیامدهای منفی که در بازیهای رایانهای و اپلیکیشنهای تلفن همراه دارد، در سطوح دیگر نیز تاثیرگذار است؟
سردار جلالی: قطعا؛ زمانی ما به اهمیت «هوشمندسازی زیرساختها» پی میبریم که بدانیم امروز همه دستگاههای کشور از ابزارهای هوشمند استفاده میکنند. این ابزارهای هوشمند، «تعامل بیرونی» دارند، اطلاعات میدهند و اطلاعات میگیرند. بخش زیادی از اطلاعات زیرساختهای ما را عبور میدهند. هیچکس هم به این موضوع متعرض نمیشود. دلیل این متعرض نشدن این است که ما فاقد یک ساختار تنظیم کننده (رگیولِیتور) هستیم.
وزیر ارتباطات ایجاد مرکز رگیولِیتوری(ساختار تنظیمکننده) را پذیرفتند
میزان: در همین زمینه که فرمودید دستگاه های مختلفی دخیل هستند با آنها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رایزنی کرده اید؟
سردار جلالی: بله؛ ایجاد مرکز رگیولِیتوری موضوع بسیار مهمی است و در این زمینه ما یک جلسه را با آقای آذریجهرمی برگزار کردیم. ایشان هم این موضوع را پذیرفتند. منتها ممکن است این رگیولِیتوری صرفا مخابراتی نباشد و برخی حوزههای فرهنگی نظیر بازیهای کامپیوتری و هوشمند را نیز شامل شود
راهکارهای کاهش آسیب بازیهای رایانهای
میزان: با توجه به تولید و استفاده روزافزون بازیهای رایانهای مخّرب، شما چه راهکاری را پیشنهاد میکنید که از آسیبهای پیشرو کاسته شود؟
سردار جلالی: بازیهای کامپیوتری یا موبایلی، ممکن است صرفا یک «بازی» نباشند. این بازیها در بسیاری از مواقع در جامعه ما «رفتارسازی»، «باورسازی» و «هنجارسازی» انجام میدهند و در میان بچهها و بدنه اجتماعی مردم رسوخ میکنند. «تولید بازار بازیهای اسلامی و ایرانی»، «آگاهسازی کودکان، نوجوانان و جوانان از آسیبهای بازیهای مخرّب» و همچنین «بکارگیری مکانیزم کنترل در سطح ملی»، از جمله راهکارهایی هستند که در زمینه مقابله با بازیهای ناهنجار کامپیوتری و موبایلی، باید مورد توجه قرار گیرند.
برخی رسانهها تصویر غلطی را از زلزله سرپلذهاب ارائه دادند
میزان: با توجه به انتقادات مطرح شده در زمینه امدادرسانی به زلزلهزدگان، از روندی که طی ۲۰ روز گذشته در این منطقه طی شده است چه ارزیابی دارید؟
سردار جلالی: احساس میکنم برخی رسانهها تصویر غلطی را از زلزله سرپلذهاب ارائه دادند. نباید این موضوع را در حد یک فاجعه نشان داد. هر چند از دست رفتن جان یک انسان هم بر اثر زلزله مایه تاسف است، اما فراموش نکنیم که زلزله ۶ و ۳ دهم ریشتری «بم» بیش از ۳۲ هزار نفر تلفات داشت و در زلزله ۷ و ۲ دهم ریشتری سرپل ذهاب کمتر از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. من یک آمار به شما بگویم. اورژانس کشور در طول یک روز پس از وقوع زلزله، ۱۷ هزار نفر مصدوم و مجروح را جابجا کرد و آنها را تحت پذیرش قرار داد که این عدد یک رکورد است.
میزان: در فضای مجازی شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه به محض وقوع زلزله، تمام زیرساختهای اساسی و مهم سرپلذهاب نابود شدند.
آسیبهای اپلیکِیشنهای موبایلی با فیلتر کردن یک بازی حل نمیشود
میزان: پس از حادثههایی که بر اثر استفاده از بازی «نهنگ آبی» در سطح جهانی و حتی در ایران پیش آمد، شاهد فیلتر شدن این بازی موبایلی بودیم. به نظر شما صرف فیلترینگ میتواند راهکار مناسبی باشد؟
سردار جلالی: موضوع آسیب بازیهای رایانهای و اپلیکیشنهای موبایلی با فیلتر کردن یک بازی حل نمیشود. بر فرض یک بازی را فیلتر کردیم، بلافاصله یک بازی دیگر را به جای آن طراحی میکنند. موضوع این است که ما در حوزههای مختلف سایبری اعم از محصولات فرهنگی و غیرفرهنگی، نیاز به یک ساختار تنظیمکننده داریم که مقررات و قوانین را بنویسد، سرّه و ناسرّه را تشخیص دهد و درست و غلط را بیان کند که متاسفانه فاقد چنین ساختاری هستیم.
میزان: آیا فقدان این ساختار، مضاف بر پیامدهای منفی که در بازیهای رایانهای و اپلیکیشنهای تلفن همراه دارد، در سطوح دیگر نیز تاثیرگذار است؟
سردار جلالی: قطعا؛ زمانی ما به اهمیت «هوشمندسازی زیرساختها» پی میبریم که بدانیم امروز همه دستگاههای کشور از ابزارهای هوشمند استفاده میکنند. این ابزارهای هوشمند، «تعامل بیرونی» دارند، اطلاعات میدهند و اطلاعات میگیرند. بخش زیادی از اطلاعات زیرساختهای ما را عبور میدهند. هیچکس هم به این موضوع متعرض نمیشود. دلیل این متعرض نشدن این است که ما فاقد یک ساختار تنظیم کننده (رگیولِیتور) هستیم.
وزیر ارتباطات ایجاد مرکز رگیولِیتوری(ساختار تنظیمکننده) را پذیرفتند
میزان: در همین زمینه که فرمودید دستگاه های مختلفی دخیل هستند با آنها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رایزنی کرده اید؟
سردار جلالی: بله؛ ایجاد مرکز رگیولِیتوری موضوع بسیار مهمی است و در این زمینه ما یک جلسه را با آقای آذریجهرمی برگزار کردیم. ایشان هم این موضوع را پذیرفتند. منتها ممکن است این رگیولِیتوری صرفا مخابراتی نباشد و برخی حوزههای فرهنگی نظیر بازیهای کامپیوتری و هوشمند را نیز شامل شود
راهکارهای کاهش آسیب بازیهای رایانهای
میزان: با توجه به تولید و استفاده روزافزون بازیهای رایانهای مخّرب، شما چه راهکاری را پیشنهاد میکنید که از آسیبهای پیشرو کاسته شود؟
سردار جلالی: بازیهای کامپیوتری یا موبایلی، ممکن است صرفا یک «بازی» نباشند. این بازیها در بسیاری از مواقع در جامعه ما «رفتارسازی»، «باورسازی» و «هنجارسازی» انجام میدهند و در میان بچهها و بدنه اجتماعی مردم رسوخ میکنند. «تولید بازار بازیهای اسلامی و ایرانی»، «آگاهسازی کودکان، نوجوانان و جوانان از آسیبهای بازیهای مخرّب» و همچنین «بکارگیری مکانیزم کنترل در سطح ملی»، از جمله راهکارهایی هستند که در زمینه مقابله با بازیهای ناهنجار کامپیوتری و موبایلی، باید مورد توجه قرار گیرند.
برخی رسانهها تصویر غلطی را از زلزله سرپلذهاب ارائه دادند
میزان: با توجه به انتقادات مطرح شده در زمینه امدادرسانی به زلزلهزدگان، از روندی که طی ۲۰ روز گذشته در این منطقه طی شده است چه ارزیابی دارید؟
سردار جلالی: احساس میکنم برخی رسانهها تصویر غلطی را از زلزله سرپلذهاب ارائه دادند. نباید این موضوع را در حد یک فاجعه نشان داد. هر چند از دست رفتن جان یک انسان هم بر اثر زلزله مایه تاسف است، اما فراموش نکنیم که زلزله ۶ و ۳ دهم ریشتری «بم» بیش از ۳۲ هزار نفر تلفات داشت و در زلزله ۷ و ۲ دهم ریشتری سرپل ذهاب کمتر از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. من یک آمار به شما بگویم. اورژانس کشور در طول یک روز پس از وقوع زلزله، ۱۷ هزار نفر مصدوم و مجروح را جابجا کرد و آنها را تحت پذیرش قرار داد که این عدد یک رکورد است.
میزان: در فضای مجازی شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه به محض وقوع زلزله، تمام زیرساختهای اساسی و مهم سرپلذهاب نابود شدند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *