شاهکار تازه میراث فرهنگی در تهران/ هواکش ۶ متری مترو در حریم موزه فرش تایید شد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، اداره کل میراث فرهنگی تهران به تازگی اعلام کرده که ضمن مخالفت صریح با ساخت ورودی مترو در حریم ورودی موزه فرش، تنها ساخت هواکش را براساس طرحی تایید کرده است.
طرحی که به دست رسیده حکایت از اتفاق دیگری دارد. هواکشی که میراث فرهنگی آن را تایید کرده از بسیاری از ورودی های متروی شهر تهران بزرگتر است و درصورتی که این طرح اجرایی شود بخش زیادی از ورودی موزه فرش را تصاحب خواهد کرد.
رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران پیش از این درباره این هواکش گفته بود: هواکش قطعه میانی خط 6 متروی تهران با المانهای نمای موزه فرش همسانسازی شده دارای مزایایی از جمله تابلوی معرفی موزه فرش ایران، تابلویی برای اعلام برنامههای موزه فرش ایران و چون با المانهای موزه از نظر طراحی مناسبسازی شده است موجب معرفی بیشتر معماری موزه و جذب گردشگر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: مخالف میراث فرهنگی با احداث ورودی مترو در معبر موزه فرش
از سوی دیگر مدیران میراث فرهنگی تهران در حالی مهر تایید بر ساخت هواکش در ورودی موزه فرش داده اند که از ثبت ملی این موزه کمتر از یک هفته می گذرد و مشخص نیست آیا ضوابط حریم پرونده این موزه به گونه ای تعیین شده که این هواکش عظیم مانع قانونی داشته باشد یا خیر.
با این حال برخی از اعضای شورای شهر مخالفت صریح خود با ساخت این هواکش در ورودی موزه فرش را اعلام کرده اند. حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر به گفت: شورای شهر تهران به هیچ وجه موافق نصب هواکش در مجاورت موزه فرش نیست، زیرا این موزه به ثبت ملی رسیده است و چنین تصمیماتی میتواند تبعات منفی به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید: ممانعت شورای شهر از نصب هواکش در مجاورت موزه فرش/ سازمان میراث نامه نگاریهای لازم را انجام دهد
تایید تعرض به حریم میراثی در تهران برای چندمین بار است که طی سالهای اخیر رخ داده و به طور مثال اداره کل میراث فرهنگی تهران پیش از این ساخت و ساز در حریم ساختمان ثبت ملی سینگر را نیز تایید کرده بود که پس از رسانه ای شدن، موضوع مسکوت باقی ماند.
گفتنی است موزه فرش یکی از غنی ترین گنجینه های فرش کشور است که در ضلع شمالی پارک لاله قرار دارد. این موزه که در سال 1356 افتتاح شده کارکرد پژوهشی نیز دارد اما در سال ها گذشته که موزه فرش تحت مدیریت اداره کل میراث فرهنگی تهران بوده با مشکلات عدیده از جمله خرابی تهویه هوا روبرو بوده است.