گمرک اقدامات شایسته ای در زمینه مبارزه با قاچاق کالا انجام داده است
به گزارش گروه اقتصاد ، احمد انارکی با اشاره به سوال نمایندگان از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: جلسات متعددی را دستگاه ها داشتیم که تعداد زیادی از آن ها عضو ستاد و برخی نیز مرتبط با این کار هستند و در حال مرور سوالات و چالش ها هستیم.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا همچنین به بازدیدهای میدانی از گلوگاه های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: از اردیبهشت ماه این کار را آغاز کردیم؛ هیئت رئیسه تحقیق و تفحص مشخص شده است و کار در حال دنبال شدن است و هماهنگی دستگاه های مختلف با یکدیگر را بررسی می کنیم.
وی فقدان سیستم یکپارچه در مرزها را از جمله مشکلات پیش روی کشور در مبارزه با قاچاق کالا برشمرد و افزود: برخی بحث ها در حوزه تعزیرات به نتیجه رسیده است اما هنوز آماری از این طرح در دست نداریم.
این نماینده مجلس در عین حال به آمار سه میلیارد دلاری قاچاق ورودی در بحث البسه اشاره کرد و گفت: مرزها و گلوگا ه ایی [در واردات قاچاق البسته وجود دارد] و کالاهایی نیز بصورت کوله بری و ته لنجی مورد سواستفاده قرار می گیرد.
انارکی با اعلام اینکه سو استفاده از بحث ته لنجی و کوله بری بر افزایش آمار قاچاق کالا دامن می زند، ادامه داد: اینکه سود قاچاق به کوله بر می رسد، اینگونه نیست اما از این حوزه سو استفاده هایی می شود و آمار ستاد ۱۳,۶ میلیارد دلار در بحث کوله بری است و ته لنجی ۲.۴ میلیارد دلار است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: قاچاق کالا به اسم کوله بری و ته لنجی وارد کشور می شود که آمار بالایی را به خود اختصاص می دهد؛ کالا همچنین از گمرکات نیز وارد می شود که کم اظهاری یا تخلفات گمرکی را در واردات کالا شاهد هستیم.
انارکی لزوم بهره برداری از سیستم و تجهیزات برای مقابله با قاچاق کالا را از الزامات دانست و افزود: اگر نتوانیم تجهیزات را در مرزها مستقر کنیم، کنترل لازم را نخواهیم داشت و گمرک اقدامات شایسته ای در این زمینه انجام داده است که می طلبد برای تجهیز مرزها، اضافه شود.
موضوع ۱۱۲۸ کانتینر نیز که طی روزهای اخیر رسانه ای شد مربوط به فعالیت های برخی افراد در سال ۱۳۹۴ و ما قبل آن بوده که بر اساس پیگیری ها و مستندات در همان زمان دفاتر نظارتی گمرک بیش از ۸۰ درصد از اظهارنامه های پنج شرکت تجاری که زیر نظر متهمین فعالیت می کردند را بررسی و مطالبه نامه صادر کرده است . عملکرد گمرک در این خصوص کاملا در چارچوب قانون در همان زمان صورت گرفته و تمامی مستندات هم موجود است .
این افراد در سال ۱۳۹۴ قصد داشتند که ۱۳ کانتینر کالای قاچاق را ترخیص نمایند که با پیگیری های گمرک قبل از ترخیص و در مرحله اظهار تمامی ۱۳ کانتینر به جرم قاچاق توقیف و پرونده ای از سوی گمرک در مراجع قضایی تشکیل و متهمین به قاچاق کالا محکوم می شوند .
البته پرونده معروف به ۲۱۰ کانتینر هم به این افراد مربوط بوده که سال گذشته رسانه ای شد و بعدا پس از تطبیق اسناد با کالاها و اعلام نظر مراجع قضایی مشخص شد که فقط ۸ کانتینر از این تعداد قاچاق بوده و آن هم با جعل بیجک با تبانی بندر صورت گرفته است .
پس از این اقدام و مشخص شدن اقدامات متقلبانه این افراد در سال ۱۳۹۴ به دستور رئیس کل وقت گمرک ایران بیش از ۸۰ درصد از اظهارنامه ها و پروانه های گمرکی این افراد تحت عنوان پنج شرکت تجاری که تماما شامل ۶۵۵ اظهارنامه به تعداد ۱۱۲۸ کانتینر بوده توسط دفاتر نظارتی گمرک مورد رسیدگی قرار می گیرد که در سال ۱۳۹۴ با تطبیق اسناد و بررسی دقیق تفاوت هایی احراز و اعلام می گردد و موضوع جدیدی نیست .
بنابراین آنچه ادعا می شود که چرا سامانه های گمرک نتوانسته اند این تخلفات را کشف کنند مشخص و واضح است که تمامی اقدامات متخلفان پیش از ارتقای عملکرد سامانه های الکترونیکی گمرک صورت گرفته و عمده دلیل این اتفاقات هم عدم ارتباط الکترونیکی گمرک با بندر بوده که خوشبختانه این ارتباط از اواخر سال گذشته برقرار شده است و گمرک هم از اول امسال با الکترونیکی شدن بارنامه ها اعلام کرده که ۱۰۰ درصد کالاهای وارداتی را به کمک سامانه جامع گمرکی کنترل می کند ، ضمن اینکه به کمک همین سامانه جامع گمرکی تمامی اطلاعات متخلفان توسط دفاتر نظارتی در سال ۱۳۹۴ استخراج و توسط دفاتر نظارتی گمرک بررسی می شود و در حال حاضر صرفا بحث جعل سازمان یافته اسناد برای این متهمین مطرح شده است.