حمایت از صنایع با بهرهگیری از توریسم صنعت
به گزارش گروه اقتصاد ، بسیاری از کشورها به منظور حمایت از صنایع خود، به ویژه صنایع استراتژیک، سنتی – بومی و.. خود، از «توریسم صنعت» بهره می گیرند. به عنوان مثال، در سفر به کشوری مانند مالزی، یکی از برنامه های تور، بازدید گردشگران خارجی از صنایعی همچون صنایع نساجی این کشور است که در پایان نیز، افراد از فروشگاهی به بازدیدشان پایان می دهند که آنها را ترغیب به خرید از محصول یا فرآورده ها و... آن مجموعه صنعتی می کند.
قراردادن صنایع در لیست بازدید گردشگران داخلی و خارجی و اضافه کردن فروشگاهی در پایان زنجیره تولید هرکارخانه و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی می تواند روحی فرهنگی – اقتصادی به تولید بخشیده و به ایجاد منبع درآمدی جدیدی برای واحدهای صنعتی به ویژه صنایع خاص و... شود.
این بازدیدها می تواند حتی جنبه مجازی یافته و ضمن بازدید مجازی از یک کارخانه، در انتهای چرخه بازدید امکان خرید الکترونیکی محصولات نیز فراهم شود.
واحدهای تولیدی می توانند در پیوندشان با جامعه داخلی و خارجی، اشکالی بصری، تاریخی و فرایند مدار به خود گیرند. به عنوان مثال، در ورودی یک کارخانه با هر قدمتی می توان به ارائه تاریخچه ای از آن در قالب اینفوگرافیک و... اقدام کرد. به این ترتیب، گردشگران پس از عبور از یک ورودی تاریخی، بصری و آشنایی با فرایند تولید در قالبهای بصری و حجمی (با استفاده از اینفوگرافیک حجمی و فیزیکال) وارد محیط کارخانه شده و در ایستگاه آخر با ورود به فروشگاه محصولات، تشویق به خرید محصول اصلی یا فرعی آن شوند.
مثلا در بازدید از یک کارخانه (با هر نوع محصولی به ویژه نزدیک به نیاز روز و عامه جامعه) در کنار فروش محصول اصلی، ماکت و مولاژ محصول (در محصولاتی مانند موتورسیکلت، خودرو و...)، انواع تی شرت یا البسه با تصویر محصولات کارخانه یا لوگو یا دیگر نشانه های تصویری آن، پوسترهای رنگی و جذاب مربوط به محصولات، لوازم التحریر منقش به تولیدات آن واحد و... ، به فروش می رسد.
نقش این کار در تقویت توریسم صنعت، پیوند بیشتر جامعه داخلی و بین المللی با صنایع ایران، کمک به شناسایی توانمدیها، مشکلات و سخیتها و... و باور بهتر جامعه از شرایط موجود صنعت کشور است. این نوع تورها فرصت خوبی برای تشویق مردم به خرید تولیدات ملی است که خود می تواند یکی از اهداف تور تعریف شود.
همچنین تقویت این پیوند بین مدارس، دانشگاهها و بازار و... می تواند به جریان منطقی تر شدن زنجیره آموزش تا بازار کار منجر شود.
انتظار می رود گرایش واحدهای صنعتی به توریسم صنعت، با حمایت دولت، بانکها و... همراه باشد تا روحی اقتصادی – فرهنگی جدیدی به صنایع کشور دمیده شود.
تقویت توریسم صنعت، در کنار تقویت برند، هویت سازمانی، ایجاد فرصتهای بازاریابی، تبلیغات و.. می تواند واحدهای صنعتی را به جامعه و افکار عمومی نزدیک تر کند.
از سویی، اولویت بخشی به خانواده افراد فعال در صنایع و اختصاص تخفیفهایی ویژه به انها می تواند در تقویت عرق سازمانی ، پیوند بیشتر خانواده ها با بدنه سازمان و تعلق خاطر بیش از پیش آنها و... موثر باشد.
از دیگر زنجیره هایی که می تواند در توریسم صنعت مورد عنایت قرارگیرد، ایجاد بخشی با عنوان «بازی جدی» در این مسیر است که این بازی می تواند اشکال مجازی یا واقعی داشته باشد. عاری از بحث بازی، بهره گیری از واقعیت مجازی، افزوده ، رسانه های نوری و لیزری و... می تواند در کل فرآیندها به عنوان یک ابزار مناسب مورد بهره قرار گیرد.
در بخش بازی جدی، طی یک برنامه ریزی می توان کودکان، علاقمندان کار و... را با واحد تولیدی مربوطه، عملکرد و فعالیت آن و... به یاری انواع بازیهای جدی از جمله گیمی فیکیشن آشنا کرد و یا حتی فرصتی برای کارآموزی از طریق شبیه سازی و... مهیا ساخت.
بسته به توان و مقدورات هر واحد صنعتی، می توان به این تورها جنبه آموزشی بیشتری بخشید و توری را از بدو تولید تا آخرین زنجیره توزیع تعریف کرد ولو به صورت مجازی.
با گسترش این نگاه شاید بتوان به ویژه در اشکال مجازی، دامنه بازدید را به معادن و... نیز تعمیم داد.
در این میان، نقش موثر ورود روابط عمومی های واحدها با تولید انواع فیلمها و انیمیشن ها، پوستر، اینفوگرافیک و... نیز می تواند به فرایند این ارتباط بین جامعه و واحدهای تولیدی تسهیل بخشد.
درک اهمیت توریسم صنعت در ابعاد درون و برون سازمانی می تواند راهگشایی اقتصادی و فرهنگی در شرایط رکود حاضر باشد.
مریم سلیمی-کارشناس اقتصادی