دردسرهای کارگردان «مارمولک» بیشتر شد
اخیراً خبر ساخت فیلمی با نام «خودسر» به کارگردانی آقای کمال تبریزی و تهیهکنندگی آقای جواد نوروزبیگی در رسانهها منتشر شد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، چند روز پیش در حالی که فصل ترافیک تولید سینماست، ناگهان خبر تولید فیلم جدید کمال تبریزی منتشر شد. این فیلم که نامش «خودسر» عنوان شده بود از آقای محسن تنابنده به عنوان نقش اصلیاش نام برده و در ادامه ژانر این فیلم طنز اجتماعی معرفی شد.
بلافاصله پس از خبر تولید این فیلم و بازی محسن تنابنده درآن، این بازیگر و نویسنده مشهور خبر حضورش دراین فیلم را تکذیب و ابراز کرد درگیر پروژههای دیگری است و در مقابل دوربین تبریزی حاضر نخواهد شد.
پس از این موضوع که در سینمای ایران اتفاق تازهای نیست، روز بعد خبر عجیبتر دیگری در برخی رسانهها منتشر شد. آقای صالح دلدم، یکی از کارگردانان جوان سینما، مدعی کپی یا به عبارتی سرقت داستان «خودسر» از فیلم ساخته نشده خودش شد.
دلدم مدعی شده بود فیلمنامه «خانم اصلاح طلب آقای اصولگرا» که او برای تولیدش موافقت اصولی ارشاد را گرفته، منبع نگارش «خودسر» بوده است. ظاهراً وی ازمعاونت نظارت خواسته پیگیر ماجرا باشد و شکایتی را هم در دادسرای فرهنگ و رسانه تنظیم کرده است. به گفته این کارگردان، فیلمنامه فیلم مذکور در سال ۹۱ ثبت شده و در سال ۹۴ نیز برای ساخت این فیلمنامه به تهیهکنندگی آقای مصطفی کواکبیان، موافقت اصولی صادر شده است. وی آقای جوادنوروزبیگی را عامل این اتفاق دانسته و گفته: جواد نوروزبیگی در سال ۹۴ و زمانی که قرار بود کواکبیان تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشته باشد، به دفتر حزب مردمسالاری مراجعه کرد و قصد داشت تا با واسطه قرار دادن کواکبیان، رضایت واگذاری فیلمنامه را به دست آورد که با مخالفت من مواجه شد؛ اما در همان زمان نسخهای از فیلمنامه به بهانه پیدا کردن سرمایه گذار در اختیار ایشان قرار داده شد و به نظرم فیلمنامه جدید هم از آن نسخه نگاشته شده است.
«جواد نوروزبیگی» تهیهکننده فیلم سینمایی «خودسر» درباره حواشی ایجاد شده، گفت: این مسائل که درباره کپیبرداری فیلمنامه این فیلم از فیلم دیگری مطرح شده، دروغ محض است. لزوماً حضور بنده در دفتر آقای کواکبیان در آن ماجرا که توسط آقای دلدم مطرح شده که دلیل بر کپی بودن فیلم جدید ما از فیلمنامه ایشان نیست. خیلیها به من فیلمنامه ارائه میکنند، ولی این دلیل کپی شدن از آن نیست. من کاملاً این ادعاها را تکذیب میکنم. نوروزبیگی با اشاره به مرسوم شدن این موضوع در سالهای اخیر در سینمای ایران، بیان کرد: متأسفانه اخیراً همچین دعواهایی مرسوم شده است.
بلافاصله پس از خبر تولید این فیلم و بازی محسن تنابنده درآن، این بازیگر و نویسنده مشهور خبر حضورش دراین فیلم را تکذیب و ابراز کرد درگیر پروژههای دیگری است و در مقابل دوربین تبریزی حاضر نخواهد شد.
پس از این موضوع که در سینمای ایران اتفاق تازهای نیست، روز بعد خبر عجیبتر دیگری در برخی رسانهها منتشر شد. آقای صالح دلدم، یکی از کارگردانان جوان سینما، مدعی کپی یا به عبارتی سرقت داستان «خودسر» از فیلم ساخته نشده خودش شد.
دلدم مدعی شده بود فیلمنامه «خانم اصلاح طلب آقای اصولگرا» که او برای تولیدش موافقت اصولی ارشاد را گرفته، منبع نگارش «خودسر» بوده است. ظاهراً وی ازمعاونت نظارت خواسته پیگیر ماجرا باشد و شکایتی را هم در دادسرای فرهنگ و رسانه تنظیم کرده است. به گفته این کارگردان، فیلمنامه فیلم مذکور در سال ۹۱ ثبت شده و در سال ۹۴ نیز برای ساخت این فیلمنامه به تهیهکنندگی آقای مصطفی کواکبیان، موافقت اصولی صادر شده است. وی آقای جوادنوروزبیگی را عامل این اتفاق دانسته و گفته: جواد نوروزبیگی در سال ۹۴ و زمانی که قرار بود کواکبیان تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشته باشد، به دفتر حزب مردمسالاری مراجعه کرد و قصد داشت تا با واسطه قرار دادن کواکبیان، رضایت واگذاری فیلمنامه را به دست آورد که با مخالفت من مواجه شد؛ اما در همان زمان نسخهای از فیلمنامه به بهانه پیدا کردن سرمایه گذار در اختیار ایشان قرار داده شد و به نظرم فیلمنامه جدید هم از آن نسخه نگاشته شده است.
«جواد نوروزبیگی» تهیهکننده فیلم سینمایی «خودسر» درباره حواشی ایجاد شده، گفت: این مسائل که درباره کپیبرداری فیلمنامه این فیلم از فیلم دیگری مطرح شده، دروغ محض است. لزوماً حضور بنده در دفتر آقای کواکبیان در آن ماجرا که توسط آقای دلدم مطرح شده که دلیل بر کپی بودن فیلم جدید ما از فیلمنامه ایشان نیست. خیلیها به من فیلمنامه ارائه میکنند، ولی این دلیل کپی شدن از آن نیست. من کاملاً این ادعاها را تکذیب میکنم. نوروزبیگی با اشاره به مرسوم شدن این موضوع در سالهای اخیر در سینمای ایران، بیان کرد: متأسفانه اخیراً همچین دعواهایی مرسوم شده است.
دائم کسانی پیدا میشوند که در گفتوگو با رسانهها مدعی کپی شدن فیلمنامهشان میشوند. این قضیه منجر به درگیری ما در دادگاه فرهنگ و رسانه و پس از مدتی مشخص میشود که ادعاها صحیح نبوده یا نهایتاً مشابهت کوچکی وجود داشته است. همان مشابهت ناچیز هم اصلاح میشود تا مشکلی پیش نیاید. این اتفاقی است که در اکثر موارد رخ میدهد. در ارتباط با خودم این مسأله چندین بار اتفاق افتاده، ولی تاکنون هیچ یک از موارد اثبات نشده است. متأسفانه برخی به دنبال مسائل دیگری از طرح این ادعاها هستند.
تهیهکننده فیلم «خرس» افزود: فرد مذکور به داستان و فیلمنامه فیلم خودسر دسترسی نداشته که بتواند درباره کپی بودن آن چنین ادعایی کند. ایشان ۳ سال پیش فیلمنامهاش را دادند که من بخوانم، ولی حتی پروانه ویدئویی آن را هم بدست نیاوردیم. با گذشت زمان ذهنیتی از داستان آن فیلم برایم باقی نمانده و تنها میدانم درباره آقازادهها بود.
نوروزبیگی با اشاره به موضوع حضور تنابنده در این فیلم گفت: محسن تنابنده یکی از کسانی بوده که برای حضور دراین فیلم با وی مذاکره شده است. خبر این مذاکره را نیز خودمان منتشر کردیم، ولی برخی با شیطنت رسانهای آن را جور دیگری منعکس کردند و مدعی قطعی شدن حضور تنابنده دراین فیلم شدند. محسن تنابنده کاناداست و اصلاً ایران نیست. برای جایگزین ایشان مشغول رایزنی هستیم. وی افزود: زمان کلید خوردن این فیلم مشخص نیست و عجلهای هم برای آن نداریم. تولید این فیلم نیازمند حوصله است. جواد نوروزبیگی با اشاره به برخی از فیلمهای حاشیهدار کمال تبریزی، بیان کرد: مطمئناً خودسر به مشکل و حواشی برنخواهد خورد. این فیلم دراین وادیها نیست! این فیلم در ژانر اجتماعی است.
تهیهکننده فیلم «خرس» افزود: فرد مذکور به داستان و فیلمنامه فیلم خودسر دسترسی نداشته که بتواند درباره کپی بودن آن چنین ادعایی کند. ایشان ۳ سال پیش فیلمنامهاش را دادند که من بخوانم، ولی حتی پروانه ویدئویی آن را هم بدست نیاوردیم. با گذشت زمان ذهنیتی از داستان آن فیلم برایم باقی نمانده و تنها میدانم درباره آقازادهها بود.
نوروزبیگی با اشاره به موضوع حضور تنابنده در این فیلم گفت: محسن تنابنده یکی از کسانی بوده که برای حضور دراین فیلم با وی مذاکره شده است. خبر این مذاکره را نیز خودمان منتشر کردیم، ولی برخی با شیطنت رسانهای آن را جور دیگری منعکس کردند و مدعی قطعی شدن حضور تنابنده دراین فیلم شدند. محسن تنابنده کاناداست و اصلاً ایران نیست. برای جایگزین ایشان مشغول رایزنی هستیم. وی افزود: زمان کلید خوردن این فیلم مشخص نیست و عجلهای هم برای آن نداریم. تولید این فیلم نیازمند حوصله است. جواد نوروزبیگی با اشاره به برخی از فیلمهای حاشیهدار کمال تبریزی، بیان کرد: مطمئناً خودسر به مشکل و حواشی برنخواهد خورد. این فیلم دراین وادیها نیست! این فیلم در ژانر اجتماعی است.
کمال تبریزی را به جرأت میتوان یکی از پرحاشیهترین فیلمسازان ایرانی معرفی کرد. البته این حواشی نه درباره زندگی شخصی یا رفتار او که عمدتاً به واسطه آثارش است. تبریزی از اواخر جنگ وارد سینما شد و درسال ۶۷ «عبور» را ساخت. در ادامه و در سال ۷۴ «لیلی با من است» را ساخت که توانست بسیار دیده شود و باعث شهرت تبریزی هم بشود. تبریزی که روزگاری از دانشجویان حاضر در تسخیر لانه جاسوسی بوده، حالا به یک کارگردان شناخته شده تبدیل شده است. پس برخی حواشی درباره لیلی با من است، چند سال بعد «مارمولک» را ساخت که در زمان اکران با حواشی بسیاری روبه رو شد و به صورت نصفه نیمه به اکران درآمد. سپس سریال «شهریار» را ساخت که در عین موفقیت، باعث برخی حواشی و انتقادات از سمت نزدیکان استاد شهریار نسبت به خط داستانی این مجموعه شد. این پایان تولید آثارحاشیهدار نبود و تبریزی درسال ۸۹ «خیابانهای آرام» را کارگردانی کرد که به دلیل برخی مسائل مربوط به انتخابات ۸۸ توقیف شد و روی اکران ندید؛ اما دومین سریال حاشیهساز این فیلمساز، «سرزمین کهن» یا همان «سرزمین مادری» است. این مجموعه پس از چند قسمت که روی آنتن رفت، با اعتراضات قومی همراه شد.
پس از آن که نزدیک بود کار به جاهای باریک بکشد، مدیران سیما این سریال را تا اطلاع ثانوی توقیف کردند. پس از گذشت نزدیک به دوسال، مدیران سیما خبر پخش دوباره این مجموعه و اعمال اصلاحات لازم را دادند. خبری که دوباره باعث اعتراض نمایندگان بختیاری در مجلس شد تا باز هم اثری دیگر از کمال تبریزی با حاشیه و جنجال همراه شده و توقیف شود. حال باید دید «خودسر» عاقبت به خیر خواهد شد یا نه.
منبع: صبح نو
منبع: صبح نو
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *