ترش و شیرینهای سفر اربعین!/ پیرزنهای عاشق/ مردی که در موتورخانه گنج پیدا کرد
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، ترش و شیرینهای سفر اربعین، پیرزنهای عاشق، مردی که در موتور خانه گنج پیدا کرد و ... را در بسته اخبار برگزیده میزان دنبال کنید.
عمیقترین مادر چاه دنیا کجاست؟
تسنیم: معاون میراثفرهنگی می گوید که بسیاری از مناطقی که استقرارگاههای ما در آنجا وجود دارند به خاطر خلق سیستم سنتی است که توانسته تاکنون به کار خود ادامه دهد. در برخی از مناطق کویری ما نیمه چاههایی داریم که در گذشته خلق شده اند و بیش از 120 هزار قنات وجود دارد که اکنون 37 هزار قنات آن فعال هستند. ما در کشور میبینیم که در دوره هخامنشی به ویژه در بم، جنوب خراسان و مناطق دیگر افراد مختلف درباره خلق قنات در سرزمین ایران در دوره هخامنشی صحبت میکردند، به ویژه در مناطقی که چشمههایی وجود نداشته است. در برخی از نقاط سیستم ایجاد این قناتها ساده و در برخی نقاط دیگر پیچیده است. بیشتر قناتهای شهر بم که در دورههای مختلفی ایجاد شدهاند از گسل تغذیه میکنند و نوع قناتهای آن گسلی است. زمانی که زلزله میآمده و گسل ایجاد میشده از همان جا قنات هم شکل گرفته بنابراین حیات کنار ممات در این مناطق وجود داشته است. در دوره اشکانیان و ساسانیان به نظر میرسد که تعداد قناتها را توسعه دادهاند. در دوره دوم ایلخانیها نیز تعداد زیادی قنات وقف شده است. ما 11 قنات را از بین 37 هزار قنات انتخاب کردیم تا در فهرست میراث جهانی به عنوان قناتهای ایرانی به ثبت برسانیم. هر کدام از آنها نمایندهای از قناتهای دیگری هستند که به دلایل مختلف جغرافیایی، معماری و... نمایندهای از آنها در این فهرست قرار گرفته است. برخی از قناتها به دلیل شرایط جغرافیایی خاص هستند، قناتهای کوهستانی پیچیده هستند و قناتهای نیمه کوهستانی ساختار پیچیدهای ندارند. بعضی از آنها از رودخانهها تغذیه میشوند. یکی از مهمترین قناتها که از نظر تکنولوژی و ساختار بسیار مهم است، قنات قصبه گناباد است که عمیقترین مادرچاه دنیا را دارد.» قنات قصبه گناباد 320 متر مادرچاه دارد. ناصرخسرو هزار سال پیش درباره آن در کتابش مطالبی نوشته است. قناتها شهرها را شکل دادهاند. بخشهایی از آن لایروبی شده اند تا 30 درصد به آب آن اضافه شود. حجم بسیاری از آب این قنات برای کشاورزی و مصرف استفاده میشود. قنات جوپار در کرمان نیز دارای مدیریت بسیار مهمی است که به همین دلیل آن را منحصر به فرد کرده است.
چین دومین مقصد دنیا برای خارجیان شاغل
ایرنا: از تارنمای مردم ارگان حزب حاکم چین، این مرکز خاطر نشان کرده است که نزدیک به 70 درصد از خارجیان گفته اند که پس از ورود به چین توانسته اند مهارت های شغلی خود را نیز افزایش دهند. گزارش اچ اس بی سی حاکی است که نظرخواهی از میان 27 هزار و 500 خارجی در 150 کشور دنیا انجام شده است که مشخصا به گفته آنها پس از آمریکا، چین به عنوان دومین مقصد کار برای خارجیان تبدیل شده است. نزدیک به نیمی از خارجیان در چین می گویند که پس از فعالیت های حرفه ای و کار در این کشور توانسته اند میزان درآمد و سپرده بانکی خود را افزایش دهند. خارجیان افزوده اند که رقابت سنگینی برای آنها در بازار کار وجود ندارد و به آسانی توانسته اند شغلی برای خود دست و پا کنند البته شرایط زندگی برای آنها در چین هنوز سخت است و مقررات دست و پاگیر زیادی برای صدور روادید و اقامت در چین وجود دارد. با این احوال شرکت های چینی به دلیل سرمایه های هنگفتی که در اختیار دارند به جذب خارجیان مبادرت می ورزند و چین می خواهد به بزرگترین بازار کار دنیا برای خارجی ها تبدیل شود. البته خارجیان در این نظرخواهی تاکید کرده اند که سطح درآمد آنها در چین به مراتب پایین تر از کشورهای غرب نظیر انگلیس است اما هزینه زندگی آنها نیز پایین تر از آن کشورهاست. بیشترین تعداد خارجیان در چین در شهر شانگهای بزرگترین مرکز اقتصادی این کشور زندگی می کنند و شمار آنها اکنون به 140 هزار نفر می رسد که 93 هزار نفر آنها مقیم هستند و بقیه در دانشگاه تحصیل می کنند.
مردی که در موتورخانه گنج پیدا کرد
جام جم: علیخان عبدالهی، 54 ساله است؛ یک مرد سرایدار، اهل ولایت اروزگان افغانستان و ساکن تهران. قسمت او و خانواده اش از جنگی که سال ها در افغانستان روی سرشان سایه کرده ، مهاجرت بوده؛ مهاجرتی اجباری و از ترس جان. سفری که او را به تهران رسانده، به ساختمانی 5 طبقه و آجری زیر پل کریمخان. علیخان 26 سال از عمرش را در این ساختمان سرایداری کرده ؛ او همینجا در موتورخانه همین ساختمان گنج پیدا کرده، ارزشمند ترین گنج زندگی اش را. او می گوید: ساختمان ما یک ساختمان اداری است و همه همدیگر را می شناسیم و به هم احترام می گذاریم ، من هم از شرایط کاری ام با اینکه درآمد زیادی ندارم راضی ام، من اینجا در موتور خانه همین ساختمان گنج زندگی ام را پیدا کردم؛ مسیر زندگی من همینجا عوض شد ؛ شاید اگر من یک جای دیگری بودم ، سرِ کار دیگری بودم هیچوقت مجسمه ساز نمی شدم. من از نظر هنری یک آدم بی استعداد بودم. هیچ هنری نداشتم. تنها کارم همین بود که اینجا سرایدار باشم. اما همیشه در زندگی انسان ها، یک جرقه، یک اتفاق، یا باعث خوشبختی می شود یا بدبختی. 23 سال پیش این جرقه در زندگی من زده شد و باعث خوشبختی ام شد. البته اینکه جرقه باعث خوشبختی بشود یا بدبختی بازهم خود فرد نقش دارد. آشنایی من با یک پیرمرد که همینجا در پیاده رو، کنار ساختمان ما روی زمین بساط می کرد. این پیرمرد روی کاغذ همینجا نقاشی می کشید و می فروخت. من کم کم با این پیرمرد دوست شدم و فهمیدم که اسمش اوستا حسن است. دوستی ما ادامه داشت ، تا اینکه یک بار اوستا حسن در صحبت هایش به من گفت : توی زندگی ات اگر کاری را شروع کردی نگو نمی شود! تا ته تهش برو. کار نشد ندارد. من این جمله همیشه توی ذهنم بود ، تا اینکه یک روزی خیلی ناخواسته به او گفتم: اوستا حسن! می آیی با هم مجسمه بسازیم؟! گفت تو مجسمه سازی بلدی؟! گفتم نه. اما مگر خودت نگفتی کار نشد ندارد! خندید و گفت آفرین. راهش همین است. من همان روز رفتم زیر پل کریمخان، هرچه چوب و ضایعات بود جمع کردم و اینها را با نخ و میخ به هم وصل کردم. این شد بدنه مجسمه ها و زیرسازی کار. بعد برای بدنه هم به پیشنهاد اوستا حسن، از مغز نان فانتزی استفاده کردیم و اینها را با خاک باغچه جلوی ساختمان و آاب مخلوط کردیم و بالاخره یک جوری مجسمه ها را شکل دادیم. وقتی کار تمام شد و هرکدام از ما به مجسمه هایی که ساخته بودیم نگاه کردیم، خیلی خوشمان آمد. اصلا چشم مان گرم شد به اینها. دیگر از همین جا همه فکر و ذهن ما شد مجسمه سازی. البته این را هم بگویم که اگر تمام کره زمین را هم بگردید، لنگه این مجسمه ها را پیدا نمی کنید و حقیقت هم همین است ، چون کار دست هیچوقت یک شکل نمی شود شاید مشابه بشود اما همانی که بوده نمی شود.
پیرزن های عاشق
مشرق: تصاویری از پیرزن هایی که افتخار خدمت به زائران حضرت اباعبدالله (ع) را نصیب خود کردهاند را می بینید.
ترش و شیرینهای سفر اربعین!
ایسنا: بیاطلاعی از برخی قواعد و ضوابطی که برای پیادهروی اربعین تعیین شده، زائران بسیاری را به دردسر انداخته و گاه سفر آنها را تحتالشعاع قرار داده است، مثل بیتوجهی به اعتبار ویزا که منجر به بازگشت گروهی از زائران در هفتهی گذشته از نجف شد، هرچند که گفته شد؛ این قصور از ناحیه سفارت عراق بوده، اما ناآگاهی از وضعیت، زائران ایرانی را به دردسر انداخت. هزینه ثبتنام اربعین برای گرفتن ویزا و بیمه از سوی ستاد اربعین، ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که هماکنون برخی دفاتر خارج از این سیستم به دریافت ویزا با قید "فوری" به قیمت بیشتر از این اقدام میکنند که اعتبار آنها از سوی این ستاد تعیین نشده است، با این حال طبق اعلام رییس سازمان حج و زیارت تنها حدود یک میلیون نفر از مبادی رسمی برای گرفتن ویزای اربعین اقدام کردهاند؛ این درحالی است که طبق اظهارات سخنگوی ستاد مرکزی اربعین تا روز جمعه بیش از دو میلیون ویزای عراق صادر شده و این یعنی بیشتر مردم مبادی خارج از سامانه تاییده شدهی سازمان حج و زیارت را برای گرفتن ویزا ترجیح دادهاند تا زودتر و شاید ارزانتر به ویزا برسند. در چند روز گذشته نیز با آنکه بارها از سوی نیروی انتظامی هشدار داده شده برای گرفتن ویزا به مراجع رسمی و معتبر مراجعه شود، اما فعالیت باندهای جاعل همچنان نگرانیهایی را برای آن دسته از افرادی ایجاد کرده که تنها به انگیزهی دستیابی سریعتر به ویزای عراق، گرفتار این افراد فرصتطلب شدهاند. سازمان حج و زیارت قبلا اعلام کرده بود که ویزای جعلی تفاوتی با ویزای اصلی ندارد و تنها در مرز قابل تشخیص است. قیمت رسمی ویزایی که سفارت عراق صادر میکند ۱۷۰ هزار تومان است که دیگر بابت آن دلاری دریافت نمیشود، برای همین اشخاص و مراجعی که در ازای ویزا دلار طلب میکنند، یقینا سودای دیگری در سر دارند که زائران باید در مواجهه با آن اگاهانهتر رفتار کنند. از طرفی برخی از دفاتر که بنا به تایید مسؤولان کشور، در ارتباط با سفارت عراق در ایران هستند، ویزاهایی را در این مدت صادر کردهاند که اعتبار آنها مشکل داشته که یا به روزهای بعد از اربعین مربوط میشده و یا اعتبار آن پیش از فرا رسیدن اربعین باطل خواهد شد، بنابراین هنگام دریافت گذرنامهی ویزا شده، به مدت اعتبار آن باید توجه کرد.سفر به عراق فقط به گذرنامهی ممهور به ویزا نیاز دارد و مدارک هویتی دیگری مثل کارت ملی، شناسانامه و یا گواهینامهی ایرانی در این کشور به کار نمیآید. از آنجا که سفر اربعین با سفر عتبات عالیات در شرایط عادی تفاوت دارد و امکانات به صورت عمومی در اختیار زائران قرار میگیرد، تسهیلاتی در نقاط مرزی برای زائران درنظر گرفته شده که البته برخی از آنها با حاشیههایی همراه بوده است؛ طبق اعلام دبیر کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین، ۴۰۰ هکتار پارکینگ در مرزهای خاکی (خسروی، مهران، چزابه و شلمچه) ایجاد شده که به ازای پارک خودرو به مدت یک شبانهروز، مبلغ ۵ هزار تومان دریافت میشود. دریافت این هزینه به ازای هر یک روز سر و صدای زیادی را در برخی مرزها راه انداخت. از طرفی با اعلام نرخ اتوبوسهایی که از پارکینگهای مرزی تا نقاط صفر زائران را جابه جا میکنند، سعی شده در عین ارائه تسهیلات، از برخی فرصتطلبیها ممانعت شود. به گفتهی مدیر دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، نرخ کرایه اتوبوس برای زائران از پارکینگ مهران تا مرز به فاصله ۱۴ کیلومتر، یک هزار تومان و نرخ کرایه از پارکینگهای شلمچه، چذابه و خسروی با فاصله ۵ تا ۱۰ کیلومتر تا مرز نیز یک هزار تومان است. از دیگر هزینههای حاشیهساز در این مدت، بیمه زائرانی بوده که ثبت نام رسمی کرده بودند و مبلغ آن در ۱۹۹ هزار و۵۰۰ تومانی که به سامانه سماح سازمان حج وزیارت پرداخته بودند، محاسبه شده. طبق توضیحات کارگزار بیمهی اربعین، پوششهای این بیمهنامه برای هر یک از بیمهشدگان شامل؛ پرداخت غرامت نقص عضو یا از کارافتادگی دائم کلی یا جزیی در اثر حادثه ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، پرداخت غرامت فوت ناشی از حادثه ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، هزینههای درمانی بستری بیمارستانی و اعمال جراحی به علت بیماری یا حوادث ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و هزینههای درمانی سرپایی و پاراکلینیکی به علت بیماری یا حادثه ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شده است. مدت پوشش این بیمهنامه برای هر یک از بیمهشدگان حداکثر ۳۰ روز در فاصله زمانی چهاردهم مهر تا سوم آذر امسال است که این زمان از فاصله ۲۰ کیلومتری مرزهای خروجی خاک ایران به سمت خاک عراق شروع میشود.