کمک به رونق کسب و کار با راهاندازی استارتآپ
به گزارش گروه اقتصاد ، باورهای رایج در خصوص استارآپ از زمان راه اندازی تا کنون دچار پیچیدگی های خاصی بوده است، در گام اول برای راه اندازی یک استارتاپ موفق که به رونق کسب و کار کمک کند و بتواند به یک تجارت موفق تبدیل شود، باید به مساله Business Plan توجه ویژه ای داشت. اگر بخواهیم در زبان فارسی تعریفی از آن ارائه کنیم به یک درک مشخص در این بازار خواهیم رسید و اگر بخواهیم ان را برای مخاطبان تعریف کنیم به هم چنین تعریفی خواهیم رسید: بیزنس پلن سندی است که اقدامات استارت آپ را در یک دورهی مشخص بیان میکند و به طور معمول شامل فهرست دقیقی از ریسکها و هزینه ها، سود و ضرر و زیان استارت آپ ها خواهد بود.
موضوع کسبوکار در تعریف استارآپها انواع گوناگونی دارد، برخی از آن ها برای عملیات درون سازمانی کاربرد دارند و تعدادی دیگر برای هدف جذب سرمایه، از سرمایه گذارها، برای جذب سرمایه از طریق سرمایه گذار باید به یک طرح اصولی تر دست پیدا کرد، اما سوال رایج که به ذهن مخاطب در خصوص این اتفاق شکل می گرد این است که: آیا استارت آپ ها به طرح کسب و کار خود کاملا" عمل می کنند و یا اینکه با برخورد به موانع توسعه کسب و کارشان طرح کسب و کار را تغییر می دهند؟
پاسخ این سوال در این جا است: وقتی استارت آپ شما فعال میشود و وارد بازار کسب و کار میشوید، به طور معمول در این بازار رقبایی وجود دارند و برای رقابت، ناگزیر هستید که طرح کسب و کار خود را تغییر دهید و یا حتی محصولات و یا خدمات جدیدی را به عنوان کسب و کار برای سود بیشتر به استارت آپ خود اضافه کنید.
در نتیجه، وقتی وارد کشتی استارت آپ شدیم، همه چیز بستگی به شرایط اقیانوس کسب و کار و میزان هوشمندی و توانمندی رقبای ما خواهد داشت، با یک مدیریت منسجم و دانش کافی از شرایط بحرانی، می توان این کشتی را به ساحل امن رساند.
گام بعدی که میتوان نگاه ویژه تری به آن داشت مدل کسب و کار است. در این مدل میتوان طرحها و ایدههای استارت آپ را به ارزشهای اقتصادی تبدیل کرد. مدل کسب و کار نشان میدهد که یک استارت آپ چگونه با تعیین کردن جایگاه در زنجیره ارزش کسب درآمد میکند که شامل موضوعات مختلفی درباره کسب و کار است که عبارتند از کارآفرینی, استراتژی ها, مسائل اقتصادی, سرمایه گذاری, عملکردها و بازاریابی است.
یک مدل کسب و کار توضیح میدهد که چگونه می تواند برای خود جایگاهی در زنجیره ارزش پیدا کند و چطور میتواند به ثبات لازم برسد تا درآمدزایی حاصل شود.
استارت آپ ها برای جهت دادن به مدل کسب و کارهایشان باید به سه موضوع توجه داشته باشند:
مشتری شما چه کسی میتواند باشد؟
چه محصولات و خدماتی میتوان به مشتریان انتخاب شده ارائه کرد.
چگونه میتوانیم این محصولات یا خدمات را به صورت کارآمد و موثر به مشتری پیشنهاد کنیم.
مهمترین بخش برای انتخاب مشتریان و بازار هدف مدل کسب و کار است با انتخاب مشتریان به بازار هدف گام به گام نزدیک تر می شویم مشتریان استارتاپ ها به دوصورت بررسی می شوند مشتریان خرد یا b2c و مشتریان سازمانی یا b2b که هدف اصلی برای جذب قدرالسهم بازار بیشتر بازار هدف مشتریان خرد یا b2c می باشد و ارتباط مستقیم با این مشتریان می تواند قیمت ارائه شده به مشتریان را در بازار هدف مناسب و بازار رقابتی بهتری را بوجود آورد و از مزایای رقابتی بودن قیمت گذاری محصول به حساب می آید.
بخش بعدی که کمتر به آن توجه می شود تحقیقات بازاریابی است که استارتاپ ها به آن بی توجه هستند و اغلب با تقلید از نمونه خارجی شروع به راه اندازی یک استارتاپ می کنند و با ترجمه اپلیکیشن خارجی شروع، استارآپ را راه اندازی میکنند، راجع به این موضوع باید توجه داشت که استارتاپ های خارجی با توجه به فرهنگ و شرایط جغرافیایی و شرایط محیطی و قوانین اجتماعی در کشورها به موفقیت میرسند و برای اینکه ما بتوانیم در کشور خودمان به این موضوع بپردازیم قطعا" باید تغییرات درون استارتاپ با توجه به فرهنگ و شرایط کشورمان تغییر کند یا به عبارت دیگر استارتاپی و بومی و محلی مختص با شرایط کشور ایجاد کرد.که این اصل در کنار تحقیقات بازاریابی می تواند به ما کمک کند که به استارتاپ موفق تبدیل شویم.
بازاریابی نیز برای رسیدن به موفقیت به ما کمک میکند که همیشه برای انتخاب بازار باید بخشی از آن را انتخاب کرد و این بخش یا نیش مارکت را به مرور زمان افزایش داد و بزرگ تر کرد و بیشترین سهم بازار را از رقبا گرفت بازاریابی بخش هایی دارد که که می توان به بازاریابی محیطی ،بازاریابی آنلاین مثل بازاریابی درون گرا که مهمترین روش آن بازاریابی محتوایی است بسیار مورد توجه استارتاپ ها را گرفته است و استارتاپ ها با تولید محتوای متنی و صوتی و تصویری و اینفوگرافی توانسته اند بازار هدف شان را بیشتر کنند.، بازاریابی موتورهای جستجو گر که بهینه سازی موتورهای جستجو از مهمترین بخش آن است و بازاریابی شبکه های اجتماعی که کمترین هزینه را در بازاریابی دارد و استارتاپ ها به راحتی از این فضا برای نشان دادن محصول خود استفاده میکنند.
یادداشت: رامیار قنبری