تاریخ مخروب تبریز در «صاحب آباد»/ پای پیمانکار فرانسوی به اصفهان باز شد/ باغدارانی که نظارهگر نابودی دسترنج خود هستند
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، تاریخ مخروب تبریز در میدان بیصاحب «صاحب آباد»، پای پیمانکار فرانسوی به اصفهان باز شد، رشت؛ دبیرخانه محیط زیست شهری مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن ها پرداخته است.
پای پیمانکار فرانسوی به فرودگاه اصفهان باز شد
تسنیم: فرودگاه اصفهان از قدیمیترین فرودگاههای کشور در منطقه صفه قرار داشت و بنابر نیازهای وقت، فرودگاه قدیم در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت و فرودگاه جدید در شرق اصفهان در منطقه کویری، در مساحت 1041 هکتار با هدف ارائه خدمات هوایی برنامهای و غیر برنامهای، آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال 1361 تأسیس و به صورت رسمی به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد. از مزیتهای این فرودگاه فاصله مناسب آن از اراضی شهری است که بسیاری از مشکلات فرودگاههای دیگر کشور را ندارد که از مهمترین آنها عدم ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنان شهر اصفهان است. همچنین اصفهان به دلیل موقعیت ویژه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره از جاذبههای خاص طبیعی و گردشگری بسیاری برخوردار است که هر سال به جز مسافران داخلی و ایرانگردان، پذیرای تعداد زیادی از جهانگردان و طرفداران صنعت توریسم نیز هست. علاوه بر توجه ویژه به صنعت توریست و تلاش برای فراهم کردن بستر جذب بیشتر مسافران داخلی و خارجی که البته یکی از اقدامات موثر در این زمینه توسعه فرودگاه بینالمللی اصفهان است، باید گفت این فرودگاه به واسطه موقعیت استراتژیک اصفهان در کشور باید از ظرفیت کافی و مناسب برای ارائه خدمات در مواقع بحرانی نیز برخوردار باشد. مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران مرداد امسال، در حاشیه افتتاح مرکز نظارت تصویری فرودگاه شهید بهشتی اصفهان گغته که فرودگاه اصفهان یک فرودگاه معمولی نیست، این شهر دروازه اصلی ورود گردشگران به ایران و نقطهای برای معرفی تمدن این سرزمین به جهانیان است. اما تنها محدودیت ما در توسعه فرودگاه، در بخش نظامی است که بتوانیم عرصه لازم را برای توسعه از ارگانهای نظامی بگیریم. در این راستا با یکی از سرمایهگذاران که جزو 10 پیمانکار بزرگ جهان است وارد مذاکره شدیم و آنها نیز قبول کردند که چند پروژه از جمله فرودگاه اصفهان را در ایران انجام دهند. بر این اساس ترمینال مدرن 25 هزار مترمربعی که قابلیت افزایش تا 35 هزار مترمربع را دارد در اصفهان احداث میشود.
انتخاب رشت به عنوان دبیرخانه محیط زیست شهری مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم
ایسنا: در همایش اخیر جاده ابریشم رشت به عنوان محل دبیرخانه محیط زیست شهری انتخاب شد. جاده ابریشم 11هزار کیلومتر طول دارد و این جاده موجب ارتباط و پیوند بسیاری از شهرها شده است. در این همایش پیشنهاد استقرار دبیرخانه کمیته محیط زیست شهری در رشت به ریاست شهر رشت مطرح شد که این پیشنهاد نیز با موافقت اعضای حاضر مصوب شد.
رنج نامه مرنجاب
ایرنا: کویر نوردی شاید برای بسیاری واژه ای چندان آشنا نباشد اما در واقع یکی از جذاب ترین تفریح هایی است که طی سال های آخیر در ایران نیز باب شده و امروزه تورهای کویر نوردی برای لختی آسایش و دوری از هیاهوی زندگی شهری به این مناطق سفر می کنند. استان اصفهان در این میان با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه در کنار جاذبه های تاریخی، منطقه ای زیبا و بکر همچون کویر مرنجاب را در 215 کیلومتری خود جای داده که به واسطه دلبری رمل ها، درختچه های بیابانی، دریاچه نمک، چاه ها، آب انبارها و کاروانسرای صفوی بطور میانگین حدود 2 هزار و 500 نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی را در هفته میزبانی می کند. مرنجاب از توابع شهرستان آران و بیدگل با 850 متر ارتفاع از سطح آب های آزاد جزو 10 گزینه نخست علاقه مندان به زیبایی های چشم نواز کویری ایران است ، این منظقه از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می شود و از نظر دسترسی نیز گزینه مناسبی برای سفرهای کوتاه پایان هفته به شمار می آید. درخت های گز، تاق و گون در کنار گونه هایی مانند گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتابپرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و به گفته برخی یوزپلنگ پوشش گیاهی و جانوری پربار مرنجاب را شکل می دهد. برای رسیدن به دل مرنجاب باید رنج سفر به جان خرید و از جاده پر پیچ و خم خطرناک پوشیده از ماسه و پر از دست انداز حدود 70 کیلومتری بدون علائم راهنمایی و رانندگی عبور کرد که البته حدود 55 کیلومتر آن خاکی است و همین امر نخستین و بزرگترین مشکل این منطقه کویری به ویژه برای افراد ناآشنا می باشد. بنابر اعلام مدیریت پایگاه های فوریت های پزشکی شهرستان آران و بیدگل، تنها در 2 هفته گذشته نزدیک به 20نفر در اثر حادثه های رانندگی و واژگونی خودرو در مسیر مرنجاب زخمی و راهی بیمارستان شدند که ادامه بی توجهی به این مهم می تواند این کویر در ظاهر رام را از منطقه ای تفریحی به قتلگاه گردشگران تبدیل کند. از سوی دیگر فقدان استقرار دائم نیروهای امدادی، فوریت های پزشکی و انتظامی در منطقه، سرویس بهداشتی، پایگاه اطلاع رسانی جامع در مورد مرنجاب، کمبود اقامتگاه و در مقابل دریافت مبلغ 100 هزار ریال و 400 هزار ریال از هر دستگاه خودروی سواری و اتوبوس و ارایه نکردن خدمات در قبال آن از دیگر کاستی های بارز این منطقه است. تغییرهای ناشی از میزان و شدت استفاده از محیط کویر و در نهایت تخریب سیمای کنونی مرنجاب از دیگر مسائلی می باشد که عده ای از دوستداران محیط زیست منطقه و استان را مشغول خود کرده است. شرایط ویژه هر منطقه به طور طبیعی ایجاب می کند که برای میزبانی از تعدادی محدود با شرایطی محدود برنامه ریزی شود، اما مرنجاب گویی به حال خود رها شده و تنها عنوان گردشگری را یدک می کشد.
تاریخ مخروب تبریز در میدان بیصاحب «صاحب آباد»
مهر: تصورها و تصویرهای مردم از میدان صاحبالامر، تنها همان حوالی مسجد صاحبالامر هست؛ همان مسجدی است که توسط شاه طهماسب بنا شده و یادگاری دوران صفویه میباشد. اما میدان صاحبآباد به این محدوده محدود نمیشود. این میدان که به دوران آباقاخان برمیگردد، در زمان صدرات شیخ محمد جوینی، وزیر کبیر احداث میشود که با ساخته شدن این مجموعه، روند گسترش شهر تبریز به سمت شمال رودخانه مهرانرود کشیده میشود. حالا پس از صدها سال سراغ این میدان میرویم. حالا که خیابان، این میدان را از وسط بریده است و مسجد یک طرف مانده و مدرسه اکبریه یک طرف دیگر. بازارهایی به شکلی سنتی، هنوز در محل این میدان قدیمی باقی مانده است. بازارهایی که میتوان آنها را در شکل و شمایل بازار سرپوشیده و تاریخی تبریز تصور کرد. اغلب چیزهایی که دربازارهای اطراف و درون میدان فروخته میشود، خوراکی و مواد غذایی هستند که این را میتوان به حساب این گذاشت که خیابان دارایی که میدان در انتهای آن قرار گرفته است، محل عمدهفروشان مواد غذایی هست. شاید بعد از دیدن اولین نشانهها از میدان صاحبآباد تبریز، به ژان شاردن، جهانگرد معروف دوران صفویه حق بدهی که درمورد این میدان تاریخی نوشته است: «این میدان حتی از میدان اصفهان (نقش جهان) نیز بزرگتر است.» شاردن همچنین در سفرنامه ارزشمند خود آورده است: «این کاخ در وسط باغی با مصطبهای قرار دارد و در هر گوشه این مصطبه، فوارههایی به شکل اژدها از مفرغ گذاردهاند. این فوارهها را بقدری با مهارت و هنرمندی ساختهاند که گویی اژدهاها جان دارند. در داخل این کاخ بر طاق تالار بزرگ، صحنههایی از نبردهای متعدد اوزون حسن و همچنین شرفیابی نمایندگان باب عالی را به حضور اوزون حسن با طلا، نقره، و رنگ آبی تصویر کردهاند. از آن گذشته مجالسی نیز از شکار اوزون حسن که سوار بر اسب، نمایانده شدهاست با سگها و بازها و از آن گذشته، اتفاقات دیگر را رسم کردهاند و… خود باغ دارای سه در ورودی است، رو به شمال، جنوب و مشرق». بطور کلی این میدان را میتوان جزو میدانهای حکومتی-اداری با کارکردهای اجتماعی دستهبندی کرد. طبق شنیدهها صحبتهایی درباره مرمت میدان صاحبآباد در جلسات مختلف از جمله جلسات شورای شهر تبریز انجام شده است اما معلوم نیست نتایج جلسات چه زمانی رنگ میشود بر دیوارهای سیاه، ستون میشود برای سقفهای فروریخته، سنگ میشود برای حفرههای خطرناک و ... ۶۰روز تا پایتختی گردشگری جهان اسلام توسط تبریز باقی مانده است.
باغدارانی که نظاره گر نابودی دسترنج یکساله خود هستند
راه دانا: باغداران نهاوندی و خانواده این قشر زحمتکش و رنجور که یک سال است برای برداشت محصول و دسترنج خود صبر کردهاند؛ این روزها حالوروز خوشی ندارند و با انواع مشکلات دست و پنج نرم میکنند و مغموم و ناراحتاند و چشم به کمک و مساعدت مسئولان دوختهاند. باغداران نهاوندی که قطب تولید محصولات باغی بهویژه سیب در استان همدان هستند درحالیکه باید برای برداشت محصول شادمان و خوشحال باشند رمقی برای برداشت سیب باکیفیت خود ندارد و در میان کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی یا باید نابودی و تلف شدن این میوه بهشتی را نظاره کنند و یا بهترین و مطلوبترین سیب خود را کیلویی ۵۰۰ و یا ۶۰۰ تومان به تاراج بگذارند. در شهرستان نهاوند بیش از 12 هزار هکتار باغ مثمر در شهرستان نهاوند وجود دارد که محصولات باکیفیت و بسیار خوبی را تولید میکنند. باغداران نهاوند سالانه بیش از 120 هزار تن انواع محصولات باغی تولید میکنند و قطب تولید میوه در استان همدان است که یکی از مزیتهای شهرستان نهاوند محسوب میشود. با توجه به بارندگیهای خوب امسال اغلب محصولات زراعی و باغی در نهاوند با افزایش برداشت محصول مواجه هستند. از مجموع محصولات باغی در نهاوند حدود 70 هزار تن مربوط به میوه سیب است که در بیش از 2500 هکتار از باغهای نهاوند تولید میشود و دارای بالاترین کیفیت در منطقه است و کشاورزان زیادی از این راه امرار معاش میکنند. اما این حجم زیاد تولیدشده هنوز نتوانسته است کام باغداران زحمتکش نهاوند را شیرین کند و وضعیت را بهجایی رسانده که برای باغداران سیب نهاوند صرف نمیکند که میوه را برداشت کنند. حسن بهرام نیا نماینده نهاوند در مجلس نیز در مورد مشکلات باغداران نهاوندی میگوید که در نهاوند بهاندازه تولید شهرستان ظرفیت سردخانهای نداریم که این مورد باعث ضرر به کشاورزان این منطقه شده است. نبود کارخانههای صنایع تبدلی و فرآوری میوه باعث خام فروشی تولیدات باغداران زحمتکش شده است و بیشترین سود را نصیب دلالان کرده است و عملاً سودی برای کشاورز به همراه نداشته است. نمونه این ضرر و زیان مشکلات تولیدکنندگان سیب است که محصولشان روی دستشان مانده است و باوجود مرغوب بودن ولی یا به فروش نمیرسد یا اگر به فروش برسد باقیمتی نازل و بهصورت خام فروخته میشود.