السی قطار برقی تا دیماه بازگشایی میشود/ کاهش عمر ناوگان مسافری
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سعید محمدزاده در نشست خبر ی صبح امروز در خصوص اقدامات راهآهن در زمینه حمل بار بیان کرد: در حوزه حمل و نقل باید این را بدانیم اگر یک تن کیلومتر بار از جاده به ریل متصل شود در فصل صرفهجویی 35 کیلو صرفهجویی داریم.
وی در ادامه افزود: در حوزه سوخت و کم شدن نقش حمل و نقل بار در جادهها و ایمن سازی جادهای با توجه به تاکیدات رئیس جمهور و برای تحقق این اهداف یکی از موضوعات جدی و قطعی این است که حتما هر مقداری از بار را که میشود در حمل و نقل ریلی جابجا کرد که این امر موجب حفظ زیر بنا، محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و... خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: در پایان برنامه ششم باید سهم حمل و نقل ریلی در بازار به 30 دردصد افزایش یابد که این رقم در سال 92، 32 میلیون تن بوده که طی 4 سال اخیر ضمن تاکید بر حمل و نقل ریلی و ثابت نگه داشتن تعرفههای حمل و نقل سهم راهآهن از دسترسی از 57 درصد به 23 درصد کاهش یافته است.
محمدزاده اظهار کرد:در برخی از مسیرها حق دسترسی به صفر رسیده است که این اتفاق سبب شده از سال 92 تا سال 95 سهم حمل بار به 40 میلیون تن افزایش یابد.
وی تاکید کرد: از سال 80 تا 92 حدود سهم حمل بار در بخش ریلی 32 تا 33 میلیون تن بوده که در 4 سال اخیر، 8 میلیون تن رشد جابجایی بار در بخش ریلی داشته ایم.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به 4 برابر شدن تعداد قطارهای باری برنامهای گفت: بار کانتینری را بر اساس برنامه تعهد شده و طی 40 ساعت جابجا در تمام نقاط کشور میکنیم.
محمدزاده با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که به 30 درصد ترسیم شده در برنامه ششم توسعه در حمل بار دست یابیم، اظهار کرد:این عدد 195 میلیون تن است که باید تا سال 1400 به آن دست یابیم. از سوی دیگر ظاهرا 35 میلیارد دلار طرح فولادی در کشور در دشت اجرا داریم که در سال 1404 حدود 210 میلیون تن بار معدنی در کشور جابجا شود که سهم جاده حدود 140 میلیون تن خواهد بود.
وی در عین حال با بیان اینکه قرار نیست تا 8 سال آینده اتفاق خاصی در زیرساختهای جادهای کشور روی دهد، گفت: برای افزایش ظرفیت راهآهن برنامههای گستردهای از جمله ایجاد ایستگاههای جدید (20 ایستگاه جدید)، دوخطه کردن مسیرهای پُربار، تراکبندی مسیرهای ریلی، تامین ناوگان باری و ... در دست اجراست.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه به بخشهای خصوصی تولید واگن باری کمک کردیم، افزود: تراک بندی دو خطه بافق-بندرعباس پیشرفت خوبی دارد و پیش بینی میشود اوایل سال آینده این پروژه به اتمام برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با استفاده از وام روسها برای تولید 6000 واگن به کمک شرکتهای روسی و تولیدکنندگان ایرانی قراردادی امضا شد، اظهار کرد: این وام 5 ساله است و به صورت مشترک تولید می شود و طی 3 سال اخیر حدود 2000 واگن باری به ناوگان اضافه شده است.
محمدزاده با تاکید بر اینکه به 28 هزار واگن برای دستیابی به سهم 195 میلیون تنی حمل بار ریلی نیاز داریم، گفت: اگر میتوانستیم امسال عدد 40 میلیون تن حمل بار را به 80 میلیون تن افزایش میدادیم حدود 30 درصد تعرفهها را کاهش میدادیم.
وی از عقد قرارداد 800 میلیاردی خطآهن کرمان-سیرجان خبر داد و با اشاره به ضرورت دوخطه کردن بافق-خواف، اظهار کرد:شدیدا به دنبال تامین منابع مالی برای اجرای پروژههای توسعهای ریلی هستیم.
مدیر عامل راهآهن با اشاره به استفاده از صاحبان بار ریلی برای سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی گفت: این سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با مدل پرداخت مابه التفاوت صرفه جویی در مصرف، سرمایهگذاری را در وضعیت ایمنی قرار میدهد که سرمایه اش حتما قابل برگشت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامهریزی برای کاهش عمر ناوگان مسافری ریلی،گفت: در دو مرحله واگنهای 50 و 45 سال از شبکه ریلی حذف شد که باعث کاهش سن ناوگان شد. ضمن آنکه با گردشی کردن واگنها صندلیهای ایجادی افزایش یافت و کاهش ظرفیت نداشتیم.
محمدزاده با بیان اینکه در سال 95 از 23 میلیون ریلی جابجا شده حدود 5.5 میلیون مسافران حومهای بودهاند،افزود: بر اساس برنامه باید در سال 1400 به عدد 40 میلیون نفر مسافر حومهای دست یابیم که این برنامه قابل دسترسی است. سالانه 750 میلیون مسافر حومهای در تهران داریم که اگر برای 10 درصد آن برنامهریزی کنیم به عدد 76 میلیون مسافر دست می یابیم.
وی با بیان " روزانه بیش از 500 هزار خودرو حومهای به تهران وارد می شود" تصریح کرد: برای توسعه زیرساختهای قطار حومهای،شرکت قطار حومهای ذیل راهآهن تشکیل می شود که برای تامین ناوگان این قطار مذاکراتی را انجام دادهایم که با مشارکت تولیدکنندگان ایرانی و کرهای ریل باس را تولید کنیم.
مدیر عامل راهآهن با بیان اینکه مذاکرات تقریبا نهایی شده ابراز امیدواری کرد: امسال قرارداد تولید ریل باس را بین کنسرسیوم ایرانی-کرهای به ارزش 700 میلیون یورو امضا شود.
محمدزاده همچنین با اشاره به برقیسازی قطار تهران-مشهد، گفت: تا قبل از پایان دیماه ال سی این قرارداد بازگشایی میشود، مطالعات این پروژه در حال انجام است و مشاور 6 ماه است که کار خود را در این زمینه شروع کرده است.