کودتای عظیم در خودرو/ ماهیندرا به ایران می آید
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رضا عظیمی در نشستی خبری خود با خبرنگارن گفت: بعد از تلاشهای شبانه روزی توانستیم در ماه گذشته با یک شرکت هندی و دو شرکت چینی قرارداد سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) به ارزش 12 هزار میلیارد ریال را نهایی کنیم و حداکثر تا یک سال آینده این سرمایه وارد کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت اسمی کارخانه زاگرس خودرو به عنوان سایت تولیدی عظیم خودرو معادل ۵۰ هزار دستگاه در سال است گفت: در راستای این سرمایه گذاری مشترک برخی از بخشهای مهم کارخانه مانند اتاق رنگ و سالن اصلی باید ارتقا یابد تا بتوانیم طی دو سال به ظرفیت ۸۰ هزار دستگاه و بعد ۳ سال به ظرفیت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال برسیم.
عظیمی همچنین با اشاره به اینکه عظیم خودرو مرکز صادرات این محصولات به بازارهای خاورمیانه خواهد بود تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده ۲۰ درصد از تولید سالانه باید به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر شود.
وی همچنین به لیزینگ به عنوان ابزاری در جهت توسعه فروش محصولات شرکت یاد کرد و گفت: ۱۲۰ میلیون دلار از این سرمایه گذاری به فروش لیزینگی اختصاص خواهد یافت.
رئیس هیات مدیره عظیم خودرو همچنین به خریداران مژده داد که سود لیزینگی که در برنامه این شرکت دیده شده است به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
عظیمی در ارتباط با خودروهایی با کیفیت بالا و با استانداردهای یورو ۵ و ۶ که در برنامههای تولید این شرکت وجود دارد نیز گفت: یک ام پی وی به قیمت ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان، ۳ خودرو در کلاس شاسی بلند با قیمتی بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان، یک کراس اوور کوچک که بین ۴۲ تا ۴۹ میلیون تومان قیمت دارد و همچنین یک خودرو ۷ نفره با قیمت حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد که سه خودرو آخر با برند ماهیندرا فروخته میشود.
وی درباره مسائل مطرح شده در زمینه پیش فروش خودروها توسط بعضی از شرکتها از جمله عظیم خودرو در هفته گذشته و جنجال ایجاد شده با اشاره به اشتباه بزرگ در انتشار اخبار مربوطه اظهار کرد: این موضوع مربوط به یک آیین نامه انضباطی در وزارت صنعت است که طبق آن هر شرکت بعد از ثبت سفارش میبایست برنامه فروش خود را اعلام و موافقت وزارتخانه را دریافت کند، و جا دارد در اینجا از معاونین و مسئولان سازمان حمایت تشکر کنم که بلافاصله بعد از اشتباهی که در انتشار خبر صورت گرفت، اصلاحیه مربوطه را صادر کردند.
این موضوع هیچ ربطی به مجوز فعالیت نداشت، من از شما میپرسم مگر میشود گروه شرکت عظیم خودرو با ۱۵ سال سابقه که متشکل از پنچ شرکت؛ صنایع تولیدی، لیزینگ، بازرگانی، خدمات پس از فروش، حمل ونقل که در بیست و هفت مرکز در پنچ استان فعالیت داشته و هزار و چهار صد نفر پرسنل دارد مجوز نداشته باشد.
اتفاقاً با بیست و دو مجوز از پروانه تولید خودرو تا اتحادیههای صنفی و همینطور مجوز بانک مرکزی، ما به عنوان بخش خصوصی که تا به امروز تماماً با اتکاء به خود و بدون کمک سیستم بانکی و دولتی بیش از دویست و پنجاه هزار خودرو تحویل مردم داده ایم، بیشترین مجوزها در مقابل حتی بزرگترین شرکتهای خودرو ساز را داریم.
عظیمی ادامه داد: بر همین اساس و طبق صحبتهای انجام شده و با در نظر گرفتن اینکه صنعت خودرو با بسته شدن ثبت سفارش دچار مشکلهای پیچیدهای شده در انتظار باز شدن سایت ثبت سفارش هستیم و بعد از آن نسبت به دریافت موافقتهای معمول وزارت صنعت درباره فروش خودروهای وارداتی اقدام خواهیم کرد.