تقویت، توسعه و آموزش مهارت ها، مهمترین رویکردآموزش و پرورش
به گزارش گروه جامعه ،سید محمد بطحایی درآیین رونمایی از «طرح ایران مهارت» که به میزبانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سالن ۱۷ شهریور برگزار شد، اظهارکرد: خروجیهای نظامتعلیم و تربیت نشان میدهد در دهههای اخیر فارغ التحصیلان، شایستگیهای لازم را برای ورود به بازار کسب وکار، فرانگرفتهاند واین موضوع به خوبی برای مسئولین ملموس است.
وی افزود: تلاشهای فراوانی بعد از انقلاب برای آموزش مهارتها در مدارس صورت گرفته، اما این موفقیتها، انتظارات جامعه را برآورده نکرده واین موضوع درک مشترکی است که بین آحاد جامعه و مسئولین مربوطه وجود دارد.
بطحایی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم بر تربیت دانش آموزان دارای مهارت، گفت: تقویت مهارتهای مختلف در دانش آموزان یک مطالبه ملی است که آموزش وپرورش دولت ۱۲ با جدیت این رویکرد را دنبال میکند.
وزیر آموزش وپرورش، تصریح کرد: مهارتهایی که سبک زندگی ایران اسلامی را تقویت میکند، اولین هدف نظام تعلیم و تربیت در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ خواهد بود، البته این موضوع بدان معنا نیست که آموزش مهارتهای مذکور در محتواهای آموزشی مدارس وجود ندارد، بلکه با این روش مکمل، آنچه در درسها آموزش داده میشود با سرعت بیشتری محقق و در دانش آموزان نهادینه مکی
وی ادامه داد: آنچه باید بیش از پیش به آن پرداخته شود، آموزش مهارت تفکر، گفت: وگوکردن، مداراکردن و تحمل دیگران است که امروزه جامعه از آن رنج میبرد، ما در این زمینه خواستار همکاری همه دلسوزان نظام تعلیم وتربیت هستیم.
عضوکابینه تدبیر وامید، تقویت مهارتهای پایه در دانش آموزان را دومین هدف آموزش وپرورش در سال تحصیلی جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: با هدف کارآفرینی مهارتهای حرفهای در دانش آموزان تقویت میشود و در «طرح ایران مهارت» حدود ۵۰۰ مهارت برای آموزش به دانشآموزان در دستور کار آموزش و پرورش قرار میگیرد و دانش آموزان در یک فرجه ۲ تا ۲۰ ساعته، با کمترین تجهیزات، مهارتهای مذکور را فرا میگیرند و آماده ورود به بازار کار وعرصه کارآفرینی خواهند شد.
وی ادامه داد: آموزش «مهارتهای منجر به اشتغال» سومین هدف نظام تعلیم وتربیت در سال تحصیلی جدید است، در این راستا با استفاده از تجارب خوب حاصله در دهه ۷۰ که منجر به ایجاد هنرستانهای کاردانش، با هدف کم کردن فاصله آموزشها با نیاز بازار کار شد، این مهارتها در مدارس تقویت میشود.
وزیر آموزش وپرورش، اظهار کرد: تحقق شعار هر دانش آموز حداقل یک مهارت نیازمند همکاری همه نهادها و دستگاههای ذی نفع از جمله مشارکت جدی بخش خصوصی است، بنابراین استفاده از بخش خصوصی اگر زمانی انتخابی بود، امروزه ضروری به نظر میرسد.
وی ادامه داد: دولتیها باید مسیر فعالیت بخشهای غیردولتی را در حوزه فنی وحرفهای هموار کنند تا با ترغیب بخش غیردولتی، اهداف نظام تعلیم وتربیت در حوزههای مهارتی محقق شود، بنابراین رویکرد امروز آموزش وپرورش استقبال از آموزشهای مهارتی با مشارکت بخش خصوصی است.
گفتنی است؛ امضای تفاهم نامه همکاری در بخش فنی و حرفهای بین وزارتخانههای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین رونمایی از کتاب طرح ایران مهارت از حاشیههای این مراسم بود.