ضرورت گسترش دولت الکترونیک
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، دولت الکترونیک با هدف استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور استفاده از خدمات دولتی در تمام اوقات از روز تعریف شده است، به عبارت دیگر دست یاری دهندهای برای دولتمردان در راستای ارائه تسهیلات و خدمات به افراد است.
تشکیل دولت الکترونیکی، ضروریترین اقدام دولتها برای کاربرد فناوری اطلاعات(IT) در جامعه است. زیرا از این طریق میتوان در فرآیند های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سرعت بخشید و از سوی دیگر شهروندان به استفاده از ابزار دیجیتالی در تعاملات اجتماعی پیرامون شان پی می برند.
شهروندان، بنگاههای اقتصادی و موسسات دولتی میتوانند از طریق دولت الکترونیک فعالیتهای گوناگونی نظیر پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، انجام فعالیتهای مالی و اعتباری و ده ها موارد مشابه دیگر را به سادگی و با صرف کمترین زمان و هزینه در اختیار متقاضیان قرار دهند.
گفتنی است آیین نامهی اجرای دولت الکترونیک در ایران قدمتی ۱۵ ساله دارد که طبق این آییننامه دولت مکلف میشود خدماتش را به صورت غیر حضوری به مردم ارائه دهد ولی متاسفانه تاکنون به صورت واقعی اجرا نشده است.
در این میان دو نهاد رسمی شامل شورای عالی اداری و شورای اجرایی فناوری اطلاعات فرآیند اجرای دولت الکترونیک را برای تسهیل خدمات دهی فراهم کرده اند.
بنا بر اطلاع رسانیها با مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات امکان سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در دولت الکترونیک فراهم شد و تعرفه یک خدمت نیز در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسیده است.
همچنین هدف گذاریها برای تحقق 700 خدمت با دسترسی و ارایه الکترونیکی در وبگاه های دولت ، تحقق 640 خدمت در مرحله تعاملی و با امکان ارسال اطلاعات از طریق فرم های الکترونیکی و ارایه 400 خدمت تراکنشی از دیگر برنامه های توسعه دولت الکترونیک در این دولت است.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد فاز اول پروژه دولت الکترونیک در مرداد ماه سال جاری به بهره برداری رسیده که طی آن ۵۱ دستگاه دولتی با ارائه ۴۴۰ خدمت الکترونیکی میپردازند و خبرها حاکی از بهره برداری از فاز دوم این طرح در بهمن ماه سال جاری است.