تنها 37 درصد از "بازار افغانستان" در اختیار ایران است
به گزارش سرویس بین الملل جابر انصار در همایش شناخت بازارهای صادراتی صنعت پلاستیک ایران به عراق و افغانستان گفت: افغان ها به جای استفاده از کالاهای دیگر کشورها تمایل بیشتری به استفاده از کالای ایرانی دارند.
به گفته وی، افغانستان به آبهای آزاد راه ندارد؛ اما از لحاظ راه ژئوپلتیکی، موقعیت بسیار خوبی دارد، از این رو ایران میتواند از این ویژگی برای ارتباط با سایر کشورها استفاده بهینه کند.
رایزن اقتصادی سفارت افغانستان با تاکید بر مطلب یادشده افزود: جذابیتهای دو کشور برای یکدیگر به بازی برد-برد منتج میشود.
وی افزود: 35 تا 37 درصد بازار 300 میلیون دلاری افغانستان به ایرانیان اختصاص دارد، اما متاسفانه ارسال کالاهای ایرانی تنها به غرب و جنوب غرب افغانستان میرود.
انصار، زبان مشترک افغانستان و ایران را یک مزیت عنوان و اظهار کرد: با بهره گیری افغانستان از دانشگاههای ایران و همچنین متخصصان ایرانی، ایران میتواند برای سالها در این کشور حضور داشته باشد که از این طریق بین صنعتکاران افغانستانی و دانش پژوهان ایرانی وابستگی ایجاد میشود.
وی با اشاره به این که افغانستان نیازمند سرمایه گذاری است، یادآور شد: این کشور علاقهمند به استفاده از فناوریهای ایران است.
انصار با بیان این که قانون حمایت از سرمایهگذاری در افغانستان جوانترین قانون سرمایهگذاری در منطقه است، افزود: سرمایهگذار حق خروج 99 درصد سرمایه نقدینگی خود را دارد و از 50 درصد مالیات به مدت 10 سال معاف است؛ سرمایه گذار خارجی نیز می تواند از این بستههای تشویقی استفاده کند.
رایزن اقتصادی سفارت افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: صنعت پلاستیک صنعتی تک فازی نیست و چند مرحله دارد که فرصتی برای ایران است تا در این صنعت که حرفی برای گفتن دارد در سایر کشورها عرض اندام کند.
/