تولید مواد اولیه پلیمری افزایش مییابد/ دستیابی به بازار داخلی هدف سرمایه گذاران خارجی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد شاهدایی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، در مورد این نمایشگاه بیان کرد: یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست با حضور بیش از ۵۳۰ شرکت از ۲۳ کشور خارجی (۱۶ کشور اروپایی و هفت کشور آسیایی) و بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی در ۲۰ سالن برگزار میشود.
وی در ادامه افزود: زمینهی توسعه صنعت پتروشیمی در ایران با وجود منابع عظیم هیدروکربوری در کشور با هدف تامین نیازهای صنایع داخلی و حضور در بازارهای بین المللی از سالیان قبل آغاز شده است به طوری که این صنعت با بیش از نیم قرن فعالیت چندین برنامه توسعه را اجرا کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اعمال تحریمها علیه ایران، اظهار کرد: با تشدید تحریمهای ظالمانه رشد توسعه با کندی مواجه شد و با لغو تحریمهای بین المللی و تغییر فضای حاکم بر کسب و کار کشور پس از برجام روند توسعه صنعت پتروشیمی کشور مجددا سرعت گرفت.
شاهدایی با تاکید بر این که دوران پسابرجام دوران حیات مجدد صنعت پتروشیمی ایران بوده، تصریح کرد: این دوران موقعیت مناسبی را برای تکمیل زیرساختها و تامین الزامات مورد نیاز جهشی دیگر در توسعه صنعت پتروشیمی فراهم میکند. امید است این جهش موتور محرک تکمیل فرآیند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور مخصوصا صنایع پایین دستی پتروشیمی باشد.
وی با بیان این که مذاکرات و امضای تفاهم نامه با شرکتهای معتبر بینالمللی و همچنین از سرگیری حضور در بازارهای جهانی و دسترسی به منابع مالی خارجی از مهم ترین فعالیتهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از برجام است، اظهار کرد: با توجه به شرایط و گشایشهای نسبی حاصل از اجرای برجام و ابراز علاقه سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران و خصوصا در حوزههای مرتبط با صنعت پتروشیمی لازم است همه مسوولین و دستاندرکاران صنعت با اتخاذ راهبردهای مناسب از این فرصت استفاده کرده و زمینه ورود سرمایههای خارجی را چه به صورت مستقیم و یا تسهیلات فراهم کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد: هدف سرمایه گذاران خارجی در ایران عمدتا دستیابی به بازار، منابع طبیعی، ورود به بازار منطقه از طریق ایران، دسترسی به نیروی متخصص و استفاده از مشوقها است که باید با پیشبینیهای لازم در زمان عقد قرارداد و محبوب کردن قانون استفاده حداکثری از توانمندی داخل کشور ضمن این که سرمایه گذاران خارجی از مزایا برخوردار میشوند، زمینهی ارتقاء جایگاه فنی و تکنولوژی سازندگان داخل در حوزه صنایع بالا دستی و پایین دستی فراهم شود.
شاهدایی تصریح کرد: البته توسعه صنعت پایین دست و تکمیلی پتروشیمی نیازمند حمایت همه جانبه ارکان نظام و مخصوصا دولت است که از جمله آن میتوان به اصلاح نظام تعرفههای گمرکی روی محصولات وارداتی مشابه محصولات داخلی و یا اصلاح قوانین تشویقی برای فروش داخلی محصولات پتروشیمی مجتمعها اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاههای تخصصی صنعت پلاستیک منطقه میتواند ظرفیتها و توانمندیهای این صنعت را برای جهانیان عرضه کند و صنعتگران ایرانی را نیز با دستاوردهای روز دنیا آشنا کند. از سوی دیگر این نمایشگاه فرصتی است برای ارائه دستاوردهای جدید صنعت پلاستیک و عرصهای برای به نمایش گذاشتن نوآوریها و دستاوردهای فناوری این صنعت.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که نمایشگاه ایران پلاست فرصتی برای توجه ملی به قابلیتها و توانمندیهای این صنعت است، اظهار کرد: انتظار میرود که جامعه فعالان صنعت پلیمر ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این فرصت برای تبیین فرصتها، چالشها، توانمندیها و ارائهی راهکارها و رفع موانع استفاده کنند.
شاهدایی در انتها با بیان این که تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود ۷.۵ میلیون تن در سال است، گفت: با برنامهریزیهای کلان انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. همچنین در سال ۱۳۹۵ از ۱۶ میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه شده به بازار داخلی کشور بالغ بر چهار میلیون تن انواع محصولات پلیمری در اختیار صنایع پایین دست قرار گرفت. در حال حاضر عمده ترین این محصولات پلیاتیلنها و پلیپروپلین است که بالغ بر ۶۰ درصد مصرف کشور را شامل میشود.