اتحادیه جهانی کشتی، کشتی کلاسیک بانوان را تصویب کرد
کشتی کلاسیک بانوان و مقررات آن به تصویب هیئت رئیسه اتحادیه جهانی در آمد.
به گزارش گروه ورزشی و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، با پیگیری فدراسیون کشتی ایران، و پس از تایید اولیه "کمیسیون کشتیهای سنتی" و متعاقب آن، "کمیته اجرایی" اتحادیه جهانی کشتی، موضوع "کشتی کلاسیک بانوان" و ضوابط و مقررات آن، در دستور کار جلسه مورخ ۲/۶/۱۳۹۶ هیئت رئیسه "اتحادیه جهانی کشتی" قرار گرفت. در این جلسه پس از ارائه گزارش نماینده فدراسیون کشتی ایران در "کمیسیون کشتی و زنان" (خانم پناهیزاده)، بحثهای اولیهای از سوی برخی از اعضاء هیئت رئیسه مطرح شد که در نهایت با حمایت رئیس "کمیسیون کشتیهای سنتی" و روسای کنفدراسیونهای کشتی آفریقا، آسیا، اقیانوسیه، و اروپا، شیوه "کشتی کلاسیک بانوان" به عنوان یکی از شیوههای کشتی تحت پوشش "اتحادیه جهانی کشتی" به تصویب هیئت رئیسه رسید. بر این اساس این شیوه از کشتی بانوان میتواند، ضمن ارائه برنامه سالانه خود جهت درج در تقویم اتحادیه جهانی کشتی، همانند سایر رشتههای کشتی تحت نظر اتحادیه جهانی، فعالیتهای بین المللی خود را مطابق قوانین مصوب انجام دهد. همچنین در این جلسه کلیات ضوابط و مقررات مربوط به "کشتی کلاسیک بانوان"، به شرح ذیل اعلام و به تصویب هیات رئیسه "اتحادیه جهانی کشتی" رسید.
موضوع: قوانین و مقررات داوری کشتی کلاسیک بانوان
۱- لباس کشتیگیر عبارت است از:
الف: لباس بادی (قرمز- آبی) که از دو تیکه شامل شلوار رکاب دار و بالا تنه آستیندار، تشکیل شده است، و کلاه بادی که به لباس بادی آستین دار متصل بوده و کاملا موهای سر را پوشش میدهد.
ب: بلوزو شلوارک (قرمز- آبی) مناسب.
ج:گوشبند استاندارد کشتی، که فاقد هرگونه فلز و یا جسم سخت بوده و بروی کلاه بادی بسته میشود تا ضمن مراقبت از سر و گوشهای کشتیگیر، موجب نگه داشتن و ثبات کلاه بادی گردد.
د:کفش استاندارد کشتی.
تبصره:نحوه طراحی لباس کشتی، محل استقرار علامت اختصاری و پرچم کشورها، و شیوه انجام تبلیغات اسپانسرها بر روی لباس مذکور مطابق ضوابط جاری اتحادیه جهانی و فدراسیون کشتی خواهد بود.
موضوع: قوانین و مقررات داوری کشتی کلاسیک بانوان
۱- لباس کشتیگیر عبارت است از:
الف: لباس بادی (قرمز- آبی) که از دو تیکه شامل شلوار رکاب دار و بالا تنه آستیندار، تشکیل شده است، و کلاه بادی که به لباس بادی آستین دار متصل بوده و کاملا موهای سر را پوشش میدهد.
ب: بلوزو شلوارک (قرمز- آبی) مناسب.
ج:گوشبند استاندارد کشتی، که فاقد هرگونه فلز و یا جسم سخت بوده و بروی کلاه بادی بسته میشود تا ضمن مراقبت از سر و گوشهای کشتیگیر، موجب نگه داشتن و ثبات کلاه بادی گردد.
د:کفش استاندارد کشتی.
تبصره:نحوه طراحی لباس کشتی، محل استقرار علامت اختصاری و پرچم کشورها، و شیوه انجام تبلیغات اسپانسرها بر روی لباس مذکور مطابق ضوابط جاری اتحادیه جهانی و فدراسیون کشتی خواهد بود.
۲- زمان کشتی در هر مسابقه، دو تایم دو دقیقهای، با ۳۰ ثانیه استراحت میان ۲ تایم خواهد بود.
۳- اگر یکی از کشتیگیران در منطقه اصلی تشک، زودتر در حالت خطر قرار گیرد پل و یا زاویه شانه و پشتش، فاصلهای کمتر از ۹۰ درجه با تشک داشته در این حالت سه ثانیه مکث داشته باشد، با ضربه فنی بازنده کشتی خواهد بود (مجری یا مدافع). در شرایطی که هریک از کشتی گیران در حالت خطر قرار گیرد، داور وسط با سه حرکت دست، ۳ ثانیه را شمارش میکند و پس از تایید قاضی و رئیس تشک، ضربه فنی را اعلام میکند.
۴- اگر قبل از مکث ۳ ثانیه در حالت خطر، کشتی گیری ضربه فنی شود بازنده کشتی خواهد شد.
۵- زمانی که یک کشتیگیر در حالت خطر قرار میگیرد، داور بلافاصله شروع به شمارش مینماید و در صورتی که کشتیگیر در حالت خطر قرار گرفته، ضربه فنی شود و یا از حالت خطر خارج شود، داور امتیاز قطعی فن را اعلام میکند.
۶- هر فنی که منجر به پل رفتن حریف توسط مجری شود و متعاقب آن به مدت ۳ ثانیه حریف بر روی پل یا حالت خطر باقی بماند، ضربه فنی محسوب میشود. فنونی که از حالت سرپا اجرا میشود، اگر حریف در منطقه اصلی تشک به پل برود، ۴ امتیاز داشته و فقط در شرایطی که مجری موفق شود حریفش را ۳ ثانیه در حالت خطر نگه دارد و یا ضربه فنی نماید، پایان کشتی توسط داور، با تایید رئیس تشک اعلام میشود اما اگر در اثر اجرای فن، حریف روی هوا چرخش داشته باشد و به پل نرود و در خاک فرود بیاید، تنها دو امتیاز به مجری تعلق میگیرد و کشتی ادامه پیدا خواهد کرد.
۷- اگر کشتیگیر، در منطقه ایمنی تشک، در موقعیت خطر قرار گیرد، در صورتی که شروع فن در حالت خاک بوده باشد، فقط دو امتیاز به مجری فن تعلق میگیرد و کشتی در وسط تشک، در حالت سرپا ادامه خواهد داشت اما اگر در حالت سرپا مجری حریف را در خارج از تشک به پل ببرد، ۴ امتیاز دریافت کرده و کشتی در وسط تشک در حالت سر پا ادامه خواهد یافت.
۸- فرار از فن و فرار از تشک، با اخطار برای مدافع و یک امتیاز برای مجری، همراه خواهد بود.
۹ - فرار از فن و فرار از تشک، اگردر حالت سرپا انجام شود، علاوه بر اخطار برای مدافع، و یک امتیاز برای کشتیگیر مجری، کشتی در وسط تشک در حالت سر پا ادامه خواهد یافت اما اگر در حالت خاک، فرار از فن و فرار از تشک صورت گیرد، علاوه بر اخطار برای مدافع و یک امتیاز برای مجری، ادامه کشتی در حالت خاک خواهد بود.
۱۰ -اختلاف امتیاز برای پایان کشتی پنج امتیاز است.
۱۱- امتیازات فنون: یک، دو و چهار امتیاز خواهد بود.
الف: خاک کردن حریف ۲ امتیاز
ب: بیرون رفتن پا یک امتیاز
ج- در صورتیکه اجرای فن مجری، منجر به کسب امتیاز شود، و بلافاصله پس از کسب امتیاز بدلیل بدلکاری مدافع خاک شود، یک امتیاز از دست خواهد داد.
د- کلیه فنونی که منجر به پل رفتن حریف شود، در صورتی که در شرایط پل، حریف کمتر از ۳ ثانیه مکث داشته باشد، ۲ و یا ۴ امتیاز برای مجری فن به همراه خواهد داشت.
تبصره ۱: کلیه فنونی که مجری برای به پل کشیدن حریف، ابتدا خود در موقیعت پل قرار میگیرد (کمتر از ۳ ثانیه) و سپس حریف را به پل میکشد، ۲ یا ۴ امتیاز برای مجری به همراه خواهد داشت. (در این شرایط مجری امتیازی از دست نخواهد داد، مثل اجرای فن بارانداز)
تبصره ۲: در صورتی که اجرای فن مجری، با بدلکاری حریف همراه شده و کشتیگیر مجری، ۳ ثانیه بر روی پل مکث داشته باشد، مکث کشتیگیر مجری ضربه فنی محسوب شده و کشتی به نفع کشتیگیر بدلکار خاتمه مییابد.
تبصره ۳: در صورتی که کشتیگیر مجری و بدلکار هر دو همزمان بر روی پل ۳ ثانیه مکث داشته باشند، کشتی به نفع کشتیگیری که آخرین اجرای فن را داشته با ضربه فنی خاتمه خواهد یافت.
۱۲ - اجرای کلیه فنون صحیح که مدافع بیتعادل شده، و بر روی تشک فرود میآید، (بدون قرار گرفتن در حالت خطر)، یک امتیاز برای مجری به همراه داشته و کشتی ادامه پیدا خواهد کرد.
۱3- در صورتی که، کشتیگیری برای اجرای فن ریسک کند و بدون عکسالعمل حریفش، در داخل تشک به حالت خاک فرود بیاید، کشتی بدون دادن هر گونه امتیازی قطع شده و در وسط تشک در حالت سرپا ادامه خواهد یافت.
تبصره: اگر مجری در منطقه ذون ریسک کند و در منطقه ایمنی تشک، بدون عکسالعمل مدافع فرود بیاید، یک امتیاز از دست خواهد داد. در صورتی که مجری تظاهر به اجرای فن نماید (Simulation) و در حالت خاک فرود بیاید، ۲ امتیاز از دست خواهد داد.
۱۴- مراحل جرائم کمکاری: کشتیگیر کم کار در مرحله اول تذکر میگیرد، و با قطع کشتی به وی تذکر داده میشود؛ و در برگه داوری V. نوشته میشود اما در مرحله دوم، اگر همان کشتیگیر مجدداً کم کار شد، کشتی قطع و یک امتیاز به کشتیگیر مهاجم و یک پاسیو به کشتیگیر مدافع تعلق میگیرد. (P). در این حالت توسط داور، برای ادامه کشتی در خاک و یا سر پا، از کشتیگیر مهاجم سوال میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *