موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «آموش و پرورش» چه گفتند؟/ بطحایی چه گفت؟
به گزارش گروه سیاسی ، روز سه شنبه 24 مرداد سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم اولین فردی بود که سوابق و برنامه هایش توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و موافقان و مخالفان وزارت وی در وزارتخانه آموزش و پروش نظرات خود را درباره وی بیان کردند.
برنامههای بطحایی مدون و قابل اجراست
ولیالله داداشی در موافقت با محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مهمترین رکن جامعه آموزش و پرورش است، متولی تعلیم و تربیت و فرهنگسازی در جامعه وزارت آموزش و پرورش است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش نیازمند تحولات محیطی است که این موضوع در برنامههای پیشنهادی بطحایی وجود دارد، بنابراین از مخالفان تقاضا دارم به برنامههای وزیر توجه کنند.
داداشی با بیان اینکه اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش نیاز امروز جامعه است، گفت: ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش و ارتقاء سطح معیشت معلمان بسیار مهم و قابل اهمیت است زیرا معلمان در حال حاضر در شرایط نامناسب اقتصادی هستند و خوشبختانه وزیر پیشنهادی با برنامه وارد میدان شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تأکید بر اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه مدون و قابل قبولی برای اداره این وزارتخانه دارد، افزود: جذب نیروی انسانی نیز در آموزش و پرورش مهم است، همچنین تأمین منابع مالی برای ارتقاء کیفیت آموزش بسیار ضروری است، هرچند که در حال حاضر آموزش و پرورش کیفیت محور نیست.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد برنامههای وزیر پیشنهادی تمرکز بر اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی است، تصریح کرد: ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت و توسعه فناوری اطلاعات از ضروریات این وزارتخانه است.
بطحایی تمام سلسله مراحل دبیری و مدیریتی را طی کرده است
محمد بیرانوندی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موافقت با وی ضمن آرزوی توفیق برای دولت دوازدهم و تشکر از تلاشهای دو وزیر پیشین گفت: همه به درستی میدانیم که مردم از همه کاستیها و کمکاریهای برخی وزرا، مدیران و دستگاهها در دولت یازدهم آگاهی داشته و به برخی از فرصت سوزیها کاملا آگاه بودند.
نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت بر این باورند که اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش رخ دهد حتما نیاز به عزم ملی دارد که در این رابطه عزم ملی یعنی همت و حمایت همگان، مجلس و ریاست جمهوری.
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اظهارات رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در سخنان خود در پیشگاه مردم و نمایندگان ملت آموزش و پرورش را مهمترین و بزرگترین وزارتخانه این کشور خواند و گفت این وزارتخانه مهم را به دست کسی میسپارم که از وی خواستهام در این دستگاه تحول ایجاد کند.
عضو مجمع نمایندگان استان لرستان خطاب به رئیس جمهور افزود: بنده به عنوان یکی از همراهان دولت و مسئول ستاد شما در استان لرستان میگویم فرمایش شما مورد اعتماد ما است.
وی با اشاره به سوال نمایندگان در خصوص اینکه دولت چه میزان از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حمایت میکند، تصریح کرد: بنده به عنوان رئیس کمیته آموزش و پرورش با استناد به سخنان رئیس جمهور در خصوص اینکه بزرگترین و عریضترین وزارتخانه، وزارت آموزش و پرورش است میگویم که در آینده تحول در این حوزه ایجاد میشود.
بیرانوندی با اشاره به توانمندیها و پتانسیل محمد بَطحایی گفت: در زمینه ویژگیهای شخصی آقای بطحایی باید به اخلاق و ادب و اهل تعامل بودن وی اشاره کرد اما در حوزه سوابق کاری وی باید گفت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم معلم پرورشی بوده و هم معلم کلاس درس که این مسئولیتپذیری تا معاونت و مدیریت آموزش و پرورش و حتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش نیز ادامه دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری تقاضای فرهنگیان تصریح کرد: مطالبه فرهنگیان بیش از هر چیزی در خصوص انتخاب وزیر آموزش و پرورش این بود که فردی برگزیده شود که از جنس فرهنگیان باشد؛ یک میلیون فرهنگی اعلام کردند کسی که توانایی مدیریت بر این وزارتخانه را دارد تنها آقای بطحایی است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محمد بطحایی به خوبی میداند که راه تامین نیروی انسانی در بدنه وزارت آموزش و پرورش چیست، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نیازهای فرهنگیان در حوزه معیشت مطلع بوده و اقدام وی در سال94 یعنی 112درصد رشد حقوق فرهنگیان از دغدغههای ویژهای بود که به سرانجام رسید.
رد پایی از بطحایی در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد
جبار کوچکینژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: وزارت آموزش و پرورش حساسترین وزارتخانه است که کوچکترین اشتباه در آن بزرگترین خساراتها را در پی دارد زیرا 13میلیون دانشآموز همانند رودی در جریان هستند که زمان اجازه توقف آن را نمیدهد لذا نباید کمترین خطایی در آن صورت گیرد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رئیس جمهور برای معرفی بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش افزود: ایشان تنها وزیری است که همه عمر خود را در این وزارتخانه صرف کرد و تلاش بسیار زیادی برای کسب تجارب مختلف به کار گرفت؛ حال به نظر میرسد با انتخاب ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش شاهد کمترین اشتباهات در این وزارتخانه باشیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، معلم، مدیر و کارشناسی کارآزموده است و به بسیاری از قوانین تسلط کامل دارد؛ اگر نگاهی به برنامه پیشنهادی وی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در برنامههای ایشان توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامههای پنجم و ششم توسعه وجود دارد.
وی یادآور شد: رئیسجمهور وعده داد که به حوزه آموزش و پرورش کمک کند تا مشکلات این وزارتخانه رفع شود این در حالی است که مجلس نیز کمیتهای تشکیل داده تا با همکاری این وزیر بتوان بسیاری از معضلات فرهنگیان را رفع کند.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان درباره مشکلات فرهنگیان تأکید کرد: بازنشستگان فرهنگی و دستمزد ناچیز معلمان ابتدایی از جمله مواردی است که امروزه فرهنگیان با آن دست و پنجه نرم میکنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: وزیر آموزش و پرورش در برههای از زمان مدیر واحد آموزشی بوده که قطعا نسبت به سرانه مدارس حساس است از سوی دیگر وی در اوایل انقلاب مدیر پرورشی بوده که میتواند دغدغه این حوزه را نیز درک کند.
وی افزود: ناگفته نماند که در برنامه ارائه شده وزیر آموزش و پرورش به بحث اقتصاد آموزشی اشاره شده که راهکاری برای متحول کردن این بخش در نظر گرفته شده؛ همچنین ساماندهی نیروی انسانی نیز از دیگر موارد اشاره شده در برنامههای وزیر پیشنهادی است.
کوچکینژاد با یادآوری سوال برخی از نمایندگان در مورد حضور وزیر پیشنهادی در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان تأکید کرد: در برههای از زمان تحقیق و تفحصی از صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفت که بنده رئیس کمیته این تحقیق و تفحص بودم، اکنون کل گزارش آن آماده شده که بعد از رأی اعتماد به وزیر گزارش را به هیأت رئیسه تحویل داده تا نسبت به آن رسیدگی صورت گیرد اما ناگفته نماند که در این گزارش هیچ رد پایی از تخلفات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد.
رئیس فراکسیون رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من روز گذشته نیز گزارشی از دیوانمحاسبات اخذ کردم که در این گزارش نیز هیچگونه تخلفی از سوی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کمک به فرهنگیان است؛ این در حالی است که بسیاری از افراد طی نامههای مختلف خواستار انتخاب آقای بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش بودند لذا امیدواریم مجلس به ایشان رأی مثبت دهد.
کارنامه بطحایی در حوزه آموزش موفق بوده است
فرهاد تجری در موافقت با وزیرپیشنهادی آموزش وپرورش، گفت: متاسفانه آموزش و پرورش به جهت اینکه غرق در مشکلات عدیدهای است شاید نتواند یک برنامهریزی مدون را پیگیری کند تا بتواند افقی را در جهت توسعه آموزش و پرورش و همچنین در رفع مشکلات معیشتی و توسعه فضاهای آموزشی و توجه و تمرکز بر مدارس ترسیم کند.
نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمبود اعتبارات داده شده به وزارت آموزش و پرورش که یکی از دغدغههای مدیران مختلف در وزارت آموزش و پرورش است و نداشتن مهندسی نیرویانسانی و عدم تهیه یک نقشه راه برای استفاده از نیروهای متخصص در سازمان وزارت آموزش و پرورش یکی از دیگر مشکلات جاری در این وزارتخانه است.
وی تصریح کرد: بسیاری از شما برخورد کردید با پزشکان، مهندسین، افراد صاحب فن و صاحب نظر فنی در حوزه وزارت آموزش و پرورش که به جای استفاده بهینه از این افراد در جایگاههایی مورد استفاده قرار میگیرند که هیچ تخصصی با دانشهای آنان ندارد.
تجری افزود: ضعف در ساختار پذیرش نیروی انسانی و بحث حقالتدریسیها به عنوان نیروهای تحمیلی که هرچند به جهت نیازمندیهای کار به وزارت آموزش و پرورش به جهت اضطرار و بدون توجه به تخصص و دانش آنها جذب میشود و این درحالی است که این نیروها در بدنه نیروهای آموزش و پرورش رسوخ میکنند.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ادامه داد: تقریبا نحوه پذیرش و برنامهریزی در این حوزه ضعیف است، نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی از دیگر مشکلات کنونی وزارت آموزش و پرورش است.
نماینده مردم قصر شیرین افزود: در نهایت باید وزیری را انتخاب کرد که مراحل مدیریتی را پله به پله طی کرده باشد تا بتواند با آسیبشناسی صحیح، یک نگاه منطبق بر چالشها و ضعفها داشته باشد؛ حوزه آموزش و پرورش با جمعیت مخاطب گستردهای که دارد، حوزه ریلگذاری استعدادها و تربیت جوانان نسل آینده کشور به شمار می آید لذا می طلبد این حوزه از نظر اعتبارات به صورت خاص و ویژه مورد توجه قرار بگیرد.
نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: امروز اجرای دقیق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است که دغدغه جامعه فرهنگی و بزرگان نظام ما و یکی از مطالبات مجلس شورای اسلامی است که باید به آن پرداخته شود و این امر میسر نمیشود مگر وزیری در رأس این وزارتخانه قرار بگیرد که به این امورات اشراف کامل داشته باشد.
وی تصریح کرد: مدیریت دانشگاه فرهنگیان متأسفانه در چندساله گذشته به صورت سرپرست اداره میشود و یک مدیر قاطعی نیامده است که این وضعیت را ساماندهی کند؛ این در حالی است که اگر مدیریت فعلی توانایی دارد و اگر ندارد نباید وزارتخانه با سرپرست اداره شود.
تجری افزود: بطحایی کارنامه موفقی در حوزههای آموزشی داشته است، سامانبخشی حقوق و دستمزد کارکنان رسمی، قراردادی و حقالتدریسی از فعالیتهای وی بوده که در زمان معاونت پشتیبانی و منابع انسانی، وزارت آموزش و پرورش ایشان انجام داده است و موجب انضباط مالی در این حوزه شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ادامه داد: بحث معیشتی فرهنگیان و حقوق و دستمزد این اقشار یکی از دغدغههای جامعه فرهنگی کشور و همچنین از مطالبات مجلس شورای اسلامی است که با آمدن بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با توجه به اینکه در حوزه اداری و مالی، وزارت آموزش و پرورش اشراف کامل دارند و هم در سازمان برنامه بودجه در چندین سال گذشته مشغول خدمت بوده است و از ظرفیت و حمایت نوبخت و سازمان برنامه بودجه برخوردارهستند بنابراین یقینا در این حوزه میتوانند مؤثر باشند لذا آمدن ایشان میتواند فرصتی برای این بخش باشد.
وی ادامه داد: تأسیس مراکز رفاه، مراکز نگهداری همراهان بیماران صعبالعلاج در برنامههای قبلی ایشان بود؛ در برنامههایی که برای صدارت آموزش و پرورش نیز موجود است، بحث بومی گزینی نیروی انسانیست که از سال آینده انشاالله شاهد ورود عزیزان و جلوگیری از خروج مناطق محروم از نیروی آموزشی خواهیم بود.
نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس در پایان یادآورشد: ایشان بحث نظام رتبهبندی فرهنگیان را در مرحله اول به نحو صحیح اجرایی کردند در مرحله دوم نیز هیچ کس بهتر از ایشان نمیتواند به واسطه اینکه معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بوده و نقش اساسی در تدوین این نظام رتبهبندی داشته است، این روند را در مرحلهای بد نیز هدفمند کند.
شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین
قاسم جاسمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با اینکه بنده به عنوان موافق چند وزیر پیشنهادی نیز ثبتنام کرده بودم اما امروز قرعه به نام آقای بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افتاد که در مخالفت با وی صحبت کنم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات و معضلاتی در کشور ما در طول این چند سال گذشته به ویژه در زمان وزارت دکتر فانی و دانش آشتیانی اتفاق افتاد که ذهن اکثر نمایندگان و مدیران را آزرده خاطر کرد.
وی افزود: مهمترین، وزینترین و تأثیرگذارترین وزارتخانه آموزش و پرورش است که از نظر کمی و کیفی در روند تعلیم وتربیت موثر واقع شده است.
جاسمی با بیان اینکه خدومترین و شریفترین انسان ها به عنوان معلم در این وزارتخانه حضور دارند، خاطر نشان کرد: بیش از یک میلیون نفر به عنوان معلم و مربی در این وزارتخانه مشغول فعالیت هستند و پاکترین و صادقترین دختران و پسران نجیب ایران اسلامی به عنوان دانشآموز در این وزارتخانه تعلیم و تربیت خواهند یافت.
این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش انسانهای بزرگ و تأثیرگذاری هم در کشور داریم و هم روشنیبخش جهان هستند همچون پروفسور ریاضیدان خانم مریم میرزاخانی که اخیرا بدرود حیات گفتند؛ همه این افراد تربیت شدگان نظام آموزش و پرورش این کشور هستند که توسط معلمان ما تعلیم و تربیت شده اند و در بخشهای مختلف در ایران و جهان مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه از نقاط ضعف و قابل تأمل وزارت آموزش و پرورش میتوان به شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین اشاره کرد، افزود: این سند، سندی مادر برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در آموزش و پرورش است که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده است.
جاسمی با بیان اینکه اجرای این سند تحول نیازمند فراهم آمدن زیرساختهای مورد نیاز است، خاطر نشان کرد: متأسفانه بدون توجه به این زیرساختها اجرای آن آغاز شده است و آسیبهای جدی را به نظام آموزش و پرورش وارد کرد.
وی افزود: عدم گفتمان سازی برای اجرای سند تحول یکی دیگر از نقاط ضعف وزارتخانه است چرا که اجرای این سند نیازمند همراهی و همفکری تمام دستگاههاست که برای تحقق آن باید از ظرفیت های مختلف از جمله رسانه ملی نیز در این زمینه حداکثر استفاده را کرد اما متأسفانه این گفتمان سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی از مفاد این سند نیز ندارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش، مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان است، افزود: معلمان از سختیها و تبعیضها رنج می برند و این مشکلات بر روی عملکرد معلمان تأثیر منفی گذاشته و انگیزه آنها را به حداقل رسانده است که در برنامه وزیر پیشنهادی برنامه مشخصی برای حل این مشکل مشاهده نمی شود.
جاسمی با بیان اینکه کنکور یکی از مشکلات اصلی امروز آموزش و پرورش است، تصریح کرد: برخی از آموزشگاههای سودجو همواره تلاش میکنند که این پدیده تلخ را فرا روی آموزش و پرورش قرار دهند و اجازه ندهند که آموزش و پرورش به رسالت تربیتی خود بپردازد که برای حل این مشکل راه حل مشخصی از سوی وزیر پیشنهادی ارائه نشده است و وزیر باید در آینده پاسخگو باشد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه در آموزش و پرورش دنیا از ظرفیتهای فناوریهای جدید حداکثر استفاده را به عمل میآورند، گفت: متأسفانه هنوز تعداد قابل توجهی از مدارس کشور فاقد این فناوریها هستند و به شبکههای ارتباطی متصل نیستند از این رو نمیتوانند از آخرین یافتههای علمی دنیا استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کتابهای درسی عنصر اصلی تعلیم و تربیت هستند، ادامه داد: حجم و محتوای کتابهای درسی و تناسب محتوا با شرایط سنی و نیازهای جامعه مورد اعتراض دانش آموزان و والدین آنها است و دانش آموزان از حجم زیاد کتاب های درسی گلایهمند هستند که برای بازنگری و تجدید محتوای کتابهای درسی مبتنی بر سند تحول باید برنامهریزی لازم صورت گیرد.
این نماینده مجلس دهم افزود: توجه و تکریم جامعه به ویژه آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور مبنی بر همگرایی وزیر پیشنهادی در موضوع صندوق بازنشستگی و سایر موضوعات -که دل بسیاری از فرهنگیان را آزرده خاطر کرده است- بنده را ترغیب کرد که در مخالفت با وزیر پیشنهادی سخن بگویم.
وی تأکید کرد: در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی توجه به رفاه، معیشت و منزلت معلمان، مربیان و کارکنان آموزش و پرورش بسیار کمرنگ است چرا که آنچه باعث شده تا امروز شاهد ناکارآمدی این وزارتخانه با اهمیت باشیم عدم توجه به دغدغهها و عدم تأمین آرامش خاطر فرهنگیان است که بیانگر مدیریت ضعیف در رأس این وزارتخانه بوده است و لذا توجه به توانمندی فرد مورد نظر در این جایگاه و آن هم در دوران اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری است که امیدواریم وزیر آینده به درستی از عهده آن برآید.
جاسمی در ادامه تصریح کرد: امروز فرزندان این کشور پس از فارغ التحصیل شدن قدرت خلاقیت و کارآفرینی موثر در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را نداشته و علیرغم صرف هزینههای گزاف و گذراندن بهترین دوران عمر خود در نوجوانی و جوانی بیبهره از اشتغال و ناامید از زندگی هستند لذا خواستار اصلاح سیستم اداری به ویژه مدیریتی در سطح کلان در مناطق و استانها هستیم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز بزرگترین نگرانی رهبرمعظم انقلاب و ملت ایران شرایط و وضعیت نوجوانان و جوانان کشور است که به دلیل بیکاری علاوه بر هدررفت استعدادشان به عنوان سرمایههای گرانبهای کشور بعضا در توسعه آسیبهای اجتماعی هزینههای گزافی به کشور تحمیل نموده است.
وی خاطر نشان کرد: در عصر دانش محوری، ریشه این نابسامانی چیزی جز سطح پایین کیفیت آموزش و پرورش نبوده است بنابراین هر آنچه به این جایگاه توجه داشته باشیم کم است. همچنین پیگیری رفع مشکلات و تعیین تکلیف مربیان حقالتدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی که در عسر و حرج هستند باید مورد توجه وزیر آینده قرار گیرد.
وی افزود: در کمیسیون که هم آقای فانی و هم دانش آشتیانی حضور داشتند علیرغم شعارهایی که داده میشود مبنی بر اینکه ما سیاسی برخورد نمیکنیم اما شاهد این بودیم که فردی که در آموزش و پرورش تربیت شده بود و مدارج عالی را داشت و توانسته بود به عنوان یک فرماندار کلانشهر در یک استان مشغول به فعالیت شود متأسفانه با تغییر و تحولاتی که در دولت صورت گرفت زمانی که وی به آموزش و پرورش بازگشت از او نه تنها به عنوان یک معلم ساده استفاده نکردند بلکه در شهرکهای اقماری آن استان به عنوان انباردار مورد استفاده قرار گرفت.
وی ادامه داد: در استان کرمانشاه که ما حضور داریم فضای سیاسی در آموزش و پرورش بسیار بالا است و افرادی که لایق و شایسته بودند و توانستهاند سنگر تعلیم و تربیت را به درستی حفظ کنند و ارتقاء دهند را بازنشست و خانهنشین کردند اما انتظار ما این است که آقای بطحایی اگر توانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد در این موضوعات تجدیدنظر کند و فضایی را ایجاد کند که از قابلیت و ظرفیت مناسبی که در آموزش و پرورش وجود دارد استفاده شود و اجازه ندهیم که افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کرده و شرایطی چند گانه را در آموزش و پرورش برای ما رقم بزنند.
فرهنگیان در شرایط بحرانی هستند
محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم، ضمن تشکر از برخی وزرای دولت دوازدهم اظهار داشت: بنده مخالف آقای بطحایی نیستم و ارزش ایشان را به خوبی می دانم.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنده خود را از خانواده آموزش و پرورش می دانم وقتی حقوق کارکنان آموزش و پرورش را با دیگر ادارات مقایسه می کنم، خود را شرمنده فرهنگیان می دانم. آنها در سختی زندگی می کنند و حداقل امکانات را در اختیار دارند که این مسئله نشان دهنده عملکرد ناموفق وزرای گذشته است.
وی تصریح کرد: آیا آقای بطحایی برنامه ای برای رفع نیازمندی های فرهنگیان دارد؟ فرهنگیان در شرایط بحرانی هستند، با این وضعیت و شکاف موجود در آموزش و پرورش، وزیری نیاز است که به سهم طلبی ها کلمه "نه" بگوید. آیا این وزیر چنین شرایطی را دارد؟
بیگلری با بیان اینکه آقای بطحایی معاون پشتیبانی آموزش و پرورش بوده اند و از مشکلات فرهنگیان مطلع هستند، گفت: با حقوق یک میلیون و پانصدهزار تومان آیا می توان پاسخگوی نیاز زندگی بود؟ آیا اگر وزیر شوید، برنامه خاصی برای فرهنگیان دارید؟ نیاز فرهنگیان در شرایط کنونی پرداخت پاداش پایان خدمت، افزایش حقوق، تعیین تکلیف وضعیت نیروهای قراردادی، حق التدریسی، نهضتی و دیگر گروه ها را دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این سوال که آیا برای افزایش سرانه مدارس در مناطق محروم برنامه خاصی دارید؟ گفت: آیا برنامه های ارائه شده توسط شما قابلیت اجرایی شدن دارند و می دانید که 30 درصد از کلاس های درس در مناطق محروم، باید بازسازی شوند؟ و در غیر این صورت باید منتظر حوادثی مانند حادثه شین آباد بود.
وی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشته باشیم یک وزیر به عنوان وزیر آموزش و پرورش تمام مشکلات این وزارتخانه را برطرف کند، گفت: همه وزرا باید به خاطر آینده ایران اسلامی عزیز، کمک کنند و در آموزش و پرورش نیز همانند وزارت بهداشت می طلبد که یک طرح تحولی اجرا شود تا سرانه های مختلف در این وزارتخانه افزایش پیدا کند. 90 درصد از معلمان نیازمند کمک هستند.
بیگلری با اشاره به اینکه از مدارس در مناطق مختلف بازدید کنید تا بدانید این مدارس در چه شرایطی هستند و معلمان و دانش آموزان چگونه در این مدارس تدریس و تحصیل می کنند، ادامه داد: کتاب های درسی با نیازهای روز جامعه و ادامه تحصیلات عالیه همخوانی ندارند و آیا برای حل رتبه بندی معلمان که خود این طرح را شروع کرده اید، اما نیمه تمام باقی مانده است، فکری دارید؟
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا برای فارغ التحصیلان دانشکده های فنی برنامه دارید؟ وزیری را می خواهیم که به تمامی سوالات پاسخگو باشد، مدیران مدارس از جیب خود پول آب، برق و دیگر خدمات مدارس را پرداخت می کنند.
به گزارش خانه ملت وی با بیان اینکه حقوق مدیران مدارس و کارکنان پایین است و به همین دلیل انگیزه چندانی برای انجام امور ندارند، بیان کرد: آیا برای افزایش حقوق آنان برنامه ای دارید؟ با توجه به حضور 73 درصدی مردم در انتخابات که سهم بزرگی از آن را اهل تسنن برعهده داشتند، از میان آنها هیچ مدیرکلی در وزارت آموزش و پرورش دیده نمی شود. اهل سنت انتظار دارند که از آنها به عنوان وزیر، فردی مورد استفاده قرار میگرفت، این مسئله به جز در وزارت نفت به لطف آقای زنگنه و وزارت خارجه به لطف آقای ظریف مورد دیگری ندارد.
بیگلری افزود: دانشگاه فرهنگیان در حال تعطیلی است و اگر اکثر نمایندگان از عملکرد این دانشگاه ناراضی هستند، برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان چه برنامه ای دارد؟
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکل وزارت آموزش و پرورش مالی است، خاطرنشان کرد: با حضور در معاونت پشتیبانی این وزارتخانه با مشکلات آموزش و پرورش آشنا شده اید، در این شرایط وزیر شدن جگر شیر می خواهد؛ آموزش و پرورش در دوره آقای فانی و شما نسبت به چند سال گذشته عملکرد بهتری داشته است.
اجرای الگوی ایرانی اسلامی در مدارس/ توسعه عدالت آموزشی و پرورشی
سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم با بیان اینکه امروز مفتخرم که پس از حضور میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری نظر ریاست محترم جمهور را نسبت به خود برای هدایت و اداره وزارت بزرگ آموزش و پرورش جلب کنم، گفت: لازم میدانم از تمامی وزرای سابق آموزش و پرورش که زحمات زیادی در این عرصه کشیدهاند قدرانی و تشکر کنم و امیدوارم بتوانم با جلب نظر شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی توفیق خدمت در این عرصه را داشته باشم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم بنیان اقتصادی آموزش و پرورش را بر پایه نفت دانست و یادآور شد: دانش آموزانی که امروز به مدرسه ای میروند که بنیان آن بر نفت استوار است، روزی فارغ التحصیل خواهند شد که دیگر نفتی برای صادرات وجود ندارد، بنابراین باید آنچنان مهارت، کاردان و کارآفرین تربیت شده باشند که تحقق این مسئله نیاز به آموزش و پرورشی قدرتمند و به روز دارد.
وی با اشاره به سوابق خدمتی خود در آموزش و پرورش گفت: امروز با سه دهه حضور در آموزش و پرورش از معلمی تا معاونت وزیر، خود را در معرض رأی شما نمایندگان عزیز قرار می دهم و در شرایطی دعوت رئیس جمهور را قبول کردم که در سطوح مختلف مدیریتی آموزش و پرورش از ضعف و خلأهای موجود در این نظام آموزشی کاملا مطلع هستم.
بطحایی با بیان اینکه برای تحقق خواسته های مقام معظم رهبری از نظام آموزشی و همچنین تحقق برنامه های سند چشم انداز، نیازمند منابع بالایی در این بخش هستیم، تاکید کرد: آموزش و پرورش باید با حمایت شما نمایندگان مجلس به اولویت اصلی نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود.
وی ادامه داد: علی رغم همه مشکلات موجود در سیستم آموزشی کشور معلمان و فرهنگیان، همگان به معجزه امید معتقدند و عزم راسخ داریم که مدرسه ای که مورد انتظار سند تحول آموزش و پرورش است، محقق شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم با برشمردن ویژگی های مدرسه مورد انتظار سند تحول آموزش و پرورش، خواستار همکاری و همراهی تمامی نمایندگان مجلس و درگیری عاطفی تصمیم سازان در حوزه آموزش و پرورش برای تحقق این مهم شد و ادامه داد: اجرای الگوی ایرانی اسلامی در مدارس جمهوری اسلامی و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی از برنامه های ما در سند تحول به شمار می آید که باید این مسئله در دولت دوازدهم پیگیری شود.
بطحایی افزود: معلمان مهمترین رکن آموزشی سند تحول هستند و برای هر تحولی در نظام آموزشی نیاز به همدلی و همراهی آنان داریم.
وی تاکید کرد: اگر ما به استقبال آینده نرویم غافلگیر خواهیم شد و در مواجهه با آینده در حوزه محتواسازی به شدت نیاز به متخصصان و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش داریم و در این مسیر ضرورت همراهی معلمان و به روز بودن اطلاعات این عزیزان بیش از پیش مورد نیاز است.
بطحایی ادامه داد: در این مسیر پشتوانه مهمی چون حمایت و تائیدات رهبر معظم انقلاب، پشتیبانی بی دریغ رئیس جمهور و اعضای هیات دولت، توجهات مستمر نمایندگان و به ویژه برنامه ششم توسعه، ظرفیت سرشاری را برای تحقق برنامه ها حاصل می کند.
وی با بیان اینکه 11 هدف محوری مبنای اصلی برنامه آموزش و پرورش دولت دوازدهم است، یادآور شد: حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم کردن الزامات اجرایی برای آن یکی از اهداف محوری آموزش و پرورش دولت دوازدهم است که در ذیل این هدف برنامه های مختلفی پیشنهاد شده اما مهم ترین آن تشکیل شورای ملی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهیه و تدوین تمامی زیر نظامات سند تحول آموزش و پرورش که 3 زیر نظام آن به تصویب رسیده و ابلاغ شده و 3 زیرنظام دیگر آن باقی مانده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: پایش و ارزیابی مستمر اجرایی گام های سند تحول توجه به منابع انسانی در دو بخش توانمندسازی حرفه ای و ارتقاء معیشت توسعه فعالیت های فرهنگی، آموزشی و پرورشی برخی از مهم ترین برنامه ها در ذیل هدف بزرگ آموزش و پرورش است.
وی باز طراحی فعالیت های تربیتی و فوق برنامه براساس الگوی تربیت متوازن با تاکید بر تربیت اسلامی دانش آموزان، تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب، طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی و ملی کشور، استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی در سطوح مختلف تحصیلی یکی دیگر از مهم ترین ذیل هدف های بزرگ آموزش و پرورش عنوان کرد.
بطحایی با بیان اینکه یکی دیگر از مهم ترین هدف های پیشنهادی در برنامه توسعه عدالت آموزشی و پرورشی است، اظهار کرد: طراحی و استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت، تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان مناطق محروم، مرزی و عشایری، انسداد مبادی بی سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل و در نهایت توسعه برنامه های سوادآموزی بزرگسالان و رفع موانع موجود در دستورکار وزارت آموزش و پرورش است.
وی توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش را از جمله اهداف دیگر وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: توسعه و تقویت برنامه های درسی و تربیتی و اقتصاد آموزش و پرورش تحت عنوان افزایش بهره وری از دیگر اهداف و برنامه های وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم است.
بطحایی با بیان اینکه بهبود کیفیت فضا و تجهیزات، توسعه و تقویت آموزش های دانش آموزان دارای استعداد و نیازهای ویژه از جمله اهداف دیگر وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم است، ادامه داد: مشارکت عمومی، بهره مندی هوشمندانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی از برنامه هایی بوده که وزارت آموزش و پرورش بر آن تاکید دارد و به نمایندگان تقدیم شده است.
وی با اشاره به اینکه در چارچوب سند تحول بنیادین برای رفع مشکلات آموزش و پرورش برنامه هایی پیش بینی شده است، تصریح کرد: برای برخی دیگر از برنامه ها که از حیث سنخیت با برنامه های تقنینی تفاوت داشت وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم برنامه های اجرایی را پیش بینی و عملیاتی می کند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: بنده به عنوان فردی که نزدیک به 35 سال در حوزه آموزش و پرورش فعالیت کرده ام، یقینا باور و اعتقاد دارم که آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از تمامی ظرفیت های کشور استفاده کند.
بطحایی با تأکید بر جلوگیری از توجه به حاشیه ها در آموزش و پرورش ادامه داد: پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش باید ملاک باشد؛ همچنین تمرکز بر مأموریت محض آموزش و پرورش که رسالت اصلی این وزارتخانه است باید مد نظر وزیر آموزش و پرورش و مدیران این وزارتخانه باشد.
وی افزود: هرآنچه که موجب ایجاد حاشیه برای آموزش و پرورش است قطعا به موضوعی ضد آموزش و پرورش تبدیل می شود تعامل و هماهنگی با نمایندگان مجلس شرایط پیشبرد برنامه های آموزش و پرورش را فراهم می کند و بدون تعامل و هماهنگی با نمایندگان مجلس امکان تحقق اهداف در این وزارتخانه وجود ندارد.
بطحایی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش نماینده 1 میلیون 700 هزار نفر معلم شاغل و بازنشسته در دولت است و با صراحت و افتخار اعلام می کنم که از سن 19 سالگی تاکنون در تمامی رده ها و در سطوح صف و ستاد در آموزش و پرورش در بخش های اداری، آموزشی و تربیتی حضور داشته ام و از چالش ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش اطلاع دارم.
وی با اشاره به تجربه کاری اش در سازمان برنامه بودجه گفت: تمام تلاش خود را برای ارتقاء جایگاه معلمان که به عنوان اصلی ترین عامل در تحول نظام آموزش هستند به کار خواهم برد.
بطحایی تصریح کرد: قبل از پذیرش کاندیداتوری برای وزارت آموزش و پرورش قول مساعدت از آقای نوبخت برای پیشرفت امور گرفتم البته آقای نوبخت نیز خود یک آموزش و پرورشی است و اظهار داشتند به لطف خدای متعال در دوره دولت دوازدهم، از حیث اعتبارات و برنامه ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کابینه دوازدهم یادآور شد: امیدوارم شایستگی بنده برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار گیرد و با رأی بالای خود موقعیت و مقبولیت این وزارتخانه را در دولت و تمامی سازمان ها حمایت کرد اما در هر صورت تابع تشخیص نمایندگان است.