طرح شاپرک چیست ؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی ( شاپرک )یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکتهای PSP بوده است.
شاپرک استانداردسازی پرداختهای کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت، بازتوزیع سرمایهگذاریهای انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانهها را میسر میسازد
در حال حاضر، مدیریت و بهرهبرداری از پایانههای فروش عمدتاً توسط شرکتهای PSP انجام میشود که به صورت سنتی از یک سو با بانکها طرف قرارداد بوده و از سوی دیگر، با پذیرندگان پایانههای فروش (POS) مرتبط هستند.
از اهداف اصلی تشکیل شاپرک می توان به کنترل و نظارت در شبکه پرداخت کشور، ایجاد ساز و کار یکسان برای فعالیت شرکتها،استاندارد سازی خدمات قابل عرضه، هدایت به سمت استفاده بهینه از منابع، گسترش بازار ابزارهای کارتی، افزایش سطح امنیت شبکه، مدیریت ریسک وافزایش رضایت مصرف کننده را نام برد.
می توان از شاپرک به عنوان یک شرکت خصوصی مستقل نام برد که در اسفند سال ۸۹ براساس مصوبه شورای پول و اعتبار شکل گرفت اما مقدمات اجرایی آن از آذرماه سال ۹۰ آغاز شد که در نهایت این شرکت در ۱۰ دی سال گذشته با مشارکت بانک مرکزی و شبکه بانکی تاسیس شدتا نظام پرداخت یکپارچه مبنی بر کارت را در کشور سروسامان دهد.
این شبکه پردازش تراکنشهای پذیرفته شده روی پایانههای متعلق به شرکتهای پیاسپی را انجام داده و و در نهایت با شرکت تولید کننده تراکنش PSP تسویه حساب را انجام خواهد داد.
بنابراین میتوان گفت ، شاپرک همانند شتاب ولی این دفعه برای شرکتهای PSP فعالیت خواهد کرد.
به طور کلی شبکه شاپرک قرار است تراکنشهای پذیرفته شده روی پایانههای متعلق به شرکتهای پیاسپی را انجام داده و و در نهایت با شرکت تولید کننده تراکنش PSPتسویه حساب را انجام خواهد داد.