با ۲۳ ساعت کار در روز هم خسته نمیشوم!
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی سریال شهرزاد، مصطفوی درباره حرفه مدیری تولید گفت: مدیر تولید جانشین تهیهکننده است، یعنی کسی که به عنوان امین تهیهکننده در یک پروژه حضور دارد و تمام شرایط و امکانات را برای اینکه یک فیلم در آرامش پیش برود، فراهم میکند.
وی با اشاره به اینکه در دوره کاریاش پروژههای سخت زیادی داشته؛ بیان کرد: در کارهایی که انجام دادهام، از آثاری چون «جدایی نادر از سیمین»، «گناهکاران»، «فروشنده»، «گینس»، سریالهایی که با آقای فخیمزاده کار کردهام تا سریالهای مناسبتی و سریال «شهرزاد». ولی چون من با کارم زندگی میکنم و از آن لذت میبرم، واقعا هیچکاری برایم سخت نبوده است.
مدیر تولید «فروشنده» ادامه داد: تنها چیزی که یک کار را برای من سخت میکند، حاشیهّهایی است که باعث سخت پیش رفتن آن میشود وگرنه لفظ خود کار هیچوقت من را اذیت نمیکند. شاید باورتان نشود در شهرزاد تنها ۶ روز از عید را کار نمیکردم، یعنی حتی روزهایی که کل تیم سرکار نبودند، من همچنان مشغول بودم. روزهایی بوده که ۲۰ تا ۲۳ ساعت کار کردهام ولی اصلا خسته نمیشوم!
مصطفوی درباره این زمان طولانی و دلایلش برای حضور در این کار عنوان کرد: حس خوبی که از جلو رفتن کارها پیدا میکنم، برایم ارزش زیادی دارد. برای مثال تصور کنید کارها و هماهنگیهای یک لوکیشن انجام شده و قرار است گروه برای کار بروند، اما دقیقه 90 برنامهها جور نمیشود. در این شرایط هماهنگ کردن لحظه آخری خیلی کار لذت بخشی است.
او افزود: خیلی اتفاق هیجانانگیزی است و وقتی هم کار به نتیجه مطلوب میرسد، حس خیلی خوبی پیدا میکنم، حسی که برای من بارها و بارها این اتفاق افتاده و هربار بعد از انجام کار و رسیدن به نتیجه حال خوبی پیدا کردهام. باید بگویم ما مانند آتشنشانهایی هستیم که شاید هر روز در ایستگاه، فوتبال بازی کنیم، اما وقتی یکبار میتوانیم آتشی را خاموش کنیم، حال خوبی که بدست میآوریم از یک ماه فوتبال بازی کردن هم بیشتر است.
این مدیر تولید با اشاره به اینکه همزمان چند پروژه نداشته و ترجیح میدهد تمرکزش را روی یک پروژه بگذارد، بیان کرد: درمدت زمانی که سر پروژه «شهرزاد» بودم، دست کم ۶ فیلم پیشنهاد شد که از این تعداد برخی از آنها را خیلی دوست داشتم حضور داشته باشم، اما به دلیل تعهد کاری که در شهرزاد داشتم، آنها را قبول نکردم.
مصطفوی در بخشی از صحبتهایش به فضای دوستانهای که در پروژه «شهرزاد» بود، اشاره کرد و گفت: درباره لوکیشینها هم با توجه به اینکه بعضی از محلها از فصل اول بود، همانها را پیگیری و متقاعد کردیم تا دوباره کار را برای فصل دوم ادامه دهیم. لوکیشنهای جدید را هم پیدا کردیم و از راههای مختلف پیگیریهای آنها را انجام دادیم تا گروه بتوانند کار کنند.
او درباره استفاده از ساختمان وزارت امور خارجه به عنوان لوکیشن نیز توضیح داد: آقای دکتر ظریف لطف زیادی داشتند و چند روز بعد از اینکه فروشنده اسکار گرفت، توانستیم هماهنگی ساختمان وزارت امور خارجه را انجام دهیم تا در آرامش کامل فیلمبرداری کنیم. در مجموع با توجه به شرایطی که داریم، کار کردن در این مقطع تاریخی واقعا کار مشکلی است. به هرحال فضایی که مربوط به دهه 30 و 40 باشد نداریم و اگر کمکهای آقای فیضآبادی مدیر شهرک سینمایی غزالی نبود، قطعا به این راحتی نمیتوانستیم کار کنیم، چون ایشان ساختمانها و بخشهای مختلف شهرک غزالی را برای کار در اختیار ما گذاشتند.
مدیر تولید سریال «شهرزاد» با بیان اینکه برای بودن در این شغل در ابتدا باید آرامش داشت، بیان کرد: تمرکز و تخصص هم اهمیت زیادی دارد. متاسفانه برخی این اشتباه را دارند که فکر میکنند مدیر تولید کسی است که باید هزینهّها را کم کند. من مخالف این حرف هستم؛ من میگویم مدیر تولید کسی است که بتواند آرامش را در گروه ایجاد کند و فضای آرامی را برای اعضا به وجود بیاورد که همه بتوانند کار کنند. تفاوت مدیر تولید حرفهای با مدیر تولید غیرحرفهای در این است که مدیر تولید غیرحرفهای پنج هزار تومان خرج نمیکند ولی ۵۰ هزار تومان ضرر میدهد، اما مدیرتولید حرفهای پنج هزار تومان را خرج میکند که آن ۵۰ هزار تومان را ضرر ندهد.
او درباره حساب و کتابهای مالی پروژهها نیز گفت: گاهی به طنز میگویم که مدیر تولید مانند زن خانهدار است که تهیهکننده هم همسر اوست و مبلغ مشخصی را به او می دهد و میگوید این هزینهای است که تا یک ماه آینده داری و باید با برنامهریزی آن را خرج کنی!
این مدیر تولید در پاسخ به این سوال که «مدیرهای تولید با وجود حجم بالای کار معمولا افراد در سایه هستند نظر خودش درباره این شرایط چیست» تاکید کرد: همیشه مدیر تولید قلب تپنده یک پروژه است. معتقدم که در حق مدیران تولید در ایران جفا میشود، یعنی برخی از مدیران تولید در ایران حکم مدیر تدارکات را دارند، در صورتیکه مدیر تولید یکی از تصمیمگیرندهّهای اصلی یک پروژه است. یک مدیر تولید خوب میتواند پروژهای را به عرش ببرد و یک مدیر تولید بد هم میتواند پروژه را به فرش برساند.
او ادامه داد: به جرات میگویم که یک مدیر تولید غیرحرفهای میتواند پروژهای را به زمین بزند. در این میان برخی از تهیهکنندهّها با این نگاه که کار مدیر تولید تنها هماهنگی است، تصور میکنند میتوانند کار را خودشان انجام دهند، درصورتیکه مدیر تولید باید یک روانشناس خوب بوده و از حال و اوضاع همه اعضای گروه باخبر باشد تا بتواند فضا را از نظر روحی برای همه آماده کند. مدیر تولید خوب باید بتواند رابطهّهای خوبی را ایجاد کند و بداند در لحظهای که بحرانی به وجود آمده، چطور با آرامش آن را مدیریت کند.