فعالیت ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سطح کشور
به گزارش گروه جامعه ،حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزههای علمیه خواهران با اشاره به اینکه جشنوارههای علمی نشاط و شادی مضاعفی را به دنبال دارد، اظهار کرد: جامعهالزهرا(س) در حقیقت با حمایتها، پشتیبانیها، هدایتها و ایستادگیهای آیتالله شرعی(ره) توانست به جایگاه کنونی برسد اما نه فقط در این مجموعه بلکه در هیچ بخشی از کشور و حوزه نتوانسته ایم حق این شخصیت علمی را ادا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه جشنوارههای علمی نشان از نتیجه مطلوب فعالیتهای حوزههای علمیه خواهران است، اضافه کرد: بیشتر خواهران برگزیده در این جشنواره در مرکز تربیت مدرس حوزههای علمیه خواهران تحصیلات خود را سپری کردهاند که این دستاورد نشان از توفیق الهی و توجه درست برنامهریزان است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران خاطرنشان کرد: یکی از ضروریترین نیازهای حوزههای علمیه خواهران و برادران تقویت بنیه علمی اساتید است، نظام آموزشی حوزههای علمیه در کنار بسیاری از ویژگیهای شاخص، استادمحوری را دنبال میکند به همین علت تربیت در کنار استاد شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه اساتید دینی در گذشته بر گردن طلاب حق پدری و مادری داشتند، تصریح کرد: با توجه به ضرورتهای درست، نظام های آموزشی را در حوزهها تغییر دادهایم به همین علت گاهی برخی اساتید در طول سال با طلاب آشنایی ندارد، هر چند نباید در این حوزه دچار افراط شویم اما وجود این تفریط سبب میشود اساتید از کارکرد اصلی خود دور شوند.
جمشیدی یادآور شد: تا کنون برای نظامهای آموزشی تربیتی جایگزینی درنظر گرفته نشده است در حالی که سهم استاد در تزکیه مقدم بر تعلیم است؛ اساتید باید در عمل، گفتار و تعلیم خود به رضای خداوند متعال توجه داشته باشند، این افراد نمیتوانند نسبت به مشکلات اخلاقی و فکری طلاب بی توجه باشند.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی حوزه با دیگر نظامهای آموزشی باید تفاوتهای مشخصی داشته باشد، عنوان کرد: باید از مرید و مرادبازی پرهیز کرده اما اینکه نسبت به رکن اصلی ارتباط استاد با طلاب بیتوجه باشیم نادرست است؛ اگر انقلابی ماندن و بودن دغدغه بزرگان دینی است باید نسبت به اساتید توجه داشته باشیم چرا که تضمین انقلابی ماندن حوزه وابسته به حرکت اساتید حوزههای علمیه در عمل و نظر است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با تاکید بر اینکه طلاب از اساتید خود الگوبرداری میکنند، اظهار کرد: ارتقاء علمی و کیفی حوزههای علمیه در سایه ارتباط مطلوب اساتید و طلاب محقق میشود؛ هر چند اندیشمندان و علمای خواهر بسیاری در طول تاریخ برای ترویج علم تلاش کردهاند اما تا کنون حوزههای علمیه خواهران نسبت به برادران سهم چندانی در تولید علم نداشتهاند.
وی از آغاز فعالیت مدارس علمیه خواهران از دهه ۴۰ یاد کرد و ادامه داد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعهها گسترش مطلوبی داشتهاند و اکنون نزدیک به ۵۰۰ مدرسه علمیه با هزار فارغالتحصیل و ۸۰ هزار شاغل به تحصیل در سطح کشور فعالیت دارند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران توسعه تحصیلات تکمیلی را از ماموریتهای مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برشمرد و گفت: کرسیهای آزاداندیشی با حضور داوران، منتقدان، اساتید برجسته و طلاب در حوزههای علمیه خواهران مورد توجه قرار گرفته است، برای رسیدن از کرسیهای آزاداندیشی به تولید علم، نیازمند پردازشهای علمی در حوزههای خواهران هستیم.
وی با اشاره به فعالیت ۳۵۰ هسته پژوهشی با محوریت اساتید و ۶۵۰ هسته پژوهشی با محوریت طلاب در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران افزود: امیدواریم با این فعالیتها بتوانیم در عرصه تولید علم به نتایج گستردهتری برسیم.