نبود استراتژی حلقه مفقوده تفکیک وزارت خانهها / خارج شدن تجارت خارجی از بن بست با ورود به wto
مجیدرضا حریری در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در ارتباط با طرح تفکیک وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیدگاه بخش خصوصی راجع به این جداسازی، گفت: در جلسهای که اخیرا در اتاق بازرگانی برگزار شد، اکثریت اعضا بر شتاب زده عمل نکردن دولت و مجلس برای تفکیک این وزارتخانه تاکید کردند.
وی ادامه داد: به اعتقاد من تفکیک و یا ادغام مسئله مهمی برای به حرکت درآمدن چرخ این بخش از اقتصاد کشور نبوده و در حال حاضر مهمترین موضوع ترسیم نقشه راهی برای روبه جلو حرکت کردن این وزارتها است، به این معنا که تمامی اجزای وزارتخانه باید ابزار پیشبرد یک برنامه مدون در این حوزه باشند.
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت،معدن و تجارت در گذشته تجربه تفکیک و ادغام را داشته که تمامی این اقدامات با شکست روبهرو بوده است که علت این شکست به عدم داشتن استراتژی روشن برمیگردد به همین علت به صورت کلی بخش تجارت و بازرگانی ایران باید متولی واحدی داشته باشد.
وی تصریح کرد: در چند سال اخیر سهم ایران از کیک تجارت جهانی روند نزولی را طی کرده و این نشان دهنده آن است که به اکثر تعرفهها به صورت یک جانبه نگاه میشود به این ترتیب که در دولت یازدهم قرار بر آن شد که تعداد طبقات تعرفه را از 8 به 6 تعرفه کاهش دهد اما شاهد آن هستیم که حمایتهایی به نفع صنعت و نفت صورت میگیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که سرمایهگذار خارجی به تشویق و تبلیغات سرمایهگذاری در کشورهای جهان توجهی نمیکند افزود: سرمایهگذاران خارجی و داخلی تمرکز خود را روی آمارهای و معیارهایی مانند شفافیت، آزادی اقتصاد و آمارهایی از این قبیل خواهد گذاشت، لذا ایران به دلیل کمرنگ بودن این معیارها سهم بسیار ناچیزی در جذب سرمایهگذار دارد.
وی تاکید کرد: حوزه سرمایهگذاری در ایران بسیار ضعیف بوده و عملکرد قابل قبولی نداشته، اظهار کرد: در چند سال اخیر عملا سرمایهگذاری قابل توجهی در بخشهای داخلی صورت نپذیرفته که علت عمده آن مناسب نبودن فضای کسبوکار کشور است.
حریری با اشاره به تاخیر در پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (wto)، تصریح کرد: با توجه به کاستیها و تاخیر در پیوستن به سازمان تجارت جهانی به نظر میرسد در سالهای آینده، تجارت خارجی ایران با مشکلات بسیاری روبهرو شود و حتما به بن بست خواهد رسید.