برنامههای آموزش وپرورش درخصوص سند ۲۰۳۰ از دستورکار خارج شده است
وزیرآموزش و پرورش بر فراهم سازی شرایط مناسب از سوی مدیران استانی برای ایجاد حداکثر رضایت مندی مردم در موسم ثبت نام، تأکید کرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ، صبح امروز فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استانهای سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنرتهران برگزار شد، با اشاره به حضور حداکثری مردم درانتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، گفت: این حضور مؤثر مردم درصحنههای مختلف، باعث میشود تا دشمنان نظام و انقلاب نتوانند علیه کشور ایران، توطئه کنند، وظیفه مسئولان نیز آن است که به پاس حضور مردم، جان فشانی کرده و خدمات شایستهتری به آنها ارائه دهیم.
وی با اشاره به فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس خطاب به مدیران استانی، تصریح کرد: باید به همه مدیران در سراسرکشور سفارش کنید تا رفتار مناسبی با مردم داشته باشند و شرایط را به گونهای مدیریت کنند تا حداکثر رضایت مندی برای مردم حاصل شود.
عضوکابینه تدبیر وامید به ارائه گزارشی از برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامههای میان مدتی که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مختص فعالیت ۸ تا ۹ ماه باقی مانده از دولت یازدهم بود که باتوجه به زمان ورود به وزارت آموزش وپرورش، بسیاری از کارهای بودجه برنامه ششم توسعه پیشتر برنامه ریزی شده بود، ولی باز هم با همکاری خوبی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم هم در بندهای برنامه ششم و هم در لایحه بودجه سال ۹۶ آموزش وپرورش، احکام خوبی را در بحث اعتبارات اخذ کنیم.
وی ادامه داد: با رایزنیهای صورت گرفته با سازمان برنامه وبودجه، توافق شده است تا تمهیداتی در ابتدای سال صورت گیرد که طی آن کسریهای آموزش وپرورش به گونهای مدیریت شود تا آن جا که امکان دارد به انتهای سال کشیده نشود و متناسب با اعتبارات، برنامه ریزی انجام گیرد.
دانش آشتیانی تدوین زیرنظامها و تهیه نقشه راه سند تحول را از دیگر برنامههای کوتاه مدت آموزش وپرورش اعلام کرد و گفت: در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال تصویب زیرنظامهای باقی مانده هستیم، ولی روند تصویب، به دلیل حساسیتهای قانونی، با کندی مواجه است.
وی به لایحه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر گردیده، نظام حقوقی معلمان براساس صلاحیتهای حرفهای از نظام حقوقی کارمندان اداری جدا شود، این امر درکارگروههای مختلف ستادی در حال انجام است در حال حاضر، آیین نامههای مربوط به آن تهیه شده و در آیندهای نزدیک نیز به تصویب خواهد رسید.
وزیرآموزش وپرورش تقویت ساختار پژوهشی وزارتخانه را از دیگر برنامههای کوتاه مدت آموزش وپرورش عنوان کردو افزود: به دنبال آن هستیم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی تفکیک شود ودرزیرمجموعه حوزه ستاد قرارگیرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جایگاه علمی وحقوقی آن نیز ارتقا یابد.
عضوکابینه تدبیر وامید با بیان اینکه باز بینی رویههای مدیریتی در آموزش وپرورش در دستورکار قرار دارد، تصریح کرد: در این حوزه با واگذاری اختیارات به استانها و مناطق در پی آن هستیم تا تصدی گری از ستاد و استانها به مناطق ومدارس منتقل شود، در این حوزه، مهمترین مسئله آن است که از بهترین نیروها باید در مدیریت مدارس و در کلاسهای درس استفاده شود و استانها هم باید در این زمینه با برگزاری دورهها وکارگاههای آموزشی، به تحقق این هدف مهم کمک کنند، به دلیل آن که اگر مدیر مدرسه آشنا به مسائل آموزشی نباشد، ارتقای کیفیت صورت نمیگیرد.
وی بحث «بیمه مناسب» را از دیگر اقدامات آموزش وپرورش در طی این مدت ۸ ماه ذکر کرد و گفت: در کارگروه «امور رفاهی و معیشت» عنوان شد که بحث بیمه از مواردی است که میتواند برای معلمان خدمات خوبی را به دنبال داشته باشد.
دانش آشتیانی با بیان این که به دلیل انباشت بدهی بیمه در گذشته، نمیتوانستیم با شرکتهای بزرگ بیمهای قرار داد ببندیم، عنوان کرد: با پرداخت مطالبات شرکتهای بیمه گر، توانستیم شرکتهای بیمهای بزرگ را مجاب به عقد قرارداد با آموزش وپرورش کنیم و در نظرداریم تا از طریق سه شرکت بیمه ایران، بیمه معلم و بیمه دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهای استانی را برای معلمان انجام دهیم تا در پرتوی رقابت شرکتهای بیمه گر بتوانیم خدمات مطلوب تری را به فرهنگیان عزیز ارائه دهیم.
عضوکابینه تدبیر وامید اصلاح آیین نامه هدایت تحصیلی را از دیگر برنامههای آموزش وپرورش عنوان کرد و گفت: با آسیب شناسی اجرایی هدایت تحصیلی در سال گذشته، اشکالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح، آیین نامه جدید برای اجرا به استانها ابلاغ شد و امیدواریم که استانها با همکاری مشاورین مدارس بتوانند اجرای این طرح را به خوبی مدیریت کنند.
وی با اشاره به سرانه پرداختی مدارس در سالهای گذشته، اظهارکرد: در قانون بودجه سال ۹۶، حکمی را آورده ایم که براساس آن، اگر تخصیص صورت گیرد، وضعیت سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مدیران کل استانی نیز باید در مدیریت هزینهها به گونهای عمل کنند که سرانه مدارس با بیشترین افزایش، پرداخت شود.
وزیر آموزش وپرورش با بیان این که پس از فرمایش رهبری درخصوص سند ۲۰۳۰، تمام برنامههای آموزش وپرورش و دولت در باره این سند از دستورکار خارج شده است، خاطرنشان کرد: برنامههای آموزش وپرورش همواره براساس اجرای کامل سند تحول بنیادین تنظیم شده است وبرنامههای این وزارتخانه در سال ۹۶ هم براساس اولویت هایی همچون افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم با محوریت دوره ابتدایی و ارتقای کیفیت اعلام شده است.
دانش آشتیانی عدالت آموزشی را از مهمترین رویکردهای برنامه سال ۹۶، عنوان کرد و گفت: عدالت محوری و کاهش نابرابری ها، توجه به شاخصهای پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم کردن زیرساختها و اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت، هم چنین انسداد مبادی بی سوادی از رئوس برنامههای این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.
عضوکابینه تدبیر وامید «ارتقای کیفیت» را از اهداف اصلی سند تحول بنیادین در اجرای برنامههای آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: مهمترین مسئلهای که باید به آن پرداخته شود، تغییر نگرش و بینش در بحث یاددهی – یادگیری معلمان است به طوری که روشهای سنتی آموزش باید از مدارس حذف و به جای آن استفاده از فناوریهای نوین در دستور کار قرار گیرد و این امر زمانی محقق میشود که مدیر مدرسه و معلم به آن باور داشته باشند.
وزیرآموزش وپرورش با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در ۵ سال گذشته، گفت: باید در اجرای سند تحول بنیادین، مهارتهای زندگی هم به دانش آموزان آموزش داده شود واین زمانی اجرایی میشودکه بین حجم کتاب درسی وبرنامه ریزی آموزشی تقابلی نداشته باشد که این موضوع باید با مدیریت استان ها، صورت گیرد.
وی با بیان این که همه مشکلات آموزش وپرورش به یکباره قابل حل نیست، اظهارکرد: آموزش مهارتهای زندگی باید با تمرکز در دوره ابتدایی و پیش دبستانی صورت گیرد و این مدل باید در سایر مدارس نیز اجرایی شود.
دانش آشتیانی ادامه داد: برنامه ریزی درست واصولی باید برای مدرسه باشد، به همین دلیل باید با آسیب شناسی مشکلات مدرسه، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف صورت بگیرد و دراین راستا، مدیران استانی باید برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.
وی، توجه به «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» را از دیگر رویکردهای برنامه آموزش وپرورش در سال جدید، عنوان کرد و گفت: در بحث ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، اگر چه باید به دنبال افزایش حقوق معلمان باشیم، اما در کنار آن باید از ظرفیت علمی، فکری و اجتماعی معلمان در تصمیم گیریهای درون مدرسه نیز استفاده کنیم و این موضوع میتواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان کمک شایانی کند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دانش آشتیانی ادامه داد: برخورد اداری و کارمندی با معلمان از عواملی است که باعث شده تا به منزلت معلمان خدشه وارد شود و مدیران مدارس باید به گونهای شرایط را مدیریت کنند که کارهای آموزشی مدرسه فقط در شورای مدرسه و با حضور همه معلمان اجرایی شود ودر این صورت است که میتوانیم منزلت معلم را احیا کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید به بحث توسعه فناوری اطلاعات برای تحول در آموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: مفهوم توسعه فناوری اطلاعات این نیست که چند رایانه برای مدارس تهیه کنیم یا از سخت افزارهای رایانهای در کلاس استفاده کنیم، بلکه توسعه فناوری اطلاعات باید با تغییر در بینش و نگرش معلمان در ذهن آنها، شکل بگیرد، به گونهای که خود معلم همواره به دنبال استفاده از این فناوری در آموزش باشد.
دانش آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: از مدیران کل استانی انتظار داریم تا تمام برنامه ریزیهای استان را به گونهای مدیریت کنند تا اهداف کلان سند تحول بنیادین اجرایی شود و حتما در پایان هر سال نسبت به اجرای برنامههای خود مبتنی بر اجرای سند، ارزیابیهایی را انجام دهند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *