تیبا، پراید، تندر، پژو و سمند گران میشوند
رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت قیمت گذاری نمیکند بلکه دستورالعمل میدهد، دررابطه با خودرو تورم بخشی، کیفیت و بهره وری سه متغیری هستند که کاهش یا افزایش قیمت خودرو براساس آن تعیین میشوند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رضا شیوا امروز در نشستی خبری با بیان اینکه شورای رقابت در همه بازارهای انحصاری ورود خواهد کرد، اظهار کرد: در بحث رونق کسب و کار با موانع زیادی داریم که باید برداشته شود. یکی از این موانع مجوزها هستند که در برخی مواقع در انحصار گروه خاصی است که اجازه رقابتیتر شدن فضا را نمیدهد. یکی از وظایف ما نظارت بر مجوزهای کسب و کار است.
او درباره قیمت گذاری خودرو، بیان کرد: شورای رقابت دیروز تصمیم گرفت دستورالعمل تنطیم قیمت را یکسال دیگر برای خودروهایی که شامل دستورالعمل میشوند، تصویب کند.
او ادامه داد: ما دو گروه خودرو داریم، یک دست خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان که افزایش و کاهش آن بر قیمت کارخانه صورت میگیرد. زیرا هزینههای شماره گذاری، مالیات و بیمه جداگانه هستند که به ما ارتباطی ندارد.
شیوا درباره خصوصی سازی تصریح کرد: خصوصی سازی باید ادامه پیدا کند و شرکتها باید به بخش خصوصی واقعی که تولید را دوست دارند، واگذار شوند. یکی از وظایف ما راه اندازی تنظیم کنندههای بخشی است. در بخش مخابرات گرچه با اشکال، اما این رگولاتوری را داریم و باید برای بخشهای دیگر هم برقرار شود.
رئیس شورای رقابت افزود: دولت نباید سهامدار باشد و امیدواریم در دولت دوازدهم جراحیهای لازم در اقتصاد صورت بگیرد.
او درباره دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو که روز گذشته مصوب شده است، توضیح داد: خانواده پراید و تیبا 1.25درصد، پارس تندر 1.75درصد، خانواده پژو و سمند متوسط افزایش قیمت2.69 درصد افزایش قیمت خواهند داشت.
شیوا افزود: پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۵۰۸ از دستورالعمل قیمت گذاری خارج شدند.
رییس شورای رقابت توضیح داد: نرخ تورم بخشی ایران خودرو 6.1 بوده و تورم بخشی سایپا حدود ۶ درصد بوده است.
او با بیان اینکه شرکتها به دلیل بهره وری 2.5درصد جریمه شده اند، اظهار کرد: به دلیل بهره وری پایین از میزان افزایش قیمت2.5درصد به نفع مصرف کننده کسر شده است. همچنین درباره کیفیت نیز با استناد به برنامه کیفی وزارت صنعت استفاده کردیم. اگر شرکتها به ۷۰ درصد آن هدف رسیده باشند جریمه نخواهند شد، اما زیر آن جریمه خواهند شد که برخی از خودروها به همین دلیل افزایش قیمت کمتری داشته اند.
او درباره قیمت گذاری خودرو، بیان کرد: شورای رقابت دیروز تصمیم گرفت دستورالعمل تنطیم قیمت را یکسال دیگر برای خودروهایی که شامل دستورالعمل میشوند، تصویب کند.
او ادامه داد: ما دو گروه خودرو داریم، یک دست خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان که افزایش و کاهش آن بر قیمت کارخانه صورت میگیرد. زیرا هزینههای شماره گذاری، مالیات و بیمه جداگانه هستند که به ما ارتباطی ندارد.
شیوا درباره خصوصی سازی تصریح کرد: خصوصی سازی باید ادامه پیدا کند و شرکتها باید به بخش خصوصی واقعی که تولید را دوست دارند، واگذار شوند. یکی از وظایف ما راه اندازی تنظیم کنندههای بخشی است. در بخش مخابرات گرچه با اشکال، اما این رگولاتوری را داریم و باید برای بخشهای دیگر هم برقرار شود.
رئیس شورای رقابت افزود: دولت نباید سهامدار باشد و امیدواریم در دولت دوازدهم جراحیهای لازم در اقتصاد صورت بگیرد.
او درباره دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو که روز گذشته مصوب شده است، توضیح داد: خانواده پراید و تیبا 1.25درصد، پارس تندر 1.75درصد، خانواده پژو و سمند متوسط افزایش قیمت2.69 درصد افزایش قیمت خواهند داشت.
شیوا افزود: پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۵۰۸ از دستورالعمل قیمت گذاری خارج شدند.
رییس شورای رقابت توضیح داد: نرخ تورم بخشی ایران خودرو 6.1 بوده و تورم بخشی سایپا حدود ۶ درصد بوده است.
او با بیان اینکه شرکتها به دلیل بهره وری 2.5درصد جریمه شده اند، اظهار کرد: به دلیل بهره وری پایین از میزان افزایش قیمت2.5درصد به نفع مصرف کننده کسر شده است. همچنین درباره کیفیت نیز با استناد به برنامه کیفی وزارت صنعت استفاده کردیم. اگر شرکتها به ۷۰ درصد آن هدف رسیده باشند جریمه نخواهند شد، اما زیر آن جریمه خواهند شد که برخی از خودروها به همین دلیل افزایش قیمت کمتری داشته اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *