تفکیک پوچ با نداشتن نقشه راه / پیشنهاد بخش خصوصی: شکل گیری معاونت بازرگانی ریاست جمهوری
رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر انتزاع هدف جدید و باز تعریفی برای وزارت بازرگانی نداشته باشد مشکلی را برطرف نخواهد کرد گفت: انتزاع و یا ادغام اگر در شکلگیری اهداف مورد نظر قرار نگیرد هیچگونه تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد داشت، زیرا در گذشته این ادغام در مسیری که تعریف شده بود حرکت نکرده و نتیجه آن مطرح شدن دوباره تفکیک این وزارت خانه است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد لاهوتی در ارتباط با تاثیرات تفکیک وزارت صنعت،معدن و تجارت بر تجارت ایران اظهار کرد: تجمیعی که در سالهای گذشته دو وزارت خانه را به یک وزارت خانه تبدیل کرد، علی رغم اهدافی که برای کوچک سازی دولت، افزایش بهروری و یکپارچکی در تصمیمات وزارت خانه را دنبال میکرد، محقق نشد و توجه به موضوعات وزارت خانهای مانند توجه ویژه به صنعت و یا بازرگانی عملا بخشهای دیگر مرتبط به این وزارت خانه را معلق کرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی، افزود: به عقیده من انتزاع و یا ادغام اگر در شکلگیری اهداف مورد نظر قرار نگیرد هیچگونه تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد داشت زیرا در گذشته این ادغام در مسیری که تعریف شده بود حرکت نکرده و نتیجه آن مطرح شدن دوباره تفکیک این وزارت خانه است.
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که اگر انتزاع هدف جدید و باز تعریفی برای وزارت بازرگانی نداشته باشد مشکلی را برطرف نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: اگر قرار است وزارت بازرگانی به مانند گذشته عمل کند این ادغام در همان وقت جواب داده بوده و نیازی به ادغام نبود لذا مهمتر از ادغام و انتزاع بازتعریف این وزارتخانهها در هر حوزه است.
وی ادامه داد: بازتعریف این وزارت خانهها باید بتواند مجددا این قطاری که از ریل خارج شده را به راه اصلی خود بازگرداند و اختیارات وزارت بازرگانی درباره صادرات و بازرگانی به صورت مستقل باشد و تاثیرگذاری بخشهای دیگر از آن برداشته شود.
لاهوتی با بیان این که پیشنهاد بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تشکیل معاونت بازرگانی و صادرات ریاست جمهوری به صورت مستقل است، گفت: امروزه وزارت خانه در بخشهای سرمایه گذاری خارجی، مناطق آزاد هرکدام یک معاون و صادرات کالا، گمرک را دارد که نیاز به یک وزارت خانه مجزا داشته و میتواند زیر یک مجموعه قرار گیرند که پیشنهاد بخش خصوصی شکل گیری معاونت بازرگانی ریاست جمهوری و تصمیم گیری مستقل آن است.
رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی، تصریح کرد: وزارت بازرگانی جدید اگر قرار است احیا شود باید تمام دستگاههای تصمیم گیرنده در تجارت و بازرگانی کشور در این وزارت خانه ادغام شوند و عملا وزیر بازرگانی قادر به تصمیم گیری درباره تجارت خارجی (صادرات و واردات) بدون دخالت وزارتخانههای دیگر شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *