برای تعمیر موتور هواپیما مجوز نمی‌دهند چگونه برای فروش 100 هواپیما مجوز خواهند داد؟

12:01 - 11 تير 1396
کد خبر: ۳۲۴۶۱۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
امروزه بالغ بر یکصد موتور نیازمند تعمیر داریم که از ژنو یک تا الاتن مجوز تعمیر ۱۲ عدد داده شده و در شرایطی که برای تعمیر موتور هواپیما مجوز نمی‌دهند چگونه برای فروش یکصد هواپیما مجوز خواهند داد؟
راهبه گزارش گروه سیاسی ، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال نماینده مردم مشهد و کلات از وزیر راه و شهرسازی با ۷۸ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر، سوال کریمی قدوسی را وارد ندانستند.

صدیف بدری گزارش بررسی سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را قرائت کرد و گفت: در اجرای ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه شماره ۱۸۳۱۴ / ۴۲ مورخ 26 خرداد 95 هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی، علتاعلام انعقاد قرارداد با ایرباس مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سوال فوق در جلسه مورخ9 شهریور 95 این کمیسیون، با حضور نماینده محترم سوال کننده و وزیر محترم مطرح شد، ادامه داد: ابتدا، جناب عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد در خصوص قرارداد با شرکت هواپیماسازی ایرباس دقیقا رئوس و سر فصل‌های مورد توافقی که جهت عقد قرارداد امضا کردیم را اعلام نموده ایم و نه بیشتر از آن و من اشکال قانونی‌ای نمی‌بینم.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین ادامه داد:، اما جواد کریمی قدوسی به توضیح سوال خود پرداخته و گفت: در رسانه ملی اعلام شد که در سفر جناب آقای روحانی (ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران)، قرارداد امضا شده و خبر دادند که هواپیما‌ها قبل از سال جدید وارد شده و به زمین می‌نشیند. نماینده مردم مشهد و کلات خطاب به جناب آقای آخوندی گفتند: شما در سفر رسمی خود که توسط رسانه ملی پوشش داده شد اعلام نمودید «ما حاضریم قرارداد ببندیم، ولی آمریکا باید موافقت کند».

این نماینده مجلس افزود: نماینده سوال کننده همچنین با تاکید بر حمایت خود از تامین هواپیماهای مورد نظر عنوان کرد که "در حالی که ملت ایران هزینه‌های بالای برجام را پرداخت کرده است، ولی شاهد عقد قراردادهای بسیار محدود کننده آن هم با ویژگی‌های خاص خودش هستیم. "

وی گفت:کریمی قدوسی ادامه داد که «ما دنبال آن هستیم که توافق خوب انجام بدهیم. بحث ما این است که صادقانه باید به مردم گفته شود که در چه وضعی هستیم. آنچه قبلا ما شنیدیم تاریخ ورود اولین هواپیمای ایرباس پهن پیکر با آن ویژگی‌ها که خودتان می‌دانید، قبل از سال بود، ولی بعدا پاسخی که شنیدیم این بود که آمریکا باید اجازه دهد. ما می‌دانیم در سفر هیأت هایی که آمدند و رفتند مدیریت دست آمریکایی‌ها بود و آن‌ها با این تحقیق میدانی نیازهای ما را دقیق بررسی کردند و اطلاعات ما را برداشتند و بردند.»

بدری عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی در مقام پاسخ ابتدا برداشت خود از صحبت‌های کریمی قدوسی را چنین عنوان کرد که هدف سوال کننده محترم تسریع در اجرای قرارداد است که در مقابل، نماینده مشهد وکلات نادری ضمن تایید ضمنی، تاکید نمودندکه "بحث بیشتر بر سر خبرسازی‌ها و فضاسازی هایی است که زمان انتخابات انجام شد در حالی که باید [واقعیات]صادقانه به مردم گفته می‌شد".

وزیر راه و شهرسازی توضیحات خود را چنین ادامه داد که اگر بحث بر سر این است که چه چیزی اعلام شده باید گفت: دقیقا رئوس توافق امضا شده را اعلام کرده ایم ودر این خصوص شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه رسمی رئیس توافق را اعلام عمومی کرده است، اما اگر موضوع تسریع در انجام کار است باید بگویم که اقداماتی موثر هم از جهت تامین مالی و هم از جهت تعیین مشخصات فنی و تیپ هواپیما‌ها انجام شده و در خصوص نیاز به مجوز اوفک این موضوع از روز اول اعلام شده که البته اخذ محوز اوفک به عهده شرکت ایرباس بوده و ما فقط باید مسائل مالی را حل کنیم. من از طرف ایرباس نمی‌توانم بگویم چه زمانی مجوز اوفک صادر می‌شود و البته اگر دیدیم مجوز نمی‌دهند آقای ظریف وزیر امور خارجه باید موضوع را به عنوان نقض برجام پیگیری کنند در حالی که در حال حاضر در مسیر مذاکرات قرار داریم.

سخنگوی کمیسیون عمران اظهار داشت: در نهایت نماینده سوال کننده با اشاره به این که "امروزه بالغ بر یکصد موتور نیازمند تعمیر داریم که از ژنو یک تا الاتن مجوز تعمیر ۱۲ عدد داده شده و در شرایطی که برای تعمیر موتور هواپیما مجوز نمی‌دهند چگونه برای فروش یکصد هواپیما به ما مجوز خواهند داد؟ " از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع نشد و کمیسیون ضمن تعیین قلمرو ملی سوال جهت بررسی کارشناسی بیشتر، موضوع را به کمیته حمل و نقل ارجاع کرد.

وی گفت: کریمی قدوسی با اشاره به این که در عرف بین الملل قراردادهای خرید هواپیما موضوعی عادی، شفاف و غیر محترمانه است تاکید کرد که علی رغم حکم قانون اساسی بر ضرورت انعقاد هرگونه تفاهم نامه، موافقت نامه و قرارداد بین المللی با مجوز مجلس شما حتی حاضر نیستند متن مورد توافقتان را در اختیار مجلس و کمیسیون تخصصی ذیربط قرار دهید.

بدری ادامه داد: کریمی قدوسی تاکید داشت که ما پیگیریم که چرا خرید هواپیما عقب افتاده و چرا شفاف نیست. مردم به این نتیجه رسیده اند که هرگاه چیزی محرمانه شده حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه است. در این قرارداد رقابتی نیست دو کشور تولید کننده، طرف قراردادند پس قرارداد [متن توافقات خرید هواپیما]را در اختیار بگذارید.

وی با اشار به حضور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این جلسه اظهار داشت: وی صراحتاً اعلام کرد که این متن در اختیار تعداد زیادی از کارکنان وزارتخانه ذیربط و شرکت‌ها و سازمان‌های ذیربط قرار دارد و بر همین اساس نسخه‌ای از آن در اختیار کمیسیون عمران و نماینده سوال کننده قرار خواهند داد، اما علی رغم گذشت بیش از یک ماه و پیگیری‌های مکرر کمیسیون، متن توافقات مبادله شده در خرید هواپیما در اختیار قرار نگرفت.

این نماینده مجلس گفت: چگونگی تعیین تعداد، نوع و تیپ هواپیماهای مورد نیاز و مطالعات کارشناسی ذیربط از محورهای مورد سوال کریمی قدوسی بود که پاسخ روشنی مبنی بر وجود و ارائه مطالعات کارشناسی مورد نظر دریافت نشد و از حیث ضرورت اطلاع و دسترسی به متن توافق و مطالعات کارشناسی و اخذ مجوز مجلس در انعقاد توافق نامه، تفاهم نامه و قرارداد بین المللی، دغدغه‌های سوال کننده محترم وارد تشخیص داده می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *