چالش جدید در فضای مجازی/ ایرانیها عصبانیترینهای دنیا هستند/ سرنوشت یک قانون ۱۰ ساله در حوزه پرستاری
«پناهگاههای جنگی مدارس دزفول» چالش جدید در فضای مجازی، ایرانیها عصبانیترین مردم دنیا هستند و سرنوشت یک قانون ۱۰ ساله در حوزه پرستاری را در بسته جامعه امروز بخوانید.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، «پناهگاههای جنگی مدارس دزفول» چالش جدید در فضای مجازی، ایرانیها عصبانیترین مردم دنیا هستند و سرنوشت یک قانون ۱۰ ساله در حوزه پرستاری را در بسته جامعه امروز بخوانید.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
«پناهگاههای جنگی مدارس دزفول» چالش جدید در فضای مجازی
فارس: چند روزی است که بخشنامه یکی از ادارات آموزش و پرورش در فضای مجازی دست به دست و تحلیلهای بی پایه و اساسی در این خصوص مطرح میشود. آموزش و پرورش دزفول در تاریخ ۲۹ خردادماه ۹۶ بخشنامه شماره ۲۱۱ / ۲۲۱۹۸ / ۳۰ را به تمامی آموزشگاههای تابعه خود ارسال کرد که موضوع این بخشنامه برای اهالی فضای مجازی که با عنوان «پناهگاه جنگی» بود، مسائلی را به وجود آورد. در متن این بخشنامه هم آمده است، «احتراما به اطلاع کلیه مدیران آموزشگاههای تابعه میرساند، آموزشگاههایی که دارای پناهگاه جنگی میباشند ضمن مشخص نمودن وضعیت پناهگاه تا مورخه ۳۱ خردادماه، به کارشناسی ساختمانی این مدیریت ابلاغ نمایند.»
پس از این بخشنامه بود که بسیاری در فضای مجازی به این فکر فرو رفتند که مگر قرار است در کشور جنگی رخ دهد که این چنین موضوع مشخص شدن وضعیت پناهگاهها در حال پیگیری است، لذا بیشترین تحلیلها مربوط به این موضوع بود که احتمال وقوع جنگ وجود دارد و به این ترتیب به دنبال آمادهسازی شرایط هستند. یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه گفت که با توجه به اینکه در ایام دفاع مقدس، در مدارس دزفول زیر زمینهایی برای پناهگاه در هنگام حملات هوایی و موشکی عراق ایجاد شده بود، مدیریت آموزش و پرورش دزفول جهت ساماندهی این اماکن برای انبار و کاربریهای دیگر این بخشنامه را صادر کرده است.
ایرانیها جزو عصبانیترینهای دنیا هستند؟
تسنیم: بهتازگی مؤسسه گالوپ در گزارش سالانه افکارسنجی خود در سال ۲۰۱۷ مردم ایران را کنار مردم عراق و سودان جنوبی جزو عصبانیترین کشورهای دنیا معرفی کرده است و مدعی شده است که ۵۰ درصد جمعیت ایران خشمگین هستند. همچنین این گزارش با مطالعه بهروی وضعیت احساسات مردم ۱۴۲ کشور جهان تنظیم شده است. حال در این رابطه فربد فدایی مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تأیید و یا رد گزارش سالانه مؤسسه گالوپ مبنی بر اینکه ایرانیها جزو خشمگینترین مردم دنیا هستند، به تسنیم عنوان میکند: این یک موضوع کلی است که در هر جامعه میتواند صدق کند، اما برای سنجش بین مملکت ما با سایر کشورها، آمار پزشکی قانونی و محاکم دادگستری در مورد پروندههای مربوط به جرائم پرخاشگرانه میتواند کمک کند. این روانپزشک و مترجم کتاب «ماهیت رواندرمانی» کارل یاسپرس بیان میکند: شخصاً آمار گالوپ را نمیتوانم تأیید کنم، زیرا پرخاشگرترین مردم دنیا، در آمریکا هستند که بالاترین رقم ضرب و جرح و قتل و نیز زندانیان را در جهان چه از نظر تعداد مطلق و چه از نظر درصد با توجه به جمعیت دارند. یعنی این میزانها در آمریکا بالاتر از چین با چهار برابر جمعیت و هند با سه برابر جمعیت نسبت به آمریکا است و ایران بین تمام کشورها از این بابت در حد وسط قرار دارد. گفتنی است، در فروردین امسال (۹۶) نیز اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه ۹۱ هزار و ۸۵۰ تن بهدلیل نزاع از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۵) به مرکز پزشکی قانونی این استان خبر داده بود، بهطوری که در این گزارش عنوان شده بود که شمار مراجعه کنندگان بهدلیل آسیبهای ناشی از نزاع در ۱۱ ماهه سال گذشته (۹۵) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۴) با ۹۲ و هزار و ۴۸۹ تن مراجعه کننده ۰، ۷ (هفتدهم) درصد کاهش یافته است. حال این آمار بهمعنای آن است که با وجود آنکه پایتخت ایران تعداد بیشترین نزاع را به خود اختصاص داده است، ولی با این حال هر سال آمار نزاع کاهش یافته است و این آمار میتواند یکی از مهمترین شاخصها در بررسی عصبانی بودن جامعه ایرانی محسوب شود.
سرنوشت یک قانون ۱۰ ساله در حوزه پرستاری
ایسنا: براساس بند (۱۵) ماده (۱) قانون تشکیلات وزارت بهداشت، این وزارتخانه موظف بود استاندارد بستههای خدمات تشخیصی، درمانی کادر پرستاری (موضوع ماده ۱۶ قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۸۰) را در تمام مراکز بهداشتی درمانی کشور تعیین کند و به استناد مواد (۸) و (۹) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب سال ۱۳۷۳، با هماهنگی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در چهارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه خدمات فوق را پیشنهاد کند تا پس از تأیید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد. این روند پس از کش و قوسهای فراوان تا پایان برنامه ششم توسعه اجرا نشد. با توجه به اظهارات اخیر معاون پرستاری وزارت بهداشت قرار است نظام پرداختی جدیدی جایگزین این قانون ۱۰ ساله و اجرا نشده، شود. محمد میرزابیگی تاکید دارد که این نظام میتواند بیعدالتیهای نظام پرداخت فی فور سرویس را جبران کند. وی در گفتوگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پیگیری تغییر نظام پرداخت حقوق پرستاران گفت: ما پیگیریهای خود را درباره اجرای قانون تعرفهگذاری انجام دادیم، ولی در مسیر شورای عالی بیمه ترمزهای بدی جلوی راه قرار گفت و در نهایت دیدیم با آن روالی که قرار بود بستههای خدمتی و ... تدوین شود، به نتیجه نمیرسد. به همین دلیل سراغ بحث پرداخت عملکردی رفتیم. اگرچه تعرفهها اجرا نشد، ولی بحث مالی آن از بین نرفت؛ کارانه پرستاران از مهر سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش خوبی داشت. این موضوع شاید میتوانست در قالبی باشد که هم هدف قانون تعرفه گذاری را در قالب بستههای خدمتی محقق کند و هم میتوانست در پرداخت عملکردی ادامه پیدا کند. اما برخی از دوستان فرصت سوزی کردند. وی به تصویب یک نظام پرداختی جدید در برنامه ششم توسعه برای گروههای شاغل در حوزه سلامت شامل پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه نوع نظام پرداختی در بالین دی آری جی (DRG) یا خرید راهبردی خدمات انتخاب شده است؛ در آنجا به نظر میرسد همه گروهها در این نظام دخیل هستند و عدالت به صورت نسبی رعایت میشود. معاون پرستاری وزارت بهداشت مهمترین مزیت این نوع از نظام پرداخت را رعایت عدالت دانست و تاکید کرد: ما نظام پرداختی به نام فی فور سرویس داریم؛ زمانی که قانون تعرفهگذاری را به مجلس بردیم، صحبت کردیم که ما پرستاران این نظام پرداختی را قبول نداریم و باید به سمت بستههای خدمتی حرکت کنیم. در مقطعی که داشتیم به این نوع نظام پرداختی میرسیدیم، فرصت سوزی شد، ولی امروز، چون در نظام پرداخت فی فور سرویس تبعیض وجود دارد، بهتر است در کل فکری برای آن شود. در حال حاضر این نگاه وجود دارد که تمام نظام پرداخت به سمت خرید راهبری برود. من معتقدم رسانهها و گروههای مختلف صنفی و حرفهای میتوانند کمک کنند تا آنچه در برنامه ششم توسعه در خصوص خرید راهبردی خدمات دیده شده است، پیگیری شود.
تفتان خاموش و شایعه تخلیه شهرستان خاش کذب است
ایلنا: غلامرضا اربابی مدیر کل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در رابطه با آخرین وضعیت شهرستان خاش که انتشار بوی نامطبوع در آن ۵۲ نفر را راهی بیمارستان کرد، بیان داشت: وضعیت شهرستان خاش کاملا عادی است و زندگی در این منطقه در جریان است. در ابتدا این فرضیه وجود داشت که علت بوی نامطبوع فعالیت کوه آتشفشان تفتان بوده است؛ اما با بررسیهای انجام شده توسط موسسه زمین شناسی و کارشناسان مراکز بهداشتی در جمع بندی این نتیجه حاصل شد که مشکل از کارخانه بوده است. مسئولان با حضور میدانی و مراجعه به تفتان و نیز واحدهای صنعتی و خدماتی منطقه مانند کارخانه قیر و تولیدی ایزوگام بررسی وقوع این پدیده را برای کشف علت و حقیقت ماجرا انجام داده اند که پس از بررسیها مشخص شد؛ عامل اصلی آلودگی زیست محیطی در این شهر کارخانه تولید قیر است. او در پاسخ به این پرسش که چرا تا پیش از این حادثه و با توجه به سابقه فعالیت بیش از ۱۰ ساله کارخانه قیر، مشکلی از این دست وجود نداشته است، بیان داشت: کارشناسان اعلام کرده اند که وارونگی هوا عامل این مساله بوده است، در حال حاضر آرامش کامل در سطح خاش بر قرار است و هرگونهای شایعهای مبنی بر تخلیه شهر کذب است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *