طلای سبز ایران گرفتار آفت «پسیل»/ شکایت سازمان بازرسی از مصوبه عجیب شرکت آب و فاضلاب/ خروج اجباری قالیبافان از زیر چتر بیمه
طلای سبز ایران گرفتار آفت «پسیل»، شکایت سازمان بازرسی از مصوبه عجیب شرکت آب و فاضلاب و خروج اجباری قالیبافان از زیر چتر بیمه از اخباری است که صفحه اقتصاد در رسانههای خبری به آنها پرداخته است.
خبرگزاری میزان -
چه کسانی مالیات مقطوع ۸ درصد میپردازند؟
اقتصادنیوز: رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران تعداد اظهارنامههای مالیاتی ارائه شده این حوزه تا پایان خرداد را هفتصد هزار اظهارنامه اعلام کرد. محمدرضا نوری با بیان مطلب فوق افزود: طبق دستورالعمل تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتها بخشی از مؤدیان صاحبان مشاغل با مالیات مقطوع ۸ درصد اظهارنامه ارائه خواهند کرد، گفت: آن دسته از صاحبان مشاغلی که درآمد آنها کمتر از ۱۵۶ میلیون تومان است مالیات مقطوع خواهند داد و طبق آمار ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر از مؤدیان ثبتنامی مربوط به این گروه هستند. به گفته وی در صورتی که مشخص شود درآمد این افراد بیشتر از مبلغ فوق است قطعا اختلاف مالیات از آنها وصول خواهد شد.
شکایت سازمان بازرسی از مصوبه عجیب شرکت آب و فاضلاب
تسنیم: سازمان بازرسی کل کشور از مصوبه عجیب شرکت آب و فاضلاب استان ایلام مبنی بر دریافت هزینه دیرکرد آببها از مشترکین بدهکار به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان ایام در تاریخ ۳۰ خرداد سال ۹۴، مصوبهای را صادر کرده که طبق بند ۳ این مصوبه، شرکت آب و فاضلاب استان میتواند از مشترکین بدهکار، هزینه دیرکرد آب بها دریافت کند. بهدنبال صدور این مصوبه، سازمان بازرسی کل کشور طی دادخواستی به دیوان عدالت اداری، مصوبه مذکور را خلاف قانون دانسته و خواستار ابطال آن در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شده است. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز طی حکمی اعلام کرده است: مطابق بند یک ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آییننامهها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور بهعلت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص میشود، از جمله صلاحیتها و وظایف هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است. در ادامه حکم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: نظر به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام که مصوبه آن مورد شکایت شاکی قرار گرفته است بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده، از جمله شرکتهای دولت محسوب نمیشود، بنابراین مصوبات این شرکت از مصادیق آییننامهها و سایر نظامات دولتی نیست و تقاضای ابطال مصوبه شرکت یادشده قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیست. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در پایان حکم خود، پرونده را برای رسیدگی موردی، به شعبه دیوان ارجاع داده است.
مشتری ماهیان زینتی ایران را بشناسید!
باشگاه خبرنگاران: طبق آمار منتشر شده توسط گمرک در یک ماهه نخست سال ۹۶ قریب به ۲ تن انواع ماهیهای زنده زینتی، از کشور صادر شده است. ارزش دلاری این میزان صادرات ۲۷، ۷۳۳ و ارزش ریالی آن ۸۹۹، ۲۷۱، ۲۲۴ بوده است. خروج اجباری قالیبافان از زیر چتر بیمه!
پول نیوز: عابد گفت: چند سال پیش با تصویب قانون بیمه قالیبافان، عدهای از افراد سودجو توانستند با ارائه مدرک فنی و حرفهای و علم کردن یک دار، خود را قالیباف جا بزنند. مشاور مرکز ملی فرش ایران گفت: سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی در جهت حذف افراد سودجو، یک غربالگری صورت داد، اما متأسفانه در این میان برخی از قالیبافان واقعی هم حذف شدند. محمدرضا عابد مشاور مرکز ملی فرش ایران، در رابطه با بیمه قالیبافان، گفت: چند سال پیش با تصویب قانون بیمه قالیبافان، عدهای از افراد سودجو توانستند با ارائه مدرک فنی و حرفهای و علم کردن یک دار، خود را قالیباف جا بزنند. وی در ادامه افزود: سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی در جهت حذف این افراد، یک غربالگری صورت داد، اما متأسفانه در این میان برخی از قالیبافان واقعی هم حذف شدند. عابد تشریح کرد: دلیل اصلی سازمان تأمین اجتماعی، کمبود بودجه برای تحت پوشش قرار دادن همه قالیبافان است و با وجود تصویب قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر بیمه کردن تمامی کارگران صنایع دستی و فرش دستباف، بیمه شده جدیدی در حوزه قالیبافی در دوسال گذشته نداشتهایم. مشاور مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: نکته قابل تأمل دیگر آن است که قالیبافان برعکس دیگر فعالان صنایع دستی برای بیمه شدن باید حداقل میزان بافت در ماه را داشته باشند و خود این موضوع هم در مواردی کارگران قالیبافی را با مشکل روبرو کرده است. وی در پایان یادآور شد: بهطور حتم باید معیار بیمه شدن قالیبافان هم مورد بازنگری قرار گرفته و با توجه به اینکه قالیبافی شغل بسیار سختی است، میبایستی با حداقل تولید و اشتغال این حرفه تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
ثبات اقتصادی و مسأله گسترش قاچاق
جام جم آنلاین: یکی از مهمترین معضلات و چالشهای کشورهای درحال توسعه در جهان امروز، مسأله قاچاق است. قاچاق کالا میتواند هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات رخ دهد که آثار سوئی بر امنیت اقتصادی کشور میگذارد که در یک نگاه کلان میتواند تهدیدی برای امنیت ملّی ما هم باشد. واردات قاچاق میتواند تولید داخل ما را با مشکل مواجه کند و به تساوی و تعطیلی برخی کسب و کارها منجر شود. این موضوع اثری سوء بر تولید و رشد اقتصادی خواهد گذاشت و رشد و توسعه بلندمدت کشور را با مشکل مواجه میکند. گفتنی است صادرات قاچاق نیز به خروج ارزانقیمت تولیدات کشور منجر میشود که این امر اثری منفی بر رشد و توسعه کشور خواهد داشت. باید توجه کرد سیاستگذار اقتصادی بسته به وضعیت کلی اقتصاد کشور، واردات و صادرات برخی کالاها را ممنوع یا محدود میکند و این موضوع در راستای رشد کشور خواهد بود که دلیلش آن است قاچاق سیری برخلاف مسیر پیشرفت کشور دارد. در همین خصوص ازجمله مهمترین عوامل داخلی که بر گسترش قاچاق دامن میزند، ثبات اقتصادی است. ثبات اقتصادی از مهمترین اهداف نظام اقتصادی است که در قرن اخیر، توجه اقتصاددانان را به خود جلب کرده است. ثبات اقتصادی به معنی اشغال کامل، ثبات قیمتها و رشد اقتصادی است. در یک مفهوم کلی، ثبات اقتصادی به معنای تأمین وضعیت تعادل در سطح عمومی قیمتها، سطح اشتغال و تراز بازرگانی خارجی است. اقتصاددانان برجسته این وضعیت را دارای ثبات اقتصادی میدانند که اولا نرخ تورم پایین و قابل پیشبینی باشد ثانیا نرخ واقعی بهرهبرداری سرمایهگذاری مناسب باشد و ثالثا سیاست مالی عاری از نوسان و اختلال و پایدار باشد و بودجه دولت بخوبی مدیریت شود. بهعبارتدیگر، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی در سطح قابل قبولی حفظ شود و استفاده از اعتبارات سیستم بانکی برای تأمین بدهیها در سطح حداقل قرار گیرد. رابعا نرخ ارز در سطحی نزدیک به مقدار تعادلی آن تعیین شود. حالا با در نظر گرفتن مؤلفههای بالا ذکر این نکته حائز اهمیت است که تورم، بیکاری، رکورد در تولید، کسری بودجه و نوسانات نرخ ارز ازجمله مسائلی است که کشور ما در یک دهه اخیر با آن مواجه بوده است و به این مسائل باید پروژه هدفمندی یارانهها و برداشتن برخی سوبسیدها از بخشی از کالاها را نیز مطرح کرد که همه اینها بیثباتی اقتصادی را دامن میزند و وقتی بیثباتی اقتصادی رقم بخورد بهطور طبیعی مسأله قاچاق نیز گسترش مییابد. درواقع مقوله قاچاق یک امر درونشبکهای و زنجیروار با پدیدههای مذکور است و تا ثبات اقتصادی با مؤلفههای ذکرشده تأمین نشود، رفع کامل پدیده قاچاق رخ نخواهد داد.
ظرفیت تولید گندله به ۴۲ میلیون تن میرسد
ایسنا: با شروع کار آزمایشی واحد پنج میلیون تنی گندله سازی مبارکه در منطقه سنگان با حضور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و دو واحد ۲. ۵ میلیون تنی دیگر، ظرفیت تولید گندله در ایران به ۴۲ میلیون تن میرسد. مهدی کرباسیان در سفر خود به خراسان رضوی و از مجموعه معدنی سنگان در شهرستان خواف از معدن سنگ آهن و واحدهای مختلف صنایع معدنی از جمله گندلهسازی اوپال پارسیان که ظرفیتی پنج میلیون تنی دارد و به مرحله تست سرد رسیده است، بازدید کرد. منطقه سنگان یکی از قطبهای تولید سنگ آهن ایران است که در پی انجام اکتشافات جدید در دولت یازدهم بیش از ۶۵۰ میلیون تن به ذخایر آن اضافه شد و در مجموع ذخایر این منطقه به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن افزایش یافت و پیشبینی میشود این معدن تا ۵۰۰ سال آینده ماده معدنی برای استخراج داشته باشد. مجموع این ویژگیها و تنوع مواد مختلف معدنی در این منطقه که در کنار سنگ آهن و جود دارد باعث شده تا منطقه سنگان را به عنوان عسلویه معدنی ایران معرفی کنند. با سرمایهگذاریهای مختلفی که در این منطقه انجام شده است، اکنون دو پروژه بزرگ کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت پنج میلیون تن که با ۵۰ درصد پیشرفت همراه بوده و کارخانه تولید گندله با ظرفیتی پنج میلیون تنی که به مرحله تولید آزمایشی رسیده است، در حال اجراست که برای هر یک از آنها به ترتیب ۱۳۰۰ و ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری شده است و به گفته کرباسیان در آنها ۴۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم در حال کار هستند. در این بازدید، کرباسیان درباره عملکرد دولت و ایمیدرو در خصوص تکمیل چرخه فولاد اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ که دولت آغاز به کار کرد میزان ظرفیت تولید گندله در ایران ۲۲ میلیون تن بود و ظرفیت تولید فولاد نیز ۲۲ میلیون تن، در حالی که امروز بعد از پایان دوره اول دولت ظرفیت تولید گندله به ۳۲ میلیون تن رسیده و ظرفیت تولید فولاد مرزهای ۳۰ میلیون تن را رد کرده است.
فراخوان بیش از ۴۰۰ هزار هیوندای معیوب
ایلنا: شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو خود را به دلیل نقص فنی از سطح بازار فراخوانده است. این چندمین بار است که یک شرکت بزرگ خودروسازی در آسیا خودروهای خود را از بازار کره جنوبی و دیگر نقاط دنیا بویژه آمریکا و کانادا جمع آوری میکند. این فراخوان شامل پنج مدل خودروی تولیدی این شرکت بزرگ خودروساز کره جنوبی است که گفته میشود نقص هایی در بخش ایربگ و کابلهای مربوط به تهویه هوا دارد. هیوندای که پنجمین شرکت خودروسازی بزرگ جهان و ششمین صادر کننده خودرو دنیا محسوب میشود، اوایل سالجاری نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو خود را به دلیل نقص فنی در موتورها فراخوانده بود. بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه در تارنمای وزارت راه و ترابری کره جنوبی منتشر شده، قرار است در مجموع ۴۰۳ هزار و ۱۲۸ دستگاه از ۳۸ مدل از خودروهای تولیدی شرکت مزبور جمع آوری شود. شرکت هیوندا یک بار دیگر در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل نقص فنی خودروهای عرضه شده به بازار آمریکا، اقدام به فراخوان نزدیک به ۴۷۰ هزار دستگاه خودرو در این کشور کرده بود. شرکت سرمایه گذاریها در کره جنوبی اعلام کرده است که فراخوان مجدد خودروها به دلیل نقص فنی، خسارات مادی فراوانی را متوجه این شرکت بزرگ خودروساز خواهد کرد.
برندگان واردات خودرو به ایران در سال ۱۳۹۵
الف: در سال ۱۳۹۵ شمسی، مجموعاً تعداد ۷۳، ۹۹۸ دستگاه خودرو وارد کشورمان شد. این حجم از واردات نسبت به سال پیش از آن حدود ۴۷ درصد رشد داشت. در این سال، ما شاهد رویدادهای جالب توجهی در عرصه این تجارت پرسود و جنجالی بودیم. برندهایی که در طی این سالها همچون ستونی استوار در بازار به نظر میرسیدند، رشد اندکی را در حیطه واردات به نام خود به ثبت رساندند، ولی در عوض، برندهای جدیدالورود و یا کمسابقهتر، ارقام حیرتانگیزی از رشد را به آغوش کشیدند. در میان تمامی برندهایی که در سال ۹۵ وارد کشورمان شدند سه برند رنو، لکسس و میتسوبیشی را میتوان از زمره برندگان واقعی در این تجارت سخت جذاب و شورآفرین دانست. در سطور ذیل، عملکرد تکتک این سه برند را بهطور مختصر بررسی میکنیم.
برند رنو
در سال ۹۵ شمسی، مجموعاً تعداد ۱۱، ۶۱۹ دستگاه از ساختههای رنو وارد کشورمان شد که در قیاس با سال پیش از آن، رشد شگفتانگیز ۲۲۰ درصدی را برای این برند اروپایی تبار به همراه داشت. با این حجم از واردات، رنو پس از هیوندای با ۲۱، ۲۸۰ دستگاه و کیا با ۱۲، ۵۹۴ دستگاه، جایگاه سومین واردکننده خودرو به کشورمان را از آن خود نمود. ناگفته نماند که سهم هیوندای از بازار واردات خودرو به ایران در سال ۹۵ معادل ۲۹ درصد و سهم کیا برابر با ۱۷ درصد بود. در این میان، رنو سهم ۱۶ درصدی را به نام خود ثبت نمود. دامنه موفقیتهای رنو در عرصه واردات خودرو به سال جاری نیز کشیده شد و تنها در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ شمسی، ۱۴۷۱ دستگاه از انواع ریزودرشت رنو وارد کشورمان شد که در میان تمامی برندهای وارداتی، مقام نخست را نصیب این برند نمود. میزان واردات انواع رنو نسبت به فروردین ماه پارسال، معادل ۵۸۷ درصد رشد داشته است! در میان تمامی فرزندان خانواده رنو، کراساوور داستر با ورود ۳، ۳۳۲ دستگاه از همه آنها موفقتر بود. ناگفته نماند که کل واردات این خودرو در سال پیش از آن، تنها معادل ۹۲۴ دستگاه بود. کلاً رنو داستر در سال ۹۵ پس از هیوندای سانتافه، هیوندای توسان، سانگیانگ تیوولی و لکسس سری NX، مقام پنجمین کراساوور وارداتی را از آن خود نمود. پس از رنو داستر، مینی کراساوور کپچر با ورود ۲، ۵۰۴ دستگاه و سدان فلوئنس با ورود ۲، ۳۵۸ دستگاه، دومین و سومین خودروی پرفروش رنو در ایران سال ۹۵ بودند. در این میان، از رنو سیمبل هم حولوحوش ۲، ۰۰۰ دستگاه وارد کشورمان شد. اما سیمبل در فروردین ماه امسال (سال ۹۶) شروع طوفانی را آغاز نمود. تنها در این ماه آغازین از سال، تعداد ۶۳۱ دستگاه از این خودرو وارد ایرانزمین شد.
برند میتسوبیشی
از دیگر برندهایی که در سال ۹۵ شمسی مورد توجه بیشازپیش مشتریان بازار قرار گرفت برند کهنهکار میتسوبیشی ژاپن بود. در این سال، درمجموع تعداد ۳، ۴۱۵ دستگاه از محصولات متنوع این برند اعم از لنسر، میراژ و کراساوورهای ASX و اوتلندر وارد کشورمان شد که نسبت به سال قبل از آن، از رشد ۲۰۰ درصدی برخوردار بود. بیش از نیمی از واردات میتسوبیشی به ایران مربوط به مدل بلندقامت اوتلندر بود.
برند لکسس
لکسس یک برند لوکس به شمار میآید و خودروهای صفرکیلومتر آن عمدتاً با ارقام سنگینی، حولوحوش ۳۰۰ میلیون تومان و یا بالاتر، در کشورمان فروخته میشوند. اما این برند ژاپنی در سال ۹۵ توانست رشد ۱۸۵ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن برای خویش مهیا کند. درمجموع، تعداد ۳، ۸۸۹ دستگاه لکسس وارد کشورمان شد که اکثریت مطلق آن محدود به سری NX بود. این کراساوور خوش آب و رنگ که در دو گونه بنزینی و هیبریدی در کشورمان عرضه میشود بیش از ۹۷ درصد از واردات برند لکسس به ایران را در سال ۹۵ به خود اختصاص داد!
پژو با خودرو دو ملیتی خود به آفریقا میرود
بازار نیوز: بازار آفریقا یکی از داغترین بازارها برای انواع پیک آپ میباشد. سال گذشته در گزارشی که از سوی انجمن خودروسازان ژاپن منتشر شد بازارهای آفریقا، آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین متقاضی را برای انواع وانتهای ژاپنی داشته است. حال نوبت به پژو رسیده که با همکاری شریک محبوبش دانگ فنگ چین و بر اساس یکی از وانتهای همین کمپانی (ریچ) نسخه ریبج شده (rebagde بمعنی تغییر نام و برند یک خودرو به نامی دیگر بر اساس توافق فی مابین دو شرکت خودروسازی) این وانت را با نام پژو برای افریقا تولید و صادر نماید. پیش از این پژو با طراحی و تولید پژو hoggar که در واقع پیک آپی بر پایه پژو ۲۰۶ / ۲۰۷ +بود در بازار امریکای شمالی حضوری فعال داشت.
به گزارش گروه فضای مجازی ، طلای سبز ایران گرفتار آفت «پسیل»، شکایت سازمان بازرسی از مصوبه عجیب شرکت آب و فاضلاب و خروج اجباری قالیبافان از زیر چتر بیمه از اخباری است که صفحه اقتصاد در رسانههای خبری به آنها پرداخته است.
طلای سبز ایران گرفتار آفت «پسیل»
ایسنا: رئیس پژوهشکده پسته، «پسیل» را آفت درجه یک باغات پسته دانست؛ چرا که مقاومت به سموم یکی از چالشهای اصلی مبارزه با آن است و گفت: در حال حاضر این آفت در استانهای پستهکار کشور طغیان کرده است و برای مبارزه با این آفت تا پایان سال علاوه بر ارائه روشهای بیولوژیکی، ضوابط و دستورالعملی برای مبارزه شیمیایی به این آفت را ارائه خواهیم کرد.
پسیل پسته، برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ میلادی از باغات پسته ایران گزارش و این آفت تقریبا در تمام نقاط پسته کاری ایران مشاهده شده است. این آفت علاوه بر ایران از سوی کشورهای همسایه، چون ارمنستان، ترکیه، عراق، ترکمنستان و همچنین یونان گزارش شده است. طغیان این آفت در باغات پسته کشور در هفته گذشته گزارش شده است، به گونهای که گویی در استانهای پستهخیز برف زمستانی باریده است.
ایسنا: رئیس پژوهشکده پسته، «پسیل» را آفت درجه یک باغات پسته دانست؛ چرا که مقاومت به سموم یکی از چالشهای اصلی مبارزه با آن است و گفت: در حال حاضر این آفت در استانهای پستهکار کشور طغیان کرده است و برای مبارزه با این آفت تا پایان سال علاوه بر ارائه روشهای بیولوژیکی، ضوابط و دستورالعملی برای مبارزه شیمیایی به این آفت را ارائه خواهیم کرد.
پسیل پسته، برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ میلادی از باغات پسته ایران گزارش و این آفت تقریبا در تمام نقاط پسته کاری ایران مشاهده شده است. این آفت علاوه بر ایران از سوی کشورهای همسایه، چون ارمنستان، ترکیه، عراق، ترکمنستان و همچنین یونان گزارش شده است. طغیان این آفت در باغات پسته کشور در هفته گذشته گزارش شده است، به گونهای که گویی در استانهای پستهخیز برف زمستانی باریده است.
چه کسانی مالیات مقطوع ۸ درصد میپردازند؟
اقتصادنیوز: رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران تعداد اظهارنامههای مالیاتی ارائه شده این حوزه تا پایان خرداد را هفتصد هزار اظهارنامه اعلام کرد. محمدرضا نوری با بیان مطلب فوق افزود: طبق دستورالعمل تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتها بخشی از مؤدیان صاحبان مشاغل با مالیات مقطوع ۸ درصد اظهارنامه ارائه خواهند کرد، گفت: آن دسته از صاحبان مشاغلی که درآمد آنها کمتر از ۱۵۶ میلیون تومان است مالیات مقطوع خواهند داد و طبق آمار ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر از مؤدیان ثبتنامی مربوط به این گروه هستند. به گفته وی در صورتی که مشخص شود درآمد این افراد بیشتر از مبلغ فوق است قطعا اختلاف مالیات از آنها وصول خواهد شد.
شکایت سازمان بازرسی از مصوبه عجیب شرکت آب و فاضلاب
تسنیم: سازمان بازرسی کل کشور از مصوبه عجیب شرکت آب و فاضلاب استان ایلام مبنی بر دریافت هزینه دیرکرد آببها از مشترکین بدهکار به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان ایام در تاریخ ۳۰ خرداد سال ۹۴، مصوبهای را صادر کرده که طبق بند ۳ این مصوبه، شرکت آب و فاضلاب استان میتواند از مشترکین بدهکار، هزینه دیرکرد آب بها دریافت کند. بهدنبال صدور این مصوبه، سازمان بازرسی کل کشور طی دادخواستی به دیوان عدالت اداری، مصوبه مذکور را خلاف قانون دانسته و خواستار ابطال آن در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شده است. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز طی حکمی اعلام کرده است: مطابق بند یک ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آییننامهها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور بهعلت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص میشود، از جمله صلاحیتها و وظایف هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است. در ادامه حکم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: نظر به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام که مصوبه آن مورد شکایت شاکی قرار گرفته است بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده، از جمله شرکتهای دولت محسوب نمیشود، بنابراین مصوبات این شرکت از مصادیق آییننامهها و سایر نظامات دولتی نیست و تقاضای ابطال مصوبه شرکت یادشده قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیست. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در پایان حکم خود، پرونده را برای رسیدگی موردی، به شعبه دیوان ارجاع داده است.
مشتری ماهیان زینتی ایران را بشناسید!
باشگاه خبرنگاران: طبق آمار منتشر شده توسط گمرک در یک ماهه نخست سال ۹۶ قریب به ۲ تن انواع ماهیهای زنده زینتی، از کشور صادر شده است. ارزش دلاری این میزان صادرات ۲۷، ۷۳۳ و ارزش ریالی آن ۸۹۹، ۲۷۱، ۲۲۴ بوده است.
پول نیوز: عابد گفت: چند سال پیش با تصویب قانون بیمه قالیبافان، عدهای از افراد سودجو توانستند با ارائه مدرک فنی و حرفهای و علم کردن یک دار، خود را قالیباف جا بزنند. مشاور مرکز ملی فرش ایران گفت: سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی در جهت حذف افراد سودجو، یک غربالگری صورت داد، اما متأسفانه در این میان برخی از قالیبافان واقعی هم حذف شدند. محمدرضا عابد مشاور مرکز ملی فرش ایران، در رابطه با بیمه قالیبافان، گفت: چند سال پیش با تصویب قانون بیمه قالیبافان، عدهای از افراد سودجو توانستند با ارائه مدرک فنی و حرفهای و علم کردن یک دار، خود را قالیباف جا بزنند. وی در ادامه افزود: سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی در جهت حذف این افراد، یک غربالگری صورت داد، اما متأسفانه در این میان برخی از قالیبافان واقعی هم حذف شدند. عابد تشریح کرد: دلیل اصلی سازمان تأمین اجتماعی، کمبود بودجه برای تحت پوشش قرار دادن همه قالیبافان است و با وجود تصویب قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر بیمه کردن تمامی کارگران صنایع دستی و فرش دستباف، بیمه شده جدیدی در حوزه قالیبافی در دوسال گذشته نداشتهایم. مشاور مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: نکته قابل تأمل دیگر آن است که قالیبافان برعکس دیگر فعالان صنایع دستی برای بیمه شدن باید حداقل میزان بافت در ماه را داشته باشند و خود این موضوع هم در مواردی کارگران قالیبافی را با مشکل روبرو کرده است. وی در پایان یادآور شد: بهطور حتم باید معیار بیمه شدن قالیبافان هم مورد بازنگری قرار گرفته و با توجه به اینکه قالیبافی شغل بسیار سختی است، میبایستی با حداقل تولید و اشتغال این حرفه تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
ثبات اقتصادی و مسأله گسترش قاچاق
جام جم آنلاین: یکی از مهمترین معضلات و چالشهای کشورهای درحال توسعه در جهان امروز، مسأله قاچاق است. قاچاق کالا میتواند هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات رخ دهد که آثار سوئی بر امنیت اقتصادی کشور میگذارد که در یک نگاه کلان میتواند تهدیدی برای امنیت ملّی ما هم باشد. واردات قاچاق میتواند تولید داخل ما را با مشکل مواجه کند و به تساوی و تعطیلی برخی کسب و کارها منجر شود. این موضوع اثری سوء بر تولید و رشد اقتصادی خواهد گذاشت و رشد و توسعه بلندمدت کشور را با مشکل مواجه میکند. گفتنی است صادرات قاچاق نیز به خروج ارزانقیمت تولیدات کشور منجر میشود که این امر اثری منفی بر رشد و توسعه کشور خواهد داشت. باید توجه کرد سیاستگذار اقتصادی بسته به وضعیت کلی اقتصاد کشور، واردات و صادرات برخی کالاها را ممنوع یا محدود میکند و این موضوع در راستای رشد کشور خواهد بود که دلیلش آن است قاچاق سیری برخلاف مسیر پیشرفت کشور دارد. در همین خصوص ازجمله مهمترین عوامل داخلی که بر گسترش قاچاق دامن میزند، ثبات اقتصادی است. ثبات اقتصادی از مهمترین اهداف نظام اقتصادی است که در قرن اخیر، توجه اقتصاددانان را به خود جلب کرده است. ثبات اقتصادی به معنی اشغال کامل، ثبات قیمتها و رشد اقتصادی است. در یک مفهوم کلی، ثبات اقتصادی به معنای تأمین وضعیت تعادل در سطح عمومی قیمتها، سطح اشتغال و تراز بازرگانی خارجی است. اقتصاددانان برجسته این وضعیت را دارای ثبات اقتصادی میدانند که اولا نرخ تورم پایین و قابل پیشبینی باشد ثانیا نرخ واقعی بهرهبرداری سرمایهگذاری مناسب باشد و ثالثا سیاست مالی عاری از نوسان و اختلال و پایدار باشد و بودجه دولت بخوبی مدیریت شود. بهعبارتدیگر، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی در سطح قابل قبولی حفظ شود و استفاده از اعتبارات سیستم بانکی برای تأمین بدهیها در سطح حداقل قرار گیرد. رابعا نرخ ارز در سطحی نزدیک به مقدار تعادلی آن تعیین شود. حالا با در نظر گرفتن مؤلفههای بالا ذکر این نکته حائز اهمیت است که تورم، بیکاری، رکورد در تولید، کسری بودجه و نوسانات نرخ ارز ازجمله مسائلی است که کشور ما در یک دهه اخیر با آن مواجه بوده است و به این مسائل باید پروژه هدفمندی یارانهها و برداشتن برخی سوبسیدها از بخشی از کالاها را نیز مطرح کرد که همه اینها بیثباتی اقتصادی را دامن میزند و وقتی بیثباتی اقتصادی رقم بخورد بهطور طبیعی مسأله قاچاق نیز گسترش مییابد. درواقع مقوله قاچاق یک امر درونشبکهای و زنجیروار با پدیدههای مذکور است و تا ثبات اقتصادی با مؤلفههای ذکرشده تأمین نشود، رفع کامل پدیده قاچاق رخ نخواهد داد.
ظرفیت تولید گندله به ۴۲ میلیون تن میرسد
ایسنا: با شروع کار آزمایشی واحد پنج میلیون تنی گندله سازی مبارکه در منطقه سنگان با حضور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و دو واحد ۲. ۵ میلیون تنی دیگر، ظرفیت تولید گندله در ایران به ۴۲ میلیون تن میرسد. مهدی کرباسیان در سفر خود به خراسان رضوی و از مجموعه معدنی سنگان در شهرستان خواف از معدن سنگ آهن و واحدهای مختلف صنایع معدنی از جمله گندلهسازی اوپال پارسیان که ظرفیتی پنج میلیون تنی دارد و به مرحله تست سرد رسیده است، بازدید کرد. منطقه سنگان یکی از قطبهای تولید سنگ آهن ایران است که در پی انجام اکتشافات جدید در دولت یازدهم بیش از ۶۵۰ میلیون تن به ذخایر آن اضافه شد و در مجموع ذخایر این منطقه به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن افزایش یافت و پیشبینی میشود این معدن تا ۵۰۰ سال آینده ماده معدنی برای استخراج داشته باشد. مجموع این ویژگیها و تنوع مواد مختلف معدنی در این منطقه که در کنار سنگ آهن و جود دارد باعث شده تا منطقه سنگان را به عنوان عسلویه معدنی ایران معرفی کنند. با سرمایهگذاریهای مختلفی که در این منطقه انجام شده است، اکنون دو پروژه بزرگ کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت پنج میلیون تن که با ۵۰ درصد پیشرفت همراه بوده و کارخانه تولید گندله با ظرفیتی پنج میلیون تنی که به مرحله تولید آزمایشی رسیده است، در حال اجراست که برای هر یک از آنها به ترتیب ۱۳۰۰ و ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری شده است و به گفته کرباسیان در آنها ۴۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم در حال کار هستند. در این بازدید، کرباسیان درباره عملکرد دولت و ایمیدرو در خصوص تکمیل چرخه فولاد اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ که دولت آغاز به کار کرد میزان ظرفیت تولید گندله در ایران ۲۲ میلیون تن بود و ظرفیت تولید فولاد نیز ۲۲ میلیون تن، در حالی که امروز بعد از پایان دوره اول دولت ظرفیت تولید گندله به ۳۲ میلیون تن رسیده و ظرفیت تولید فولاد مرزهای ۳۰ میلیون تن را رد کرده است.
فراخوان بیش از ۴۰۰ هزار هیوندای معیوب
ایلنا: شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو خود را به دلیل نقص فنی از سطح بازار فراخوانده است. این چندمین بار است که یک شرکت بزرگ خودروسازی در آسیا خودروهای خود را از بازار کره جنوبی و دیگر نقاط دنیا بویژه آمریکا و کانادا جمع آوری میکند. این فراخوان شامل پنج مدل خودروی تولیدی این شرکت بزرگ خودروساز کره جنوبی است که گفته میشود نقص هایی در بخش ایربگ و کابلهای مربوط به تهویه هوا دارد. هیوندای که پنجمین شرکت خودروسازی بزرگ جهان و ششمین صادر کننده خودرو دنیا محسوب میشود، اوایل سالجاری نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو خود را به دلیل نقص فنی در موتورها فراخوانده بود. بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه در تارنمای وزارت راه و ترابری کره جنوبی منتشر شده، قرار است در مجموع ۴۰۳ هزار و ۱۲۸ دستگاه از ۳۸ مدل از خودروهای تولیدی شرکت مزبور جمع آوری شود. شرکت هیوندا یک بار دیگر در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل نقص فنی خودروهای عرضه شده به بازار آمریکا، اقدام به فراخوان نزدیک به ۴۷۰ هزار دستگاه خودرو در این کشور کرده بود. شرکت سرمایه گذاریها در کره جنوبی اعلام کرده است که فراخوان مجدد خودروها به دلیل نقص فنی، خسارات مادی فراوانی را متوجه این شرکت بزرگ خودروساز خواهد کرد.
برندگان واردات خودرو به ایران در سال ۱۳۹۵
الف: در سال ۱۳۹۵ شمسی، مجموعاً تعداد ۷۳، ۹۹۸ دستگاه خودرو وارد کشورمان شد. این حجم از واردات نسبت به سال پیش از آن حدود ۴۷ درصد رشد داشت. در این سال، ما شاهد رویدادهای جالب توجهی در عرصه این تجارت پرسود و جنجالی بودیم. برندهایی که در طی این سالها همچون ستونی استوار در بازار به نظر میرسیدند، رشد اندکی را در حیطه واردات به نام خود به ثبت رساندند، ولی در عوض، برندهای جدیدالورود و یا کمسابقهتر، ارقام حیرتانگیزی از رشد را به آغوش کشیدند. در میان تمامی برندهایی که در سال ۹۵ وارد کشورمان شدند سه برند رنو، لکسس و میتسوبیشی را میتوان از زمره برندگان واقعی در این تجارت سخت جذاب و شورآفرین دانست. در سطور ذیل، عملکرد تکتک این سه برند را بهطور مختصر بررسی میکنیم.
برند رنو
در سال ۹۵ شمسی، مجموعاً تعداد ۱۱، ۶۱۹ دستگاه از ساختههای رنو وارد کشورمان شد که در قیاس با سال پیش از آن، رشد شگفتانگیز ۲۲۰ درصدی را برای این برند اروپایی تبار به همراه داشت. با این حجم از واردات، رنو پس از هیوندای با ۲۱، ۲۸۰ دستگاه و کیا با ۱۲، ۵۹۴ دستگاه، جایگاه سومین واردکننده خودرو به کشورمان را از آن خود نمود. ناگفته نماند که سهم هیوندای از بازار واردات خودرو به ایران در سال ۹۵ معادل ۲۹ درصد و سهم کیا برابر با ۱۷ درصد بود. در این میان، رنو سهم ۱۶ درصدی را به نام خود ثبت نمود. دامنه موفقیتهای رنو در عرصه واردات خودرو به سال جاری نیز کشیده شد و تنها در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ شمسی، ۱۴۷۱ دستگاه از انواع ریزودرشت رنو وارد کشورمان شد که در میان تمامی برندهای وارداتی، مقام نخست را نصیب این برند نمود. میزان واردات انواع رنو نسبت به فروردین ماه پارسال، معادل ۵۸۷ درصد رشد داشته است! در میان تمامی فرزندان خانواده رنو، کراساوور داستر با ورود ۳، ۳۳۲ دستگاه از همه آنها موفقتر بود. ناگفته نماند که کل واردات این خودرو در سال پیش از آن، تنها معادل ۹۲۴ دستگاه بود. کلاً رنو داستر در سال ۹۵ پس از هیوندای سانتافه، هیوندای توسان، سانگیانگ تیوولی و لکسس سری NX، مقام پنجمین کراساوور وارداتی را از آن خود نمود. پس از رنو داستر، مینی کراساوور کپچر با ورود ۲، ۵۰۴ دستگاه و سدان فلوئنس با ورود ۲، ۳۵۸ دستگاه، دومین و سومین خودروی پرفروش رنو در ایران سال ۹۵ بودند. در این میان، از رنو سیمبل هم حولوحوش ۲، ۰۰۰ دستگاه وارد کشورمان شد. اما سیمبل در فروردین ماه امسال (سال ۹۶) شروع طوفانی را آغاز نمود. تنها در این ماه آغازین از سال، تعداد ۶۳۱ دستگاه از این خودرو وارد ایرانزمین شد.
برند میتسوبیشی
از دیگر برندهایی که در سال ۹۵ شمسی مورد توجه بیشازپیش مشتریان بازار قرار گرفت برند کهنهکار میتسوبیشی ژاپن بود. در این سال، درمجموع تعداد ۳، ۴۱۵ دستگاه از محصولات متنوع این برند اعم از لنسر، میراژ و کراساوورهای ASX و اوتلندر وارد کشورمان شد که نسبت به سال قبل از آن، از رشد ۲۰۰ درصدی برخوردار بود. بیش از نیمی از واردات میتسوبیشی به ایران مربوط به مدل بلندقامت اوتلندر بود.
برند لکسس
لکسس یک برند لوکس به شمار میآید و خودروهای صفرکیلومتر آن عمدتاً با ارقام سنگینی، حولوحوش ۳۰۰ میلیون تومان و یا بالاتر، در کشورمان فروخته میشوند. اما این برند ژاپنی در سال ۹۵ توانست رشد ۱۸۵ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن برای خویش مهیا کند. درمجموع، تعداد ۳، ۸۸۹ دستگاه لکسس وارد کشورمان شد که اکثریت مطلق آن محدود به سری NX بود. این کراساوور خوش آب و رنگ که در دو گونه بنزینی و هیبریدی در کشورمان عرضه میشود بیش از ۹۷ درصد از واردات برند لکسس به ایران را در سال ۹۵ به خود اختصاص داد!
پژو با خودرو دو ملیتی خود به آفریقا میرود
بازار نیوز: بازار آفریقا یکی از داغترین بازارها برای انواع پیک آپ میباشد. سال گذشته در گزارشی که از سوی انجمن خودروسازان ژاپن منتشر شد بازارهای آفریقا، آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین متقاضی را برای انواع وانتهای ژاپنی داشته است. حال نوبت به پژو رسیده که با همکاری شریک محبوبش دانگ فنگ چین و بر اساس یکی از وانتهای همین کمپانی (ریچ) نسخه ریبج شده (rebagde بمعنی تغییر نام و برند یک خودرو به نامی دیگر بر اساس توافق فی مابین دو شرکت خودروسازی) این وانت را با نام پژو برای افریقا تولید و صادر نماید. پیش از این پژو با طراحی و تولید پژو hoggar که در واقع پیک آپی بر پایه پژو ۲۰۶ / ۲۰۷ +بود در بازار امریکای شمالی حضوری فعال داشت.
انتهای پیام/
:
انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به
معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای
منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *