شروع پرداخت تسهيلات ٣٠ هزار ميليارد تومانی به واحدهاى صنعتی/ آغاز توليد پژو ٢٠٠٨ با ٣٠درصد داخلى سازى
معاون وزیر صنعت در امور صنایع از ابلاغ بانک مرکزی برای اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت ایجاد رونق در واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: پرداخت تسهيلات از روز ٢٧ ماه جارى آغاز شده و بلافاصله امكان دريافت اين تسهيلات وجود دارد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محسن صالحی نیا در نشست خبرى صبح امروز با خبرنگاران در ارتباط با آغاز اجرای ابلاغیه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بانکی 30 هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی، اظهار كرد: 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به 10 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته كه اين امر از ٢روز گذشته آغاز شده است.
معاون وزیر صنعت در امور صنایع، افزود: 10 هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرحهای نیمه تمام در 6 هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شده و علاوه بر این، تسهیلاتی بابت بهروز رسانی و نوسازی 5 هزار واحد تولیدی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به پرداخت تسهيلات توسط بانك ها، گفت: بانك ها كمك مناسبى در طرح رونق انجام داده اند از اين رو بانک های ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن، تجارت، سپه، توسعه تعاون، رفاه، کشاورزی و توسعه صادرات به ترتیب در میزان پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن نقش داشته اند.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات در چارچوب اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: تسهیلات مذکور به منظور اجرای طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی و تکمیل طرحهای موجود به واحدهای تولیدی اختصاص یافته است.
معاون وزیر صنعت تصریح کرد: از بین 12 هزار واحد صنعتی که تسهیلات دریافت کرده اند بر 6600 واحد نظارت صورت گرفته است که در این 6600 واحد حدود 11 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و البته 203 واحد نیز با کاهش اشتغال روبرو بودهاند که دلایل آن در حال بررسی است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش 20 درصدی تولید انواع تایر در سال گذشته، گفت: در این مدت تولید انواع مس 9 درصد کاهش داشته و تولید سیمان نیز با افت 5.7 درصدی روبرو بوده که دلیل این کاهش، پایین آمدن میزان صادرات سیمان بوده است.
صالحی نیا گفت: در مورد برخی خودروها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارایه شده که در دست بررسی است.
صالحینیا در ارتباط با توقف تولید پراید، اظهار كرد: سیاست های اجرایی در این مورد در جلسات و با هماهنگی خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه ریزی انجام شده خودروهای تولیدی باید از دی 97 مطابق استانداردهای 81گانه عرضه شوند.
معاون وزیر صنعت خاطر نشان کرد: چگونگی به روز رسانی تولید خودروها با خودروسازان است اما در مورد تغییرات ساختاری یا مرحله ای برای توقف تولید پراید و پژو 405 هنوز برنامه ریزی نشده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس استانداردهای جدید در مورد تولید خودروهای قدیمی تصمیم گیری خواهد شد، افزود: اگر پراید و خودروهای دیگر نتوانند به لحاظ اقتصادی یا فنی خود را با استاندارها مطابقت دهند، تولیدشان متوقف خواهد شد.
صالحی نیا در ادامه در ارتباط با داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ گفت: تولید این خودرو با داخلی سازی ۳۰ درصدی آغاز شده و در این مورد ۸۰ قرارداد با قطعه سازان امضا شده و به مرحله ابلاغ رسیده است.
وی خاطر نشان كرد: تولید پژو ۲۰۰۸ به تولید مستمر رسیده و ایران خودرو برنامه تولید ۱۵ هزار دستگاه از این خودرو را طی یک سال در دستور کار خود دارد همچنين از شنبه پيش فروش اين خودرو آغاز خواهد شد.
وی در مورد پیش فروش پژو ۲۰۰۸ بدون اعلام قیمت قطعی این خودرو و مغایرت این اقدام با قانون نیز گفت: قیمت این خودرو بر اساس زمانهای تحویل در قراردادها خواهد آمد.
صالحینیا تصريح كرد: در مورد قرارداد رنو و ایدرو بعد از امضای قرارداد اولیه، امضای قراردادهای الحاقی در دست امضا است و به زودی نهایی خواهد شد. قرارداد سایپا و سیتروئن نیز در مرحله نهایی قرار دارد.
معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به آغاز همکاری شرکت هیوندایی با کرمان موتور گفت: تولید مشترک این دو شرکت با داخلی سازی ۳۰ درصدی شروع خواهد شد.
صالحی نیا در مورد برنامه تولید خودروهای هیبریدی و برقی نیز گفت: طبق آیین نامه ای که در دولت در دست بررسی است دستگاه های مختلف برای ایجاد زیرساختهای تولید و واردات خودروهای هیبریدی و برقی ملزم می شوند.
وی در ارتباط با سوال قراردادپژو سیتروئن با گروه خودرو سازى سایپا اظهار کرد: قراردادهاى خودرو در دست انجام هست و انقریب این قراردادها اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر صنعت افزود: قرارداد خودرویى با فلکس واگن به دلیل مشکلات پیش آمده بعد از نهایی شدن به اطلاع خواهد رسید.
در ادامه علی صدری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در ارتباط با تفكيك وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مخالف بازگشت به عقب هستیم، چرا که معتقدیم با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات برطرف نمیشود.
وى افزود: ادغام وزارتخانهها براساس قانون انجام شده است لذا کوچک سازی بدنه دولت، واگذاری تصدیگری دولت به بخش خصوصی و کاهش هزینه دولت، اهداف اولیه این ادغام بود، بنابراین بهجای تفکیک وزارتخانهها، نواقص ۶ سال گذشته بررسی و سعی در برطرف کردن آنها شود.
همچنين در اين نشست ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: موافق تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیستیم؛ امروزه ۷۵ درصد کشورهای پیشرفته دنیا از مدیریت متمرکز استفاده میکنند.
انتهاى پيام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *