پشتپرده جهش ۴۰۰درصدی پرداختهای بودجه ۹۵ در ماه آخر
بررسی بودجه در دو سال اخیر نشان میدهد، دریافتیهای بودجه در یازده ماه ابتدایی عملکرد معمولی داشته اما به صورت "اتفاقی" در ماه پایانی سال درآمدهای وصولی با جهشی ۴۰۰ درصدی مواجه میشوند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، بررسی بودجه در دو سال اخیر نشان میدهد، دریافتیهای بودجه در یازده ماه ابتدایی عملکرد معمولی داشته اما به صورت "اتفاقی" در ماه پایانی سال درآمدهای وصولی با جهشی ۴۰۰ درصدی مواجه میشوند.
در دو سال اخیر در امر وصول و تخصیص منابع وضعیت خاصی به وجود آمده است. در طول ماه همه امور از روند طبیعی برخوردار است اما ناگهان در ماه آخر و حتی هفته و روز آخر سال منابع هنگفتی به خزانه واریز میشود و منابع مزبور به مصارف و در مورد طرحهای عمرانی عمدتاً به مطالبات پیمانکاران طرحهای عمرانی اختصاص مییابد.
بر اساس جدول زیر، درآمدهای دولت از 195هزار میلیارد تومان در 11 ماهه 95 به 283 هزار میلیارد تومان در کل سال افزایش یافته است. در واقع متوسط عملکرد ماهیانه تا 11 ماه نخست، 17.7هزار میلیارد تومان بوده که در ماه دوازدهم به 87 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. رشد دریافتی 87 هزار میلیاردی باعث ایجاد نسبت 5 برابری دریافتی ماه دوازدهم به میانگین دریافتیهای 11 ماه نخست میشود.
این جهش 400درصدی، میتواند از نگاه دولت دلایل مختلفی داشته باشد، اما نکته واضح این است که وقتی در طول سال میزان دریافتیها با عملکرد تعیین شده در قانون بودجه فاصله داشته باشد، میزان پرداختیها به خصوص در بخش عمرانی در طول سال با مشکل مواجه میشوند. همین موضوع باعث شده بود که در طول یازده ماه اجرای بودجه 95، قسمت عمدهای(تا حدود 70 درصد) از بودجه عمرانی محقق نشده باشد. بودجه عمرانی مصوب سال 95، 57 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در 11 ماه نخست سال گذشته میزان پرداختهای عمرانی تنها 18 هزار میلیارد تومان بوده است.
جهش درآمدهای نفتی، مالیاتی و گمرکی
همچنین در خصوص درآمدهای مالیاتی گفتنی است، عملکرد ماه دوازدهم، نسبت به میانگین 11 ماه قبل رشد 8هزار میلیاردی داشته است. این جهش درامدی در خصوص درامدهای گمرکی(مالیات بر واردات) قابل توجه است به طوری که در ماه دوازدهم وصولی دولت 4 هزار میلیارد تومان بوده اما متوسط دریافت ماهیانه 1300 میلیارد تومان بوده است. همین رویه با جهش 9000 میلیارد تومانی در خصوص درامدهای نفتی (واگذاری داراییهای سرمایهای) نیز صادق است.
در دو سال اخیر در امر وصول و تخصیص منابع وضعیت خاصی به وجود آمده است. در طول ماه همه امور از روند طبیعی برخوردار است اما ناگهان در ماه آخر و حتی هفته و روز آخر سال منابع هنگفتی به خزانه واریز میشود و منابع مزبور به مصارف و در مورد طرحهای عمرانی عمدتاً به مطالبات پیمانکاران طرحهای عمرانی اختصاص مییابد.
بر اساس جدول زیر، درآمدهای دولت از 195هزار میلیارد تومان در 11 ماهه 95 به 283 هزار میلیارد تومان در کل سال افزایش یافته است. در واقع متوسط عملکرد ماهیانه تا 11 ماه نخست، 17.7هزار میلیارد تومان بوده که در ماه دوازدهم به 87 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. رشد دریافتی 87 هزار میلیاردی باعث ایجاد نسبت 5 برابری دریافتی ماه دوازدهم به میانگین دریافتیهای 11 ماه نخست میشود.
این جهش 400درصدی، میتواند از نگاه دولت دلایل مختلفی داشته باشد، اما نکته واضح این است که وقتی در طول سال میزان دریافتیها با عملکرد تعیین شده در قانون بودجه فاصله داشته باشد، میزان پرداختیها به خصوص در بخش عمرانی در طول سال با مشکل مواجه میشوند. همین موضوع باعث شده بود که در طول یازده ماه اجرای بودجه 95، قسمت عمدهای(تا حدود 70 درصد) از بودجه عمرانی محقق نشده باشد. بودجه عمرانی مصوب سال 95، 57 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در 11 ماه نخست سال گذشته میزان پرداختهای عمرانی تنها 18 هزار میلیارد تومان بوده است.
جهش درآمدهای نفتی، مالیاتی و گمرکی
همچنین در خصوص درآمدهای مالیاتی گفتنی است، عملکرد ماه دوازدهم، نسبت به میانگین 11 ماه قبل رشد 8هزار میلیاردی داشته است. این جهش درامدی در خصوص درامدهای گمرکی(مالیات بر واردات) قابل توجه است به طوری که در ماه دوازدهم وصولی دولت 4 هزار میلیارد تومان بوده اما متوسط دریافت ماهیانه 1300 میلیارد تومان بوده است. همین رویه با جهش 9000 میلیارد تومانی در خصوص درامدهای نفتی (واگذاری داراییهای سرمایهای) نیز صادق است.
منبع: تسنیم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *