برای نوسازی ناوگان برنامهریزی کردهایم
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: به طور جدی به دنبال جوانسازی ناوگان و کاهش سن کشتیهای خود هستیم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) همکاری شرکتش در بازار VLCCها را با شرکتهای دیگر از طریق اشتراک کشتی (pool partnership) با سایر مالکان کشتی محتمل دانست.
سیروس کیان ارثی که هفته گذشته در کنار سایر همکاران خود از NITC برای شرکت در کنفرانس Nor-Shipping به نروژ سفر کرده بود، اعلام کرد که شرکتش از رشد سفارشات در بازار کشتیهای نفتکش آگاه است و هر اقدامی در زمینه ساخت کشتیهای جدید نیز به منظور جایگزینی کشتیهای قدیمی خواهد بود تا توسعه ناوگان.
وی با بیان اینکه قیمت ساخت کشتیهای نوساز به کمترین سطح خود رسیده و این بهترین زمان برای نوسازی ناوگان است گفت: اکنون قصدی برای گسترش ناوگان نداریم اما به طور جدی به دنبال جوانسازی ناوگان و کاهش سن کشتیهای خود هستیم.کیان ارثی گفت: برای نوسازی ناوگان برنامه ریزی کردهایم.
شرک ملی نفتکش ایران، غول کشتیرانی نفتی در چند هفته گذشته به دنبال اوراق 2 فروند از کشتی های نفتکش VLCC قدیمی خود بوده است. NITC هم اکنون بزرگترین مالک کشتیهای نفتکش در جهان است و ناوگان آن متشکل از کشتیهای مختلف با مجموع ظرفیت 15.5 میلیون DWT است.
سفارش کشتی های نفتکش VLCC در سال جاری افزایش یافته است بطوریکه فهرست ساخت این نوع نفتکش ها به بیش از 100 فروند رسیده است. این در حالی است که همزمان با کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و افت اوراق کشتیها، به علاوه ورود تناژ جدید به بازار در سال جدید، بازار کشتیهای نفتکش ضعیف شده است و شرکت ملی نفتکش ایران انتظار دارد که این ضعف فعلا باقی بماند.
کیان ارثی در این ارتباط افزود: "امیدواریم که در 3 ماهه پایانی سال 2017 شرایط بهتر شود و در صورتیکه مالکان کشتیهای VLCC زیادی سفارش ندهند امیدواریم که نرخ اجاره کشتیها در سالهای 2018 و 2019میلادی افزاتیش یابد ."
ادغام در بازار کشتی های نفتکش طی سال 2017 به یک روند فراگیر تبدیل شده است به گونه ای که DHT Holding ناوگان کشتیهای VLCC شرکت BW Group را خرید و Frontline به دنبال DHT بود.
مدیرعامل NITC گفت: ادغام نزدیک به 15 سال است که در بازار جریان دارد و خوشبختانه در سال های اخیر و به ویژه در ماههای گذشته به روندی عادی تری تبدیل شده است. شخصا فکر می کنم که اشتراک کشتی( pooling) برای بازار نفتکش مطلوب است. البته ما هم این اقدام را با شرکای مناسب دنبال میکنیم.
رشد و توسعه در سایر بخش های شرکت ملی نفتکش ایران نیز در حال انجام است. کیان ارثی اظهار کرد: در کنار حمل و نقل نفت خام، ما به حمل و نقل LPG و محصولات شیمیایی نیز می پردازیم و قصد داریم که فعالیت خود را در این دو حوزه افزایش بدهیم.
برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در سال گذشته موجب بازگشت NITC به بازارهای بینالمللی و اروپایی شد. کیان ارثی ادامه داد: پیش از تحریم ها 15 درصد از ناوگان NITC در بازار داخلی و 85 درصد نیز در بازار حمل و نقل بینالمللی فعال بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: "ما تمایل داریم که مشتریانمان بدانند که به عنوان یک شرکت خصوصی، قصد داریم به تدریج با ورود به آبهای بینالمللی، سهم خود را از بازار بدست آوریم و به حمل نفت و گاز در سراسر جهان برای مشتریان بپردازیم.
این مقام مسوول در شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد که ناوگان NITC تمامیگواهینامههای لازم را از موسسات ردهبندی معتبربینالمللی اخذ کرده و پوششهای بیمهای مربوطه را از نیز شرکت های معتبر جهانی دریافت است. ناوگان این شرکت تحت پرچم معتبر در آبهای جهان سفر میکند و بدنه، ماشینآلات و تجهیزات کشتیهای ناوگان نیز از پوششهای بیمهای بین المللی لازم، برخوردارند.
کیان ارثی گفت: با انجام تمامی این اقدامات کشتیهای ما به تدریج به روند عادی تجاری خود که پیش از تحریم ها داشتند، باز گشتهاند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *