راه اندازی سامانه 713 در پلیس پیشگیری/ رفتار در کلانتری ها را گزارش کنید

11:42 - 07 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۵۹۲
معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به آغاز به کار مرکز نظارت و پایش هوشمند این پلیس (713) به تشریح روند راه‌اندازی، کارکردها و چشم انداز این سامانه پرداخت.
کلانتریبه گزارش گروه جامعه ،سرهنگ علی هاشمی با اشاره به دیدار فرماندهان ارشد ناجا با رهبر معظم انقلاب در ۱۳ مهرماه سال ۹۵ و تاکید ایشان بر بهبود خدمات انتظامی و توجه به کلانتری ها، اظهار کرد: در راستای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری، با پیگیری فرمانده ناجا و رئیس پلیس پیشگیری، شورای عالی تحول کلانتری و پاسگاه‌ها (کوپ) تشکیل شد.

وی افزود: این شورا از چند کمیسیون تشکیل شده که هر یک در یکی از زمینه‌های تخصصی مربوط به تحول کلانتری و پاسگاه‌ها فعالیت می‌کنند و یکی از این کمیسیون‌ها؛ "سلامت اداری و صیانت" است که با ریاست رئیس بازرسی کل ناجا و دبیری رئیس بازرسی پلیس پیشگیری ناجا تشکیل و وظیفه آن نظارت و پایش عملکرد و استانداردسازی رفتار کارکنان است.

معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه اصولا نظارت به دو شیوه "میدانی" و "هوشمند" انجام می‌شود که در شیوه هوشمند این کار به صورت برخط و روزانه است، خاطرنشان کرد: "مرکز نظارت و پایش هوشمند پلیس پیشگیری ناجا (۷۱۳) " نیز با هدف نظارت هوشمند بر کلانتری‌ها در ستاد پلیس پیشگیری بنیان گذاشته شد که حاصل کار "جهادی" بوده و بستر، زیرساخت هوشمند و آموزش نیروهای آن به واسطه اهمیت موضوع، درکوتاه‌ترین زمان آماده شد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: این سامانه در فاز نخست فعالیت خود، رصد و نظارت بر تماس و حضور روزانه مراجعان به کلانتری‌ها را در دستور کار دارد تا اطلاعات کاملی از روند کیفیت و وضعیت ارائه خدمات، میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان از نحوه خدمات انتظامی و دیدگاه‌هایی که نسبت به عملکرد کلانتری دارند، به دست آید.

سرهنگ هاشمی بیان کرد: داده‌های به دست آمده از این مرکز همچنین به پلیس پیشگیری امکان می‌دهد که وضعیت رفتاری کارکنان، عملکرد کلانتری‌ها و در نتیجه میزان پیشرفت طرح تحول کوپ به صورت روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه بررسی شده و گزارش آن را به فرماندهان در رده‌های مربوطه انعکاس داده تا بتوان بر پایه آن بهتر تصمیم‌گیری کرده و قدرت و توان عملیاتی خود را بهبود دهد.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب این مرکز به رده‌های ستادی کلانتری و پاسگاه‌ها کمک می‌کند تا قدرت و توان هدایت ستادی را ارتقاء دهند وقطعا انعکاس روزانه عملکرد، در اصلاح پیوسته فرایند‌ها و افزایش رضایت مردم تاثیرگذار خواهد بود.

معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا، گام بعدی فعالیت این سامانه را "اجرای نظارت و پایش تصویری برای گشت‌های انتظامی در استان‌های هدف" اعلام کرد و گفت: توسعه سامانه "محرم" برای تقویت اشراف اطلاعاتی، توسعه ارتباط الکترونیکی، توسعه پایش نقاط حاشیه نشین، توسعه پایش تحت نظرگاه‌ها، پلیس‌های فرودگاه و راه‌آهن، توسعه برون‌سپاری خدمات قضائی و همچنین توسعه سامانه "آلارم" و تمامی سامانه‌های هوشمند پلیس پیشگیری نیز از دیگر برنامه‌های در درست اقدام این پلیس برای تحول کلانتری و پاسگاه‌ها است که امیدواریم تا پایان سال ۹۶ به پایان رسیده و یک مزیت راهبردی برای نیروی انتظامی باشد.

سرهنگ هاشمی تصریح کرد: همه این اقدامات در راستای ارتقای رضایت شهروندان، افزایش توان و تقویت مهارت‌های کارکنان ناجا، اصلاح فرایندها، تسریع خدمات و حضور به هنگام و سریع است که در این مسیر از همکاری معاونت فناوری ناجا و دیگر بخش‌های مرتبط نیز سپاسگزار هستیم.

این مقام انتظامی در تشریح تفاوت این سامانه با دیگر سامانه‌های نظارتی مشابه موجود در نیروی انتظامی، گفت: یکی از سامانه‌های مشابه، سامانه " ۱۹۷ "بازرسی کل ناجا است که شهروندان با این سامانه تماس گرفته و شکایت، نارضایتی، تشکر، رضایت مندی، انتقاد و پیشنهاد خود از عملکرد نیروی انتظامی در رده‌های مختلف را در آن ثبت می‌کنند و سامانه دیگر سامانه "تماس کنترلی ۱۱۰ " است که توسط معاونت عملیات ناجا ایجاد شده و کارکرد آن تماس با کسانی است که از خدمات پلیس ۱۱۰ استفاده کرده‌اند تا به این وسیله از میزان رضایت آنان از خدمات و کاستی‌ها و اشکالات کار، اگاهی کافی به دست آید. 

وی اضافه کرد: سامانه ۱۹۷ برای ارتباط شهروندان با نیروی انتظامی در صورت تمایل آن‌ها ایجاد شده و اطلاعاتی از نحوه و کیفیت ارائه خدمات انتظامی ثبت نمی‌شود و در سامانه تماس کنترلی ۱۱۰ نیز اگرچه این امکان وجود دارد، اما حوزه آن تن‌ها در سطح شهر و خارج از کلانتری‌ها بود و درباره عملیات داخل کلانتری‌ها آگاهی مناسبی وجود نداشت، بنابراین پلیس پیشگیری ناجا تصمیم گرفت تا یک سامانه پایشی برای دریافت اطلاعات از شهروندان در مورد خدمات داخل کلانتری، پاسگاه‌ها و میزان رضایت آنان از کیفیت و شیوه ارائه این خدمات ایجاد شود که در نهایت مرکز نظارت و پایش هوشمند پلیس پیشگیری (سامانه ۷۱۳) راه اندازی شد.

معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه آنچه در راه‌اندازی این سامانه مورد توجه پلیس پیشگیری بوده، جمع‌آوری اطلاعات و بازخوردهای رفتاری و عملیاتی کارکنان نیروی پلیس به صورت تخصصی و در داخل کلانتری‌هاست، تاکید کرد: ساختار این سامانه بر خلاف سامانه ۱۹۷ بازرسی کل ناجا که برای دریافت و پیگیری تماس‌های شهروندان ایجاد شده است، تن‌ها بر دریافت اطلاعات استوار بوده و در آن کاربر به صورت تصادفی با مراجعه‌کنندگان به کلانتری‌ها تماس گرفته و پرسش‌هایی از شیوه برخورد کارکنان و نحوه انجام ماموریت توسط آن‌ها طرح می‌کند تا با تحلیل این داده‌ها امکان بررسی دقیق‌تر عملیات کلانتری‌ها به دست آید و بدیهی‌ست که در چنین سامانه‌ای امکانی برای تماس توسط شهروندان عزیز وجود ندارد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: این سامانه مشخصا بر عملیات وعملکرد پلیس در حوزه کلانتری‌ها و نوع ارائه خدمات انتظامی متمرکز است و ما بسیار خوشبین هستیم که تحول مناسبی در حوزه کلانتری و پاسگاه‌ها فراهم شود.

سرهنگ هاشمی در پایان یادآور شد: تمام توان و دغدغه هیئت رئیسه ناجا و همچنین پلیس پیشگیری ایجاد تغییرات مطلوب، تحول محسوس و ملموس در حوزه کلانتری و پاسگاه‌هاست و از روسای کمیسیون‌ها در ستاد ناجا و روسای استانی ناجا در حوزه‌های مرتبط انتظار می‌رود با عطف توجه به سند تحول کوپ و برنامه‌های زمان‌بندی شده کوتاه، میان و بلندمدت و با اولویت‌بندی مناسب، مسائلی که مطالبه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و مردم است را تشخیص داده و مرتفع سازند، به نحوی که آثار عینی آن در فرآیند ارائه خدمات قابل ارزیابی باشد و شهروندان با تمام وجود احساس کنند که ساختار و رفتار کلانتری در حال بهبود روزافزون است.
انتهای پیام/ 

برچسب ها: پلیس پیشگیری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *