۱۸ درصد "دانشآموزان افغانستانی" میتوانند تا کلاس دوازدهم ادامه تحصیل دهند
نتایج تحقیق تازه یک نهاد ملی در افغانستان نشان میدهد که از مجموع دانش آموزان مشغول درس در مدارس این کشور، تنها ۱۸ درصد آنها میتوانند تا کلاس دوازدهم ادامه تحصیل بدهند.
رحیم جامیبه گزارش سرویس بین الملل مسئول عمومی جنبش پشتیبانی از تعلیم و تربیت با کیفیت افغانستان گفت که بر اساس بررسیهایی که این نهاد انجام داده است، بخش عمدهای از دانش آموزان مدارس از ادامه تحصیل محروم میشوند.
وی افزود: از میان 9.2 میلیون دانش آموز که هم اکنون در مدارس افغانستان مشغول آموزش هستند، تنها 18 درصد آنها می توانند تا کلاس دوازدهم به تحصیل خود ادامه دهند و 82 درصد دیگر آنها به دلیل چالشهای امنیتی ، فقر و پایین بودن سطح آگاهی خانوادهها، از ادامه تحصیل تا این مقطع به کلی باز میمانند.
وی تصریح کرد: این عوامل در مناطق عمدتاً روستایی کشور باعث شده که بخش عمده دانش آموزان مدارس در سنین پایین به فعالیتهای اقتصادی گماشته شده و از ادامه تحصیل خود در مدارس محروم شوند.
جامی همچنین با ابراز نگرانی از عدم دسترسی تعداد زیادی از کودکان به مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 3.5 میلیون کودک واجد شرایط از امکانات آموزشی در افغانستان محروم شدهاند.
وی، درصد دسترسی کودکان معلول به مراکز آموزشی را تنها پنج درصد دانست و گفت: حدود 95 درصد این کودکان نیز از دسترسی به آموزش به کلی محرومند که این آمارها به شدت تکان دهنده است.
جامی همچنین ناامنی، کمبود مدارس و مراکز سواد آموزی را عوامل عمده عدم دسترسی این کودکان به آموزش دانست و افزود: اگر این وضعیت ادامه یابد بخش عمدهای از کودکان و نوجوانان افغانستان بیسواد خواهند ماند.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته آموزش از اولویتهای حکومت نبوده و این مساله تاثیر مستقیم بر کیفیت آموزش و پرورش در افغانستان داشته است.
جامی از حکومت خواست که بخش آموزش را دوباره در اولویت برنامههای خود قرار داده و زمینه را برای ارائه خدمات بهتر آموزشی به کودکان و نوجوانان مساعد سازد.
وی از کشورها و سازمانهای حامی حکومت افغانستان نیز خواست که به بخش آموزش توجه ویژه داشته و زیر بنای توسعه را در افغانستان تقویت کنند.
بر اساس آماری که وزارت آموزش و پرورش افغانستان در سال 1395 منتشر کرده هم اکنون حدود 9.2 میلیون دانشآموز در مدارس این کشور مشغول آموزش میباشند که از این میان 39 درصد آنان را دختران تشکیل میدهند.
جمهور با انتشار این خبر نوشت: آمار دانش آموزان مدارس در سالهای قبل بیش از 11 میلیون اعلام شده بود، اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش این آمار را غیر واقعی دانسته و تاکید میکنند که مسئولان قبلی این وزارت برای جذب بودجه بیشتر به بخش آموزش چنین آمارهای را ارائه کرده بودند.
/
وی افزود: از میان 9.2 میلیون دانش آموز که هم اکنون در مدارس افغانستان مشغول آموزش هستند، تنها 18 درصد آنها می توانند تا کلاس دوازدهم به تحصیل خود ادامه دهند و 82 درصد دیگر آنها به دلیل چالشهای امنیتی ، فقر و پایین بودن سطح آگاهی خانوادهها، از ادامه تحصیل تا این مقطع به کلی باز میمانند.
وی تصریح کرد: این عوامل در مناطق عمدتاً روستایی کشور باعث شده که بخش عمده دانش آموزان مدارس در سنین پایین به فعالیتهای اقتصادی گماشته شده و از ادامه تحصیل خود در مدارس محروم شوند.
جامی همچنین با ابراز نگرانی از عدم دسترسی تعداد زیادی از کودکان به مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 3.5 میلیون کودک واجد شرایط از امکانات آموزشی در افغانستان محروم شدهاند.
وی، درصد دسترسی کودکان معلول به مراکز آموزشی را تنها پنج درصد دانست و گفت: حدود 95 درصد این کودکان نیز از دسترسی به آموزش به کلی محرومند که این آمارها به شدت تکان دهنده است.
جامی همچنین ناامنی، کمبود مدارس و مراکز سواد آموزی را عوامل عمده عدم دسترسی این کودکان به آموزش دانست و افزود: اگر این وضعیت ادامه یابد بخش عمدهای از کودکان و نوجوانان افغانستان بیسواد خواهند ماند.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته آموزش از اولویتهای حکومت نبوده و این مساله تاثیر مستقیم بر کیفیت آموزش و پرورش در افغانستان داشته است.
جامی از حکومت خواست که بخش آموزش را دوباره در اولویت برنامههای خود قرار داده و زمینه را برای ارائه خدمات بهتر آموزشی به کودکان و نوجوانان مساعد سازد.
وی از کشورها و سازمانهای حامی حکومت افغانستان نیز خواست که به بخش آموزش توجه ویژه داشته و زیر بنای توسعه را در افغانستان تقویت کنند.
بر اساس آماری که وزارت آموزش و پرورش افغانستان در سال 1395 منتشر کرده هم اکنون حدود 9.2 میلیون دانشآموز در مدارس این کشور مشغول آموزش میباشند که از این میان 39 درصد آنان را دختران تشکیل میدهند.
جمهور با انتشار این خبر نوشت: آمار دانش آموزان مدارس در سالهای قبل بیش از 11 میلیون اعلام شده بود، اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش این آمار را غیر واقعی دانسته و تاکید میکنند که مسئولان قبلی این وزارت برای جذب بودجه بیشتر به بخش آموزش چنین آمارهای را ارائه کرده بودند.
/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *