اهمیت کارآفرینی و ارزشبخشی در تولید/ درخواستهای بخش خصوصی از دولت دوازدهم
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کارآفرینی و ارزشبخشی به تولید و خلاقیت نه تنها در نوشتارها و گفتارها به عنوان ارزش تلقی میشود گفت: کارآفرینی و ارزشبخشی به تولید و خلاقیت باید در عمل به تحقیق و توسعه روی آورد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، غلامحسین شافعی امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بخش خصوصی ضمن قدردانی از تلاشهای و اقدامات مثبتی که در گذشته توسط دولت یازدهم صورت گرفت و با آگاهی از نقایص و نقاط ضعف حاکم بر فضای کسب و کار خواستار تلاش بیشتر و اصلاحات در حوزههایی است که در فرصتی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.
وی در ادامه افزود: قطعاً تمامی این اقدامات تنها در صورت برخورداری از یک نقشه راه برای رشد و توسعه اقتصاد در کشور میتواند ثمربخش باشد و اهتمام جدی به تدوین یک سند استراتژیک منسجم توسعه اقتصادی را طلب میکند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه پیشنهادهای خود به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران خطاب به اعلام کرد و اظهار کرد: آقای رئیس جمهور اقتصاد و اجتماع ایران این روزها در عرصه اعتماد به نفس، عقلانیت، اندیشه و عمل شاهد تحولات جدید و غبار و ناملایمات در حال برچیدن است.
شافعی تصریح کرد: این موضوع ما را به یاد روزهای اول انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی میاندازد که علیرغم هجمه اکثر کشورهای جهان و ضعف بنیادهای واقعی تولید و درآمد حاصل از نفت ملت ما به پشتوانه همین همدلیها و ایثارها در جنگ نابرابر به پیروزی رساند.
وی افزود: ما چرا نتوانستیم با استفاده از ثبات این موقعیت و نعمت و نگه داشت این همدلیها و سرمایههای ملی و اجتماعی در راستای توسعه تولیدی کشور آن را به کار بسته و بهره بیشتری از آن ببریم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه انسان شیفته عشق، عدالت، حقیقت و همبستگی است، گفت: آقای رئیس جمهور بخشی از مسئولیتهای اجتماعی شما این است که این سرمایههای اجتماعی را دوباره احیا کنید.
شافعی در ادامه افزود: اقتصاد و اجتماع ایران این روزها در راه بازنگری دوباره خویشتن است تا بگوید چگونه میتواند ققنوسوار از میان خاکستر ایجاد شده کهنه مجدداً بال برگشاید و عزم ملی را جهت بهسازی وضع موجود به کار بسته و جامعه را به سمت تعالی ملی رهنمون سازد.
وی بیان کرد: واضح است که هر اقتصاد و اجتماعی بر پایه اصول ارزشها و پیشرفتهای خود بنا نهاده شده و به سادگی نمیتوان نتایج آن را با نتایج سایر کشورها مقایسه کرد و یا از آنها الگوبرداری کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از سویی هیچ عامل یگانهای را نمیتوان مانع توسعه دانست، همچنان که هیچ استراتژی و سیاست واحدی نمیتواند به تنهایی مسیر پیچیده توسعه را راه بیندازد.
شافعی یادآور شد: توسعه بدون خاک، اراده، تعهد و همدلی و همیاری یکایک افراد این مرز و بوم به راحتی امکانپذیر نیست.
وی گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی حاضر و تنشهای بینالمللی لازم است، راهکارهای نوینی برای غلبه بر مشکلات چارهجویی شود و نباید از ارائه نظر بازایستیم و اجازه ندهیم که جامعه از این نعمت محروم شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگرچه غایت اکتشافهایمان رسیدن به همان جایی باشد که از آنجا آغاز کردهایم تا برای نخستینبار همانجا را بهتر بشناسیم.
شافعی بیان کرد: اصولا پیشرفت نفت و انتقاد به این منظور بوده است که مقوله شدن را به جای بود، مفهوم نسبی را به جای مفهوم مطلق و حرکت را به جای سکون بگذارد؛ لذا در قدم اول باید بپذیریم که حرکتهای انجام شده نقایص فراوانی داشته و از اجماع و اغنای مناسب در بدنه کارشناسان مستقل کشور و متولیان باقی تولید و صنعت برخوردار نبوده است.
وی گفت: نتیجه بیبرنامگیها و ناآرامیها را میتوان در کاهش باروری اقتصاد و افزایش پارامتری بحرانسازی اقتصاد از قبیل رکود و بیکاری در دهه گذشته دید و از سوی دیگر شاهد رشد نگرانیهای اجتماعی، امنیت شغلی و کاهش امید به زندگی بود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: آقای رئیس جمهور برنامههای توسعهای به جای آنکه ارزشمندی را در منطق و تحلیل کارشناسی جستجو کند، بیشتر به دنبال جذب رضایت توده یا گروههای خاص بوده است و حال آنکه ممکن است منافع توده مردم، تامین کننده نیازهای میان مدت و بلند مدت آنها نباشد و راهی به تعالی نبرد.
شافعی در انتها خاطر نشان کرد: در این مورد تلاشهای زیادی انجام شده، اما هنوز نیازمند توجه بیشتری است و ما در انتخاب بین رضایت جهت مردم باید به نقطه مطلوب برسیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *