نکته فنی: چگونه عمر باتری خودرو را افزایش دهیم؟
باتری جز اولین مواردیست که هنگام خاموش شدن خودرو یا استارت نخوردن، متهم به کم کاری میشود از این رو دانستن عواملی که عمر باتری را کاهش میدهند ضروری خواهد بود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی ، خبرنگار خودروکار، عواملی که عمر باتری خودرویتان را کاهش میدهند عبارتند از:
۱ – کار در شرایط گرما و سرمای زیاد
۲ – استفاده از مصرف کنندههای پر مصرف و خارج از حدود تعریف شده در خودرو
۳ – استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی
۴ – مراقبت و نگهداری غیر صحیح
۵ – استفاده طولانی از وسایل برقی خودرو حین خاموش بودن موتور خودرو
۶ – تحت شارژ بودن دائم (اور شارژ)
۷ – عملکرد نادرست سیستم برق خودرو
چگونه عمر باتری خودرو را افزایش دهیم؟
کار در شرایط گرما:
با افزایش درجه حرارت محیط کارکرد باتری، عمر باتری کاهش مییابد.
کار در شرایط سرما:
هوای سرد تاثیر کند کنندهای بر عملکرد الکتروشیمیایی باتری داشته و توان عملیاتی آن را به شدت کاهش میدهد.
از سوی دیگر هوای سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده، لذا به حرکت درآمدن اولیه موتور توسط استارت، به شدت جریان بیشتری نیازمند خواهد بود.
تاثیر دما بر ظرفیت الکتریکی باتری و همچنین میزان نیاز انرژی الکتریکی برای استارت اولیه خودرو در شرایط دمایی مختلف:
استفاده از مصرف کنندههای بزرگ:
کشیدن جریانهای الکتریکی خارج از حدود تعریف شده از باتری موجب تخلیه بیش از حد باتری و در نهایت کاهش طول عمر باتری میشود.
استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی:
استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی باعث بروز پدیده تخلیه خود به خود ناشی از عوامل داخلی و همچنین در برخی موارد عوامل خارجی (برق دزدی) موجب تخلیه الکتریکی در باتری میشود.
همچنین به دلیل چند سطحی شدن غلظت الکترولیت (ته نشین شدن اسید) برخی اختلالات در باتری به شرح زیر به وقوع میپیوندد:
الف. – خوردگی شبکه
ب. – ریزش خمیر
ج. – ته نشین اسید
د. – خوردگی عایق
ه. – لجن شدن صفحات در پایین دسته صفحه
و – سولفاته شدن صفحات در بالای دسته صفحه
مراقبت و نگهداری غیر صحیح:
۱ - پایین امدن سطح الکترولیت در خانههای باتری موجب:
افزایش غلظت مابقی الکترولیت و تسریع در سولفاته شدن صفحات اکسیده شدن بخشی از صفحات منفی (که خارج الکترولیت قرار گرفته اند) به دلیل تماس با هوا، بالا رفتن احتمال انفجار باتری (به دلیل تغییر مقاومت برخی از سلهها در باتری و اجبار عبور جریان مساوی از تمامی سلهها به ناچار ولتاژ بالاتری بر روی این سلهها قرار گرفته و این اور ولتاژ موجب افزایش تولید گازهای اکسیژن و هیدروژن از صفحات مثبت ومنفی ودر نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری میشود.
۲ - بالا بودن سطح الکترولیت در خانههای باتری موجب:
نشت اسید به بیرون سلههای باتری
ممانعت از خروج گاز از سلههای باتری
کاهش فضای بالای الکترولیت و بالا رفتن درصد هیدروژن در این محیط و در نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری
گرفتگی مسیر خروج گاز از سلههای باتری به دلیل رسوب ذرات معلق در الکترولیت.
۳ - استفاده از اب اسید به جای آب مقطرموجب:
افزایش سرعت خوردگی در صفحه مثبت.
افزایش سرعت سولفاته شدن صفحات منفی ولجنی شدن سطح انان.
کاهش عمر عایق بین صفحات در باتری.
افزایش حجم صفحات مثبت ودر نهایت متورم شدن دسته صفحات.
۴ -استفاده از اب مقطر غیر استاندارد:
ورود انواع ناخالصیها به سلههای باتری
توضیح: ورود ناخالصیها به خصوص عنصر آهن، موجب تسریع در تخلیه خود به خود باتریها، همچنین کاهش راندمان باتریها میشود.
۵ -عدم نظافت قطبهای باتری:
موجب تسریع در خوردگی سر قطبهای باتری میشود.
۶ -تحت شارژ بودن دائم (اور شارژ)
افزایش دمای باتری
کاهش حجم الکترولیت
خوردگی سریعتر صفحات
۷ - استفاده از وسایل پر مصرف در هنگام خاموش بودن خودرو
عملکرد نادرست سیستم برق خودرو
۱ - خرابی دینام:
موجب کمبود شارژ
۲ – خرابی افتامات:
موجب تخریب صفحات باتری و ریزش خمیر و تغییر رنگ الکترولیت میگردد.
۳ – خرابی استارت:
این امر موجب افزایش تعداد دفعات استارت شده خودرو شده و به دلیل آنکه در هنگام جریان کشیدن با شدت زیاد سولفاتهای تشکیل شده روی سطح تشکیل میشوند در هنگام شارژ مجدد این سولفاتها به راحتی برگشت پذیر نبوده بنابراین عمر باتری کاهش پیدا میکند.
شما از ما بپرسید!
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
۱ – کار در شرایط گرما و سرمای زیاد
۲ – استفاده از مصرف کنندههای پر مصرف و خارج از حدود تعریف شده در خودرو
۳ – استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی
۴ – مراقبت و نگهداری غیر صحیح
۵ – استفاده طولانی از وسایل برقی خودرو حین خاموش بودن موتور خودرو
۶ – تحت شارژ بودن دائم (اور شارژ)
۷ – عملکرد نادرست سیستم برق خودرو
چگونه عمر باتری خودرو را افزایش دهیم؟
کار در شرایط گرما:
با افزایش درجه حرارت محیط کارکرد باتری، عمر باتری کاهش مییابد.
کار در شرایط سرما:
هوای سرد تاثیر کند کنندهای بر عملکرد الکتروشیمیایی باتری داشته و توان عملیاتی آن را به شدت کاهش میدهد.
از سوی دیگر هوای سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده، لذا به حرکت درآمدن اولیه موتور توسط استارت، به شدت جریان بیشتری نیازمند خواهد بود.
تاثیر دما بر ظرفیت الکتریکی باتری و همچنین میزان نیاز انرژی الکتریکی برای استارت اولیه خودرو در شرایط دمایی مختلف:
استفاده از مصرف کنندههای بزرگ:
کشیدن جریانهای الکتریکی خارج از حدود تعریف شده از باتری موجب تخلیه بیش از حد باتری و در نهایت کاهش طول عمر باتری میشود.
استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی:
استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی باعث بروز پدیده تخلیه خود به خود ناشی از عوامل داخلی و همچنین در برخی موارد عوامل خارجی (برق دزدی) موجب تخلیه الکتریکی در باتری میشود.
همچنین به دلیل چند سطحی شدن غلظت الکترولیت (ته نشین شدن اسید) برخی اختلالات در باتری به شرح زیر به وقوع میپیوندد:
الف. – خوردگی شبکه
ب. – ریزش خمیر
ج. – ته نشین اسید
د. – خوردگی عایق
ه. – لجن شدن صفحات در پایین دسته صفحه
و – سولفاته شدن صفحات در بالای دسته صفحه
مراقبت و نگهداری غیر صحیح:
۱ - پایین امدن سطح الکترولیت در خانههای باتری موجب:
افزایش غلظت مابقی الکترولیت و تسریع در سولفاته شدن صفحات اکسیده شدن بخشی از صفحات منفی (که خارج الکترولیت قرار گرفته اند) به دلیل تماس با هوا، بالا رفتن احتمال انفجار باتری (به دلیل تغییر مقاومت برخی از سلهها در باتری و اجبار عبور جریان مساوی از تمامی سلهها به ناچار ولتاژ بالاتری بر روی این سلهها قرار گرفته و این اور ولتاژ موجب افزایش تولید گازهای اکسیژن و هیدروژن از صفحات مثبت ومنفی ودر نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری میشود.
۲ - بالا بودن سطح الکترولیت در خانههای باتری موجب:
نشت اسید به بیرون سلههای باتری
ممانعت از خروج گاز از سلههای باتری
کاهش فضای بالای الکترولیت و بالا رفتن درصد هیدروژن در این محیط و در نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری
گرفتگی مسیر خروج گاز از سلههای باتری به دلیل رسوب ذرات معلق در الکترولیت.
۳ - استفاده از اب اسید به جای آب مقطرموجب:
افزایش سرعت خوردگی در صفحه مثبت.
افزایش سرعت سولفاته شدن صفحات منفی ولجنی شدن سطح انان.
کاهش عمر عایق بین صفحات در باتری.
افزایش حجم صفحات مثبت ودر نهایت متورم شدن دسته صفحات.
۴ -استفاده از اب مقطر غیر استاندارد:
ورود انواع ناخالصیها به سلههای باتری
توضیح: ورود ناخالصیها به خصوص عنصر آهن، موجب تسریع در تخلیه خود به خود باتریها، همچنین کاهش راندمان باتریها میشود.
۵ -عدم نظافت قطبهای باتری:
موجب تسریع در خوردگی سر قطبهای باتری میشود.
۶ -تحت شارژ بودن دائم (اور شارژ)
افزایش دمای باتری
کاهش حجم الکترولیت
خوردگی سریعتر صفحات
۷ - استفاده از وسایل پر مصرف در هنگام خاموش بودن خودرو
عملکرد نادرست سیستم برق خودرو
۱ - خرابی دینام:
موجب کمبود شارژ
۲ – خرابی افتامات:
موجب تخریب صفحات باتری و ریزش خمیر و تغییر رنگ الکترولیت میگردد.
۳ – خرابی استارت:
این امر موجب افزایش تعداد دفعات استارت شده خودرو شده و به دلیل آنکه در هنگام جریان کشیدن با شدت زیاد سولفاتهای تشکیل شده روی سطح تشکیل میشوند در هنگام شارژ مجدد این سولفاتها به راحتی برگشت پذیر نبوده بنابراین عمر باتری کاهش پیدا میکند.
شما از ما بپرسید!
گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا "خودروکار" به آنها پاسخ دهد.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *