نکته فنی: چه زمانی تسمه تایم باید تعویض شود؟
وقتی زمان تعویض تسمه تایم شما فرا میرسد، احتمالا زمانی است که خودروی شما هنگام رانندگی علائم غیرمعمولی از خود نشان میدهد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی ، شما باید بررسی تسمه تایم را جزو برنامه سرویس دورهای موتور خودرویتان قرار دهید. در فواصل زمانی معین تسمه تایم تان را چشمی بررسی کنید و به دنبال نشانههای خوردگی و یا پارگی باشید. در ادامه برخی از نشانههای زمان تعویض تسمه تایم را بررسی خواهیم کرد:
۱. دور موتور بد عمل میکند
اگر متوجه شدید هنگام رانندگی دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمیکند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش میکند و همین باعث میشود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این میتواند نشانه از بین رفتن دندانهها نیز باشد.
۲ - از بین رفتن دندانهها
تسمه تایمهای کارکردهتر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانهها میشوند. در حالی که معمولا پیشنهاد میشود تسمه تایم هر ۶۰ هزار مایل عوض شود، برخی وسائل نقلیه فرق میکنند و این عدد میتواند تا ۱۱۰ هزار مایل هم باشد. همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.
۳. مشکلات استارت و حرکت
تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده خودروی شماست؛ بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچهها یا سوپاپهای ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته میشوند.
این دریچهها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستونها باز و بسته میشوند؛ بنابراین اگر زمان بندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج میشوند. این امر میتواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود، چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات میتواند باعث شود خودرو درست استارت نخورد.
۴ - مشکلات اگزوز
اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید میکند، میتواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد میشود. همین باعث میشود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.
۱. دور موتور بد عمل میکند
اگر متوجه شدید هنگام رانندگی دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمیکند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش میکند و همین باعث میشود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این میتواند نشانه از بین رفتن دندانهها نیز باشد.
۲ - از بین رفتن دندانهها
تسمه تایمهای کارکردهتر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانهها میشوند. در حالی که معمولا پیشنهاد میشود تسمه تایم هر ۶۰ هزار مایل عوض شود، برخی وسائل نقلیه فرق میکنند و این عدد میتواند تا ۱۱۰ هزار مایل هم باشد. همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.
۳. مشکلات استارت و حرکت
تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده خودروی شماست؛ بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچهها یا سوپاپهای ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته میشوند.
این دریچهها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستونها باز و بسته میشوند؛ بنابراین اگر زمان بندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج میشوند. این امر میتواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود، چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات میتواند باعث شود خودرو درست استارت نخورد.
۴ - مشکلات اگزوز
اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید میکند، میتواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد میشود. همین باعث میشود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *