توسعه حملونقل ریلی در جهت جلوگیری از سونامی سوانح رانندگی
مدیرعامل راهآهن با اشاره به افزایش ظرفیتهای شرکتهای فولادی تا سال ۱۴۰۴ گفت: اگر طی این ۱۰ سال سهم ریلی در جابجایی کالا نسبت به جاده افزایش نیابد، با سونامی سوانح رانندگی مواجه خواهیم بود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی بیان کرد: در سال 1392 میزان 22.4 میلیارد تن کیلومتر بار توسط حمل و نقل ریلی جابجا شد که در سال 95 این رقم به 27.2 میلیارد تن کیلومتر رسید.
وی ادامه داد: شرکتهای فولادی برنامهریزی کردند تا سال 1405 با سرمایهگذاری در حوزه فولاد، حجم کل بارهای ریلی به 50 میلیون تن و 210 میلیون تن بار مرتبط برسد.
مدیرعامل راهآهن گفت: اگر این 210 میلیون تن بار فقط یک سوم آن توسط ریل جابجا شود و مابقی به سمت جاده برود، مصرف سوخت بالایی در کشور خواهیم داشت و حجم عظیمی سوخت از بین میرود. ایمنی در جادهها کاهش مییابد.
مدیرعامل راهآهن گفت: اگر بارها به سمت ریل سوق نیابد، در 10 سال آینده سونامی سوانح رانندگی در جادهها خواهیم داشت و زیرساختهای جادهای آسیب میبینند.
وی تأکید کرد: باید حتماً تا سال 1405 حداقل 40 درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم، تا پایان سال برنامه، 30 درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود.
محمدزاده با تأکید بر اینکه باید حتماً سهم ریل در جابجایی کالا افزایش یابد، گفت: سیاستگذاری خاصی در حوزه تعرفهها داریم و کاهش نرخ تعرفهها در دستورکار است و قطعاً باید روزی برسد که تعرفههای حق دسترسی به شبکه ریلی صفر شود تا بدین ترتیب مصرف سوخت کشور کاهش یابد. در این راستا به دنبال آن هستیم که شبکه موجود را به حداکثر ظرفیت خود برسانیم.
مدیر عامل راهآهن با اشاره به توجه خاص مقام معظم رهبری به توسعه ریلی، به بندهای 24 و 25 در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم، سرمایهگذاری در حوزه ریلی نظیر سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته تلقی میشود و معافیتهای ویژه و مشوقهای خاص دارد.
محمدزاده گفت: از سال 93 تا سال 95 مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دولتی به راهآهن اختصاص یافت و در صنعت هزینه شد.
وی گفت: همچنین یک درصد از محل فروش نفت و گاز به توسعه ریلی کشور اختصاص مییابد و این نشان از عزم جزم در این باره دارد.
مدیر عامل راهآهن افزود: در سال 95 با تغییر برنامهریزی، قطارهای حومهای و سفرهای آن دو برابر شد؛ اگر یک نفر مسافر از سمت جاده به سمت ریل سوق یابد، بابت هر نفر کیلومتر 20 سیسی صرفهجویی دارد که این رقم در قطارهای عمومی 70 سیسی صرفهجویی است.
محمدزاده تصریح کرد:در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی، موضوع برقی کردن قطار تهران ـ مشهد و گرمسار ـ اینچهبرون دنبال میشود.
وی در انتها خاطر نشان کرد: امسال خطوط 3 و 4 قطار حومهای تهران ـ کرج، خط دوم قطار قزوین ـ زنجان افتتاح میشود و ابتدای سال 97 خط دوم قزوین ـ زنجان به بهرهبرداری میرسد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *