تبلیغات زودهنگام رکورددار تخلفات انتخاباتی
در حالی بیشترین تخلفات انتخاباتی در حوزه تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی رخ میدهد که «پیشبینی بموقع»، «پیشگیری بهنگام» و "«برخورد سریع و خارج از نوبت» توسط دستگاه قضا میتواند در جلوگیری و کاهش جرائم انتخاباتی مفید به فایده باشد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، با رشد روز افزون فناوری اطلاعات، محیط و قلمروی بسیاری از جرائم و تخلفات انتخاباتی به فضای مجازی و اینترنت منتقل شده، بنابراین ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه با رویکرد فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش نمودار میشود.
سوءاستفاده از فضای مجازی در جهت تداوم تبلیغات خارج از مهلت قانونی ، تخریب نامزدهای رقیب، سوء استفاده از سامانه های پیامکی تلفن همراه، ایجاد شایعات مختلف و انتشار آن در فضای مجازی و سامانه های تلفن همراه از شایع ترین مصادیق جرائم و تخلفات انتخاباتی در این حوزه محسوب میشود.
احترام به قوانین و مقررات، ترجیح منافع ملی بر منابع شخصی و حرکت در محور قانون از سوی داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس همواره مورد تاکید بوده است و از تمام کاندیداهای انتخابات انتظار میرود که رعایت قانونمداری و اخلاق محوری را در مواجهه با رقبای خود داشته باشند اما در این میان «پیش بینی بموقع»، «پیشگیری بهنگام» و "«برخورد سریع و خارج از نوبت» با هدف جلوگیری و کاهش جرائم و تخلفات انتخاباتی احتمالی و همچنین ایجاد آرامش لازم و سالم سازی محیط انتخابات و افزایش اعتماد عمومی نسبت به کارکرد حرفه ای جامعه سیاسی، امنیتی، انتظامی و قضایی کشوربا هدف تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، از اصول اساسی فعالیت ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است که به دستور ریاست قوه قضائیه در این زمینه به صورت جدی آغاز به کار کرده است.
آیت الله آملی لاریجانی 18 اسفند ماه سال گذشته دستور تشکیل "ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی" را صادر کرد.
در این بخشنامه آمده است با توجه به نقش مثبت و مؤثر عملکرد ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در مرکز و ستادهای متناظر آن در مرکز استانها و شهرستانها در انتخاباتهای گذشته و در اجرای تبصره 2 ماده 34 قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر «تشکیلات قضائی هر شهرستان یا بخش به منظور پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات لازم را در محدوده قوانین و مقررات مربوطه معمول میدارد.»
مواد 24، 33، 68، 69، 70، 71، 73 و تبصره 2 ماده 38 قانون انتخابات ریاست جمهوری همچنین مواد 29 و 67 قانون تشکیلات، وظائف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ، لازم است ضمن تشکیل هرچه سریعتر «ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی» در مرکز و شهرستانهای سراسر کشور، با هماهنگی و برنامهریزی مناسب نسبت به پیشگیری از جرائم انتخاباتی در مراحل مختلف اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.
در واقع فعالیت و عملکرد ستادهای مذکور هیچگونه تداخل یا تعارضی با وظایف سایر دستگاه های مسئول در امور اجرایی و نظارت بر انتخابات نخواهد داشت و به گفته مسئولان قضایی سوابق و فعالیت این ستادها در گذشته، موجب تعامل، هماهنگی و هم افزایی با سایر نهادهای قانونی و مسئول در کشور شده است.
رصد، نظارت، پیش بینی و شناسایی تخلفات در جلسات ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی به صورت فعال برقرار است و در اکثر استانها نیز با توجه به اینکه عمده تخلفات مربوط به تبلیغات زودهنگام بوده کارگروه ویژه به منظور رصد فعالیت کاندیداها در فضای مجازی تشکیل شده است.
در این میان بیشتر دادستانهای کل کشور در گفتوگو با از احضار برخی نامزدهایی سخن گفتهاند که تخلف آنها مربوط به تبلیغات زودهنگام بوده است و طی تذکراتی، متعهد شدند که مطابق قواعد و مقررات عمل کنند.
طبق گفته دادستان کل کشور تا یکشنبه (۱۷ اردیبهشت) در سراسر کشور حدود ۲۳۶ فقره پرونده شکایت به دادسرا ارجاع شده که از این ۲۳۶ فقره، ۲۷ فقره مورد از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ستادهای کاندیداهای انتخاباتی بوده است.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: در ستاد مرکزی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی ۴ جلسه، در استانها ۳۳۶ جلسه با ۷۵۷ مصوبه و در شهرستانها ۳۶۷ جلسه با ۱۷۶۸ مصوبه داشتهایم که این اقدامات پیشگیرانه در مرکز استانها و شهرستانها جواب داده و از بسیاری از تخلفات پیشگیری شده است.
بنابراین طبق گفته این مقام قضایی خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانهای که در قوه قضائیه، وزرات کشور و از سوی سایر دست اندرکان صورت گرفته در مقایسه با انتخابات گذشته با کاهش ورودی و شکایت مواجه شدیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *